Hírek

2006.08.24. 06:23

A vonat és jegyárak is emelkednek

Szeptember 1-jétől drágábban utazhatunk a vonatokon és a távolsági buszokon. A MÁV vonalain átlagosan 8,5 százalékkal, a Volán járataira 8,1 százalékkal kell többet fizetnünk.

Europress-összeállítás

A szeptemberi áfaemelés csaknem duplájával emeli meg a vonat- és buszjegyek árát a gazdasági tárca. Átlagosan 8,5 százalékkal kell többet fizetniük az utasoknak szeptember 1-jétől a MÁV és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. menetrend szerint közlekedő belföldi vonataira. A Volán-társaságok távolsági autóbuszaira pedig 8,1 százalékkal drágulnak a jegyek. A díjemeléseket az általános forgalmi adó 15 százalékos kulcsának 20 százalékra emelésével indokolta a gazdasági minisztérium. Az adóváltozás valóban drágítja a jegyárakat, azonban ez átlagosan csak 4,3 százalékos áremelést tett szükségessé. A tarifaváltozást ráadásul az év végén előreláthatólag újabb követi majd – értesült a Népszabadság.

A gazdasági tárca a helyközi személyszállítás díjainak egységesítését lehetővé tevő tarifareform tervét szeptember végére állítja össze. A hatalmas adóssággal küszködő MÁV úgynevezett megreformálására hónapok óta készül a gazdasági tárca. Kiszivárgott hírek szerint ennek jegyében megszűnik az utazási kedvezmények többsége, és csak négy marad meg (közszolgáké, a diákoké, a 62 és 65 év közötti nyugdíjasoké, valamint a 65 év felettieké).

Jelenleg 19 fajta kedvezményes jegyet lehet vásárolni a magyar állampolgároknak. Ehhez jön még az úgynevezett magyar igazolványhoz járó kedvezmény a határon túli magyaroknak, igaz azok nagy részét csak pár alkalommal lehet igénybe venni évente. A veszteség nem a kedvezmények miatt keletkezett, a pótbevételt ugyanis egyéb módon kompenzálja az állam.

Mindezek mellett egyéb megszorítások is várhatóak. Korábban több lap is beszámolt arról, hogy a gazdasági tárca a MÁV 60 mellékvonalán állítja le a személyszállítást a következő években, ebből idén 15 vasútvonalat, a Nyugat-Dunántúl és a Dél-Alföld mellékvonalait szünteti meg.

Kóka János gazdasági miniszter a napokban egy lapinterjúban részletezte az állami vasúttársasággal kapcsolatos elképzeléseit. Ezek szerint például a központi igazgatóság 8 ezer alkalmazottjából 5-6 ezer dolgozó maradna. A miniszter által reménytelen szárnyvonalaknak nevezett 28 mellékvonal megszüntetése továbbra is napirenden van és az árúszállítási üzletág (MÁV Cargo) eladása is eldöntött tény már. Kóka szerint a vonat biztos, hogy megmarad, de az üzemeltető változhat. A gazdasági tárca vezetője úgy véli, hogy a magyarokat nem érdekli, hogy milyen társaság szolgáltat a a hazai vonalakon.

Négyszázmilliárdos adósságot görget a MÁV

Idén 55 milliárd forintos működési hitelt vesz fel a MÁV. Így 2003-tól 2006 végéig 190 milliárdnyi hitelt élt fel a vasúttársaság. A MÁV hosszú lejáratú hitelállománya ugrásszerűen nőtt az elmúlt pár évben. Összességében ez azt jelenti, hogy – csak a nagy tételeket figyelembe véve –, a MÁV adósságállománya 2005-höz képest a duplájára nő: kétszázmilliárd forint helyett négyszázmilliárd forint lesz. E tétel legnagyobb része a vonatbeszerzés 144 milliárdja, kisebb hányada pedig a most felveendő 55 milliárd.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!