Egészségtudatosság

2025.02.26. 12:05

Harminc iskola 8000 diákja teljesítette az okospróbákat - galériával

Harmadik alkalommal rendezi meg a Légy egészséges! Légy tudatos! Légy egészségtudatos! programot a Gyulai Tankerületi Központ és a Gál Ferenc Egyetem Egészség- és Szociális Tudományi Kar. A Légy egészséges! Légy tudatos! Légy egészségtudatos! témahetén a tankerület fenntartásában működő 30 intézmény és mintegy 8000 gyermek vett részt.

Teleki-Szávai Krisztinától, a Gyulai Tankerületi Központ igazgatójától és Zámori Idától, a Gyulai Erkel Ferenc Gimnázium főigazgatójától, a versengés egyik főszervezőjétől megtudtuk, a Légy egészséges! Légy tudatos! Légy egészségtudatos! program a köznevelési intézmények tanulóinak testi-lelki-értelmi egészségének támogatását célozza meg.

Légy egészséges! Légy tudatos! Légy egészségtudatos!
Légy egészséges! Légy tudatos! Légy egészségtudatos! témahét számos érdekességet vonultatott fel.

Ennek jegyében minden évben közzétesznek egy felhívást, amelynek különlegessége, hogy a Gyulai Tankerületi Központ fenntartásában működő valamennyi intézményt bevonják a kezdeményezésbe.

Légy egészséges! Légy tudatos! Légy egészségtudatos!

Az idei verseny témája az egészséges életmód és a digitális jóllét. A program során az iskolák Egészségőrző diákok koordinálásával olyan témákkal foglalkoztak, mint a mozgás, a mentális egészség, a digitális eszközök tudatos használata, valamint az egyéni és a közösségi felelősségvállalás fontossága.

A modern technológia szerves része a gyerekek életének, amely rengeteg lehetőséget nyújt számukra. Ugyanakkor elengedhetetlen, hogy megtanulják, hogyan használják ezeket az eszközöket biztonságosan, tudatosan és egészségesen. A verseny legfontosabb üzenete, hogy a digitális világ és az egészséges életmód nem ellentétes fogalmak. A kihívás ráirányította a gyermekek figyelmét arra, hogy megtalálják az egyensúlyt a digitális és a valós világ között, támogatást nyújt abban, hogy boldogabb, egészségesebb életet éljenek.

Három kihíváson vett részt a több ezer diák

A program keretében a Gyulai Tankerületi Központ 30 iskolájában a múlt héten témaheteket tartottak, amelynek keretében úgynevezett okospróbákat hajtottak végre, amelyből két feladat mindenütt azonos volt.

  • A képernyőmentes kampány keretében plakátkészítő versenyt hirdettek, amelynek győztes alkotásaiból kiállítást szerveznek majd a március 28-i élménynapon, amelynek a gyulai Vigadó és a sportcsarnok ad majd otthont.
  • A második kihívást az OkosOlimpia jelentette, amelynek középpontjában az egészséges életmód és a digitális jóllét állt. A feladat abban segített, hogy a gyerekek könnyebben megtalálják az egyensúlyt a mozgás, a mentális egészség és a digitális eszközök tudatos használata között. Olyan akadálypályákat kellett teljesíteni, amelyben a fizikai feladatokhoz digitális kihívások, például kódolási feladat is társult. 
  • A harmadik kihívás szabadon választott feladat volt. Az intézmények társas- és közösségi játékokat gondolhattak újra. Minikutatást végezhettek az online közösségi médiával kapcsolatos szokásokról, vagy képernyőmentes estét tarthattak a családok bevonásával.

Lola, a virtuális életmód-tanácsadó

A békési Dr. Illyés Sándor EGYMI-ben Lola, a virtuális életmód-tanácsadó volt a program arca. A diákok kutatási feladatokat végeztek, csapatmunkában okoseszközök segítségével sajátítottak el új ismereteket. Lola nagy hatással volt a gyerekekre, egyikük még azt is mondta: „Nem lehetne itt Lola év végéig?”

Nagy sikere volt a képernyőmentes estéknek

A Gyomaendrődi Kis Bálint Általános Iskolában 320 diák és pedagógus vett részt a témahéten, amelynek programjait négy Egészségőrző tanulójuk állította össze. Az OkosOlimpián 151 alsós és 169 felsős diák teljesítette az állomásokat, miközben digitális eszközöket is bevontak a feladatokba. Nagy sikere volt a képernyőmentes estéknek, amelyben 39 család vett részt.

Teljesítették az okospróbákat

A Gyulai Dürer Albert Általános Iskola diákjai három okospróbát teljesítettek, készítettek plakátokat a digitális világ veszélyeiről, majd egy akadálypályán próbálták ki tudásukat, ahol a mozgás és a digitális technológia is szerepet kapott. Kérdőíves felméréssel feltérképezték diákjaik okoseszköz-használati szokásait.

A kódolás is szerepet kapott

A Sarkadi Általános Iskola Kossuth utcai Székhelyintézményében az OkosOlimpia keretében 7 akadályból 3 feladatban a kódolás kapott szerepet. Volt szóbeli iránykódolás, színkódolós pálya, sőt, a záró kihíváson humanoid robottal fekvőtámaszversenyben is részt vettek a tanulók.

Digitális kosárlabda dobásérzékelő tette még izgalmasabbá a feladatokat

A Mezőberényi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában az OkosOlimpián a Nimbolo és a digitális kosárlabda dobásérzékelő tette izgalmassá a sportos feladatokat. Az újragondolt közösségi játék során megalkották a FITTINIK társasjátékot, amely mozgásos feladatokkal növelte a diákok fittségét.

Felmérést is készítettek

A Gyulai Erkel Ferenc Gimnázium és Kollégiumban az iskola egy kreatív pályaművel válaszolt arra a versenyfelhívásra, amely a digitális világ és az egészséges életmód egyensúlyára hívta fel a figyelmet. A diákok egy minikutatást is végeztek, amelyből kiderült, hogy a tanulók 50 százaléka napi 2-4 órát tölt képernyő előtt, és 9 százalékuk használja rendszeresen a mesterséges intelligenciát a tanulás segítésére.

A gyerekek élvezték a programokat

Az intézményekben összességében úgy vélekedtek, a diákok nagyon élvezték a programokat, a pedagógusok pedig látták, hogy játékos formában mennyivel hatékonyabb az egészségtudatosság fejlesztése. A pályaművek közül szakavatott zsűri választja ki a legkreatívabb megoldást bemutató intézményeket, akik március 28-án a Légy egészséges! Légy tudatos! Légy egészségtudatos! Élménynapon számolhatnak be a tapasztalatokról.
 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!