Hírek

2007.02.02. 17:41

Ingyen reklámautó:kész átverés?

Matricáért cserébe ingyen új autót, vagy havi fix jövedelmet kínálnak a közelmúltban megjelent autós reklámozással foglalkozó cégek.

Németh Márk

Matricáért cserébe ingyen új autót, vagy havi fix jövedelmet kínálnak a közelmúltban megjelent autós reklámozással foglalkozó cégek. A két piacvezető cég – az Il Ferro Kft. és a Hírautó – lényegében ugyanazt kínálják az ügyfeleknek: akár nulla százalékos kezdőrészlettel kínálnak új kocsit, ráadásul maximum negyvenezer forintig még a törlesztő részleteket is átvállalják. Ennek fejében reklámokat helyeznek el az autón, amellyel a jelentkezőknek naponta legalább negyven kilométert kell megtenniük.

A két cég ajánlatában azonban sok a buktató. Új autó vásárlása esetén az ügyfélnek vállalnia kell, hogy csak a cégekkel szerződésben álló márkakereskedésekben vásárol – méghozzá listaáron, nem vehet igénybe semmilyen kedvezményt, és szervizelnie is a vásárlás helyén kell a kocsiját. Ráadásul a megkötött szerződést 30 napos felmondási idővel indoklás nélkül felmondhatják a cégek.

Ennek ellenére egyre többen matricáztatják fel autójukat hirdetésekkel, Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke szerint mára az új autó eladásoknak körülbelül 1–2 százaléka zajlik hasonló konstrukcióban. Aggályosnak tartja, hogy reklámautók csábításának engedve olyanok is belevághatnak az autóvásárlásba, akiknek anyagi háttere ezt egyébként nem tenné lehetővé. Abba pedig nem gondolnak bele, hogy bármikor megszüntethetik velük a hasznosítási szerződést.

Nem csak új autókon lehet hirdetni az előbb említett cégeken keresztül. Közel kétszázezer forintos regisztrációs díj befizetése után havi 30–50 ezer forintot tehet zsebre a reklámokért cserébe az autós. A kaució jellegű befizetést a felmatricázás költségeivel magyarázzák a cégek. A Gémosz elnöke azonban kérdésesnek tartja, hogy van-e valós - tehát a hirdetések értékesítéséből származó- bevétele a cégeknek.

A felmatricázott autókon ugyanis sokszor saját magukat hirdetik, és gyakoriak a különböző médiumokat reklámozó vélhetően barter hirdetések is, ami után nem származik jövedelmük. Felmerülhet a gyanú, hogy az új ügyfelek regisztrációs díjából fizetik ki a többiek járandóságát.
Volt már erre precedens Magyarországon: a dorogi székhelyű Hartenegro Kft. több százezres regisztrációs díjat szedett be. Náluk bebizonyosodott, hogy a regisztrációs díjakból fizették ki az ügyfelek törlesztő részleteit, nem is bajlódtak azzal, hogy matricákat ragasztgassanak az autókra. A cég vezetőit tavaly októberben vette őrizetbe a rendőrség.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!