Hírek

2005.10.11. 00:00

Noé bárkája egy pesti bérházban

Különös élethelyzeteket felvillantó film a Noé bárkája. A földhöz kötött valóságtól indul, attól felemelkedő íven fut, hogy aztán a végtelen messzeségbe olvadjon.

Váczy András

[caption id="" align="alignleft" width="320"] A statiszták kiválasztásában érződik a sokszínűség
[/caption]Van egy ház, a gangja körbefut, oda nyílnak az ajtók, arra néznek az ablakok. Egymás nyakában élnek az emberek, mégis elhitetik magukkal a szoba-konyhájukban, hogy semmi közük sincs a többi szoba-konyháshoz. Persze ez önáltatás, hiszen belelátnak a szomszéd tányérjába, hallják, hogy odaát mit suttognak, és ettől jól meggyűlölik egymást. Ez megy mindaddig, amíg olyasmi nem történik, amitől fenekestől felfordul a ház… Ez a ház valóban létezik, egyszintes, ott áll a Nagy Ignác utcában, szemközt a Szerb vendéglővel, és pusztul. Lebontás előtt kapott egy kis haladékot: Sándor Pál Noé bárkája című, mai–örök, mese–valóság filmjének helyszíne lehet. Rendesen belakta a házat sokféle nép, olyan, akár a bibliai vízi jármű. Ahány lakó, annyi történet: itt él Stock Ede 74 éves nyugalmazott moziüzemvezető, egy komisz alak, és Tálas Aurél 81 éves agglegény, aki a rendszerváltás óta ki nem mozdul a házból. Van itt még költő, kivénhedt futballista, férjét csaló asszony, három sztárjelölt lány, meg egy gengszter rapper.

Ahogy az Ótestamentumban meg van írva, jó nagy vihar kerekedik, és zúdul az özönvíz, az emberek, állatok összeterelődnek, és fontossá válnak egymásnak a túlélés miatt.  Itt a nagy föld- és vízindulás egy tévés vetélkedő formájában tör ki: az ország legjobb nagypapáját keresik. Ha megtalálják, ötmillió forintot kap. És akkor Stock Ede elindul a nagypapashow-ba. Erre fel az emberek összejárnak, gangon és udvaron súgnak-búgnak arról a nagy léről, amelyből ők is levehetik a sápot. Mindenkinek van jó tanácsa Stocknak, viszont  csupán az öreg Tálast érzi valahogy közelebb a szívéhez. Egyedül őt avatja be ifjúkori álmai titkába: vágya egy Harley-Davidson. Persze megnyeri. Egyszer az öreg Tálas elszunyókál egy Klauzál téri padon, és soha többet nem ébred fel. Stock pedig felül a motorra, nekivág az útnak: 80, 100, 120, 160, 180… Ködben száguld, belenéz a visszapillantó tükörbe, ott ül mögötte Tálas fehér klepetusban, angyalszárnyakkal: – Mit keresel te itt? – Eljöttem eléd. – És mondd, milyen ott? – Majd meglátod... Olyan jókedvük kerekedik, hogy hahotázva száguldanak a végtelen szabadságba...

A Noé bárkája alkotói

Garas Dezső (Stock Ede), Kállai Ferenc (Tálas Aurél), Törőcsik Mari (Csoltinné), Stefanovics Angéla (Stock Kati), Szarvas József, Kiss Mari, Alföldi Róbert, Szőke András, Badár Sándor, Pindroch Csaba, Ganxsta Zolee, Bordán Irén

rendező: Sándor Pál

forgatókönyvíró: Tóth Zsuzsa

operatőr: Szabó Gábor és Marosi Gábor

zene: Ganxsta Zolee és a Kartel

producer: Sándor Pál

Sándor Pál filmrendező: Elsősorban Simó Sándorhoz fűződő, életre-halálra szóló barátságom hívta elő belőlem ezt a filmet. Másodsorban van egy ház, együtt lakik benne kakadu, kutya, csirke, cigány, zsidó, kínai, és ezek mind, ahogyan ma Magyarországon, elképesztően rosszban vannak, üvöltözve, egymást meg nem értve élnek. Majd amikor jön ez az elmebeteg dolog, hogy az ország legjobb nagypapája, nekibuzdulva segítenek Stocknak, s közben észre sem veszik, nem arról van szó, hogy kapnak vagy sem a nyereményből, hanem arról – ami az én mániám –, hogy jobb lenne meglenni egymással.

