oktatás

2018.01.20. 13:30

Négy évtizeden át oktatott a füzesgyarmati pedagógus

A Kossuth ­Lajos Általános Iskola egy­kori igazgatóhelyettesének, Sáriné Péli Mártának az elmúlt negyven évben végzett kiemelkedő munkáját a tele­pülés Füzesgyarmat Város ­Kiváló Tanára díjjal ismerte el. Lapunk e kitüntetés okán beszélgetett a magyar-orosz szakos pedagógussal.

Nagy-Laczkó Viktória

– Elszántság és elhivatottság kell ahhoz, hogy valaki egy munkahelyen, egy munkakörben helyt tudjon állni negyven éven keresztül. Mindig pedagógusnak készült?

– Még magam is kicsi gyermek voltam, amikor már szívesen játszottam, foglalkoztam nálam kisebbekkel. Első osztályos koromban úgy éreztem, én is tanító néni szeretnék ­lenni. Később ez annyit változott, hogy remek oktatóim közül is kiváltak a magyartanárok – általános iskolai példaképem, Sári József és gimnáziumi magyartanárom, Sándor ­Jenőné. Az ő hatásukra választottam fő szakomnak a magyart, mellé pedig célszerűen az idegen nyelvet, az orosz szakot.

– Milyen kihívásokkal kellett szembenéznie tanárként?

– Mindig nagyon szerettem a gyerekeket, szívesen tanítottam a magyar nyelv és az irodalom szépségeit. A tantervi­ módosítások, „reformok” azonban nem hoztak igazi változást, mindig egyre többet kellett elsajátíttatni a 10-14 éves korosztállyal, ahelyett, hogy lett volna idő a tanultakat elmélyíteni, a tanulók képességeit ténylegesen kibontakoztatni, kreativitásukat valóban fejleszteni. Szerintem nem lehet négyévente változtatni, és így valódi kimenetet viszonylag objektíven mérni.

– Számtalan gyermeket tanított a pályán töltött idő alatt. Sokat változtak a diákok?

– Sokat változott a világ, így a gyerekek is ennek következtében. Velük is meg lehet találni­ a hangot, csak legyen meg az akarat és a kölcsönös tisztelet.

– Ön szerint mitől lesz jó egy pedagógus?

– Egy tanár személyisége meghatározó a tantárgy elfogadását illetően. Fontos, hogy a tanár szeresse a gyerekeket és megfelelő szinten ismerje és tanítsa tantárgyát. Tisztelje meg tanítványait azzal, hogy mindig felkészülten megy órára. Előbb adjon, csak azután követeljen. Vegye észre, ha egy gyermeknek problémája van, és segítse szükség és lehetőség szerint. Legyen empatikus, legyen humora, hogy egy-egy problémás helyzetet megfelelően tudjon kezelni. Mindig ember legyen, találja meg az utat tanítványai eszéhez és szívéhez.

– Változtatna valamit a módszertanon?

– Módszertani szempontból a leghatékonyabbnak a változatosságot tartom. Nem öncélú, hanem tudatos válogatásról beszélek, tudni kell, milyen tananyaghoz, milyen képesség fejlesztéséhez melyik módszer a célravezető. Ezt befolyásolhatja még maga a tantárgy, a tanulócsoport életkora, összetétele. Komoly változást az oktatásban az hozhatna, ha első osztálytól lépésről lépésre, évről évre haladva történne a változtatás, reális elvárásokkal, kimeneti méréssel. Aki nem teljesíti, ne haladhasson tovább. Az egész oktatási rendszernek vissza kellene­ szerezni a becsületét. Hosszú távú, teljes társadalmi konszenzusra lenne szükség.

Névjegy

Sáriné Péli Márta 1955. ­június 8-án született Füzesgyarmaton. Az általános iskolát a II. sz. Általános Iskolában végezte, ezt követően a Péter András Gimnáziumban érettségizett. Diplomá­ját a szegedi Juhász Gyula ­Tanárképző Főiskolán szerezte magyar-orosz szakon. Férjétől, Sári Jánostól két gyermeke született. Már mindketten felnőttek, házasságban élnek. Egy hónapon belül születik meg az első unokája, így a nagymamaságra tekint következő életfeladatként. Lapunkkal megosztotta azt is, hogy szabadidejében olvasni és utazgatni szeret.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában