Hírek

2005.08.24. 06:51

Hatvan méterre a haláltól: repülők veszélyesen közel

Két külföldi utasszállító repülőgép veszélyesen közel repült egymáshoz a magyar légtérben augusztus 20-án; a hírt a Polgári Légügyi Hatóság szóvivője is megerősítette.

Bánky Bea

Két külföldi utasszállító repülőgép veszélyesen közel repült egymáshoz a magyar légtérben augusztus 20-án; a hírt a Polgári Légügyi Hatóság szóvivője is megerősítette. A Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének elnöke, Metes György szerint csak a vakszerencsén múlt, hogy nem ütközött össze a két repülő. „A jugoszláv JAT légitársaság B–737-es utasszállító repülőgépe és az Air France légitársaság A–340-300-as gépe augusztus 20-án, 12 óra 30 perc körül 10300 méteres magasságban függőlegesen 60 méterre megközelítette egymást. A Boeing fölé került az Airbus, a radarjelek összeolvadtak a légiirányítók monitorján” – tájékoztatta lapunkat Metes. Hozzátette: 300 méter a minimális távolság, ennél közelebb nem kerülhet egymáshoz két repülőgép. „Ilyen nagy, 1000 km/órás sebesség mellett ez a távolság gyakorlatilag nem létezik. Amikor az Air France gépe elhúzott a JAT fölött, a jugoszláv gép kapitánya ijedten üvöltött a rádióba: mi az, ami elhúzott fölöttem?”

„A Polgári Légügyi Hatóság (PLH) és Kóka János közlekedési miniszter figyelmét többször is felhívtuk arra, hogy a május 12. óta érvényben lévő légtérszerkezet útvonaltervei nincsenek jól kialakítva, de nem méltatják válaszra a szakszervezetet.” Az üzembe helyezés óta ez a 31. eset, egyben a legsúlyosabb. Ezt mind a magyar légtér repülőforgalmának irányításával foglalkozó Hungarokontroll, mind a PLH elhallgatja. Metes György szerint a Hungarokontrollt magánosítani akarja a minisztérium. Metes szerint ezt semmi sem indokolja. A légiirányítók 36 óra helyett 58–62 órát dolgoznak. Bakos József, a Hungarokontroll egyik vezetője látta a lokátorok által rögzített adatokat. „A berendezés regisztrálta, a vízszintesen 9 km előírt oldaltartás helyett 1,8 km-re került egymástól a két gép. A fedélzeti veszélyesközelség-jelző berendezés állítása szerint egyik repülőgépen sem jelzett, mert a két gép fokozatosan távolodott egymástól.” – tette hozzá.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!