2018.06.18. 19:45
Lángoló gépkocsit oltottak az M5-ösön a csabai tűzoltók
Hősies helytállásról tett tanúbizonyságot nemrég két békéscsabai tűzoltó, Csányi Csaba és Gyeraj Zoltán, illetve egy szolnoki társuk. Arra lettek figyelmesek az M5-ös autópályán, hogy a leállósávban füstöl, lángol egy autó. Nem voltak restek cselekedni, megfékezték a tüzet.
A békéscsabai tűzoltók vezetéstechnikai továbbképzésen vettek részt Balatonföldváron, éppen hazafelé tartottak. Csányi Csaba tűzoltó törzsőrmester és Gyeraj Zoltán tűzoltó zászlós – valamint a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság állományába tartozó Varga Zoltán tűzoltó főtörzszászlós – az M5-ös autópályán, Pest megyében, az inárcsi kihajtó környékén jártak, amikor látták, hogy a leállósávban füstöl, majd lángol egy kocsi motortere.
Csányi Csaba és Gyeraj Zoltán elmondta, hogy a külső sávban araszoltak, és azon gondolkodtak a méretes füst láttán, hogy mekkora gázt adott az egyik kamionos. Aztán látták, hogy igazából egy Ford Galaxy motortere lángol, pont akkor szállt ki belőle a sofőr és két utasa. A tűzoltók azonnal lehúzódtak és megálltak a leállósávban, hogy az ügyintézői kocsival valamelyest biztosítsák a helyszínt.
Volt náluk néhány vizes palack, először azokkal kezdték meg az oltást, aztán segítségükre sietett előbb egy török, majd egy magyar kamionos, és így összesen három, porral oltó tűzoltó készülékkel megfékezték a lángokat. A kamionosok védőfelszereléssel – kesztyűvel –, illetve pajszerrel, fogóval is ellátták a tűzoltókat, hogy felnyithassák a motorteret és áramtalaníthassák a kocsit.
A tűzoltók szerint szerencse