Hírek

2005.07.16. 00:00

Autópálya: induló nagyüzem

Két miniszter is részt vett tegnap az M7-es autópálya 20 kilométernyi, Balatonszárszó és Ordacsehi közötti szakaszának átadásán. 2006 végéig több mint 300 kilométernyi új szakaszt terveznek.

Fónai Imre – Tibay Gábor

– Azt mondják, drága az autópálya-építés; valóban az, a most elkészült 20 kilométer 65 milliárd forintba került – mondta a tegnapi sztrádaátadón Kóka János gazdasági miniszter. – A sztráda azonban nem csupán a közlekedést és a kényelmet szolgálja, hanem elsősorban a gazdaság élénkítést. Megtérül busásan, ezt tapasztalhatjuk a már átadott magyarországi autópálya-szakaszok mentén is – tette hozzá.

– Légvárak helyett mi autópályákat építünk – mondta a szalagot átvágó Kiss Péter kancelláriaminiszter. – Így 2002-höz képest 2006-ra megduplázzuk a gyorsforgalmi hálózat hosszát, 530-ról 1040 kilométerre. Kóka János mindezt azzal toldotta meg, 2007 és 2015 között ismét duplázni kívánnak sztrádaépítésben; már most felgyorsítják az M7-es építését. Ennek köszönhetően 2007 végéig a remények szerint már Nagykanizsáig ér a pálya. Az autópálya-építések az elmúlt tizenöt évben mindig politikai kampányok muníciójául szolgáltak. Így volt ez 2002-ben is: az előző kabinet hatszáz kilométeres ígéretére nyolcszáz kilométernyi új autópálya megépítésével licitáltak rá a szocialisták. Tény: a mostani ciklusban ennek fele sem készült el. Az is biztos azonban, hogy egy kabinet sem adott át annyi gyorsforgalmi utat, mint a jelenlegi.

Az elkészült szakaszokról emlékeztetőül: 2002 végén az M3-as Füzesabony és Polgár közötti hatvannégy kilométeres részét vehették birtokba az autósok, míg 2003-ban kilenc kilométernyi szakasz készült el az M30-asból Emőd és Nyékládháza között. Ebben az évben adták át a szekszárdi Duna-hidat is. Korábban több ízben elhangzott, ezek a fejlesztések még az Orbán-kabinet idején kezdődtek, így az előző kormány munkáját dicsérik – igaz, a hasonló beruházások legtöbbször átnyúlnak a kormányzati ciklusokon.

2004 őszére további szakaszokat adtak át a fogalomnak, így elkészült az M3-as Polgár és Görbeháza közötti tizenkét kilométeres szakasza, az M70-es autóutat 20 kilométernyi hosszon alakították gyorsforgalmi úttá. Az év során összesen ötvenhét kilométernyi sztráda készült el. Idén és jövőre jelentősen gyarapodhatnak a sztrádakilométerek: az M7-es új szakaszának tegnapi átadása mellett a kormány idén – az elkerülő szakaszokat nem számítva – további 63 kilométer pályát kíván átadni az M0-son és az M5-ösön. Az igazi nagyüzem azonban 2006-ra várható: még a mostani kormányzati ciklusban, jövő márciusig tervezik elkészíteni többek között az M6-os Érdtől Dunaújvárosig vezető hetven kilométeres pályaszalagját, amelyet áprilisban az M7-es további, Balatonkeresztúrig tartó huszonhat kilométeres szakasza követ majd.

A parlamenti választás után, 2006 végéig további száztizenkilenc kilométer gyorsforgalmi út épül majd meg, az M7-es és az M3-as vonalát nyújtva – az évben a tervek szerint 266 kilométernyi szakaszt adnak át, egy esztendő alatt többet, mint 1990 és 2002 között összesen.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!