Hírek

2007.10.09. 11:30

Újjáépülhetnek az Ipoly-hidak a magyar-szlovák határon

Amennyiben a magyar és a szlovák kormány megköti a szerződéseket megkezdődhet a korábbi évtizedekben lerombolt Ipoly-hidak újjáépítése.

BAMA

Ez év végére minden újjáépítendő híd terve elkészülhet, az első hídavatásra így 2009 tavaszán kerülhetne sor. Az Ipoly 160 kilométer hosszan húzódik a két ország határán. Ezen a szakaszon valamikor összesen 47 híd állt. A németek 1944 decemberi visszavonulásuk alatt, később, 1945-ben az oroszok robbantották fel a hidak jó részét. Az államhatár védelme érdekében 1950-ben a néhány megmaradt átkelőt is megsemmisítették. Jelenleg csak a Letkés-Ipolyszalka és a Parassapuszta-Ipolyság határátkelőhelyeken vezet át híd a folyón. A határmenti, értintett települések civil szerveződései 2003-ban vetették fel a hidak újjáépítésének lehetőségét, bízva az új uniós források adta lehetőségekben.

A tervekből egyelőre csak annyi valósult meg, hogy a turisták és a biciklisták számára már épült néhány kisebb fahíd.
Az igazi munka máig nem kezdődött el, a két kormány ugyanis máig nem állapodott meg egymással, annak ellenére, hogy a tervet mindkét ország támogatja. Sajtóhírek szerint októberre születhet kormányközi megállapodás, amennyiben a napi politika nem akadályozza ezt meg. Ha sikerülne októberben aláírni a szerződést, az állapotfelmérést követően januárban aláírhatnák a tendert, így 2009 tavaszára elkészülhet az első híd - nyilatkozta Sitku László, a Közlekedési Koordinációs Központ hídosztályának vezetője.

Összesen tizenegy híd építéséről lehet szó. Az építkezés hidanként 600-700 millió forintba kerülhet 2007-es árakon. A hidak felépítését a két állam fele-fele alapon fizeti majd, a hídhoz vezető utakat pedig értelemszerűen mindkét ország a maga büdzséjéből finanszírozza. Három terv már elkészült, öt továbbin dolgoznak, a többi pedig pályáztatás alatt áll, ám az év végére mind a tizenegy híd terve elkészül. A költségeket egyrészt a közúti fejlesztésekre fenntartott útpénztárból finanszírozzák, másrészt speciális uniós forrásokat (Interreg – határmenti együttműködés programja) is fel lehet használni. Az első két híd Pöstyénpuszta-Pető és Nógrádszakál-Ráróspuszta között ívelhetmajd.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!