Kállai Ferenc színész: Az élettől eléggé visszahúzódott embert játszom. Nem tudni, mi történt vele, érte-e olyan baj, amitől ezt az oblomovizmust kitalálta magának. Nem kapcsolódik az életáramlásba, csak úgy elvan, és ebben a filmben jön ki a szobájából Stock, vagyis Garas Dezső noszogatására. Olyan szeretlek is, meg nem is barátok, ami aztán igazi barátság lesz, amikor motorral elszáguldanak oda, ahol már nincsenek nagyobb konfliktusok. Különös atmoszférájú film ez, nem sztori a cselekménye, hanem állapot. Olyan életkép, ahol mindenkivel megtörténhet minden.

Stefanovics Angéla színésznő: Én vagyok Stock Kati, Garas Dezső unokája, egy tizenhét éves, lázadó lány. Nem vagyunk jó viszonyban, és amikor a nagypapám benevez a vetélkedőre, nagyon ellene vagyok. Mint ahogy a médiavilágnak, a bulvárnak, a divatnak is, mint afféle vagány, alternatív csaj. Különösen zavar, hogy nagypapa eszközként használ, és majdnem megakadályozom az akciót, megszököm, és csak egy levelet hagyok Tálas bácsinál, akit viszont nagyon szeretek. Végül a műsorra való felkészülés-ellenkészülés közben rájövünk a nagypapával, hogy mélyen össze vagyunk kötve, és egymáshoz tartozunk.

valóságtól indul, attól felemelkedő íven fut, hogy aztán a végtelen messzeségbe olvadjon. Váczy András A Noé bárkája alkotói Garas Dezső (Stock Ede), Kállai Ferenc (Tálas Aurél), Törőcsik Mari (Csoltinné), Stefanovics Angéla (Stock Kati), Szarvas József, Kiss Mari, Alföldi Róbert, Szőke András, Badár Sándor, Pindroch Csaba, Ganxsta Zolee, Bordán Irén

rendező: Sándor Pál

forgatókönyvíró: Tóth Zsuzsa

operatőr: Szabó Gábor és Marosi Gábor

zene: Ganxsta Zolee és a Kartel

producer: Sándor Pál Sándor Pál filmrendező: Elsősorban Simó Sándorhoz fűződő, életre-halálra szóló barátságom hívta elő belőlem ezt a filmet. Másodsorban van egy ház, együtt lakik benne kakadu, kutya, csirke, cigány, zsidó, kínai, és ezek mind, ahogyan ma Magyarországon, elképesztően rosszban vannak, üvöltözve, egymást meg nem értve élnek. Majd amikor jön ez az elmebeteg dolog, hogy az ország legjobb nagypapája, nekibuzdulva segítenek Stocknak, s közben észre sem veszik, nem arról van szó, hogy kapnak vagy sem a nyereményből, hanem arról – ami az én mániám –, hogy jobb lenne meglenni egymással.

Kállai Ferenc színész: Az élettől eléggé visszahúzódott embert játszom. Nem tudni, mi történt vele, érte-e olyan baj, amitől ezt az oblomovizmust kitalálta magának. Nem kapcsolódik az életáramlásba, csak úgy elvan, és ebben a filmben jön ki a szobájából Stock, vagyis Garas Dezső noszogatására. Olyan szeretlek is, meg nem is barátok, ami aztán igazi barátság lesz, amikor motorral elszáguldanak oda, ahol már nincsenek nagyobb konfliktusok. Különös atmoszférájú film ez, nem sztori a cselekménye, hanem állapot. Olyan életkép, ahol mindenkivel megtörténhet minden.

Stefanovics Angéla színésznő: Én vagyok Stock Kati, Garas Dezső unokája, egy tizenhét éves, lázadó lány. Nem vagyunk jó viszonyban, és amikor a nagypapám benevez a vetélkedőre, nagyon ellene vagyok. Mint ahogy a médiavilágnak, a bulvárnak, a divatnak is, mint afféle vagány, alternatív csaj. Különösen zavar, hogy nagypapa eszközként használ, és majdnem megakadályozom az akciót, megszököm, és csak egy levelet hagyok Tálas bácsinál, akit viszont nagyon szeretek. Végül a műsorra való felkészülés-ellenkészülés közben rájövünk a nagypapával, hogy mélyen össze vagyunk kötve, és egymáshoz tartozunk. A statiszták kiválasztásában érződik a sokszínűség -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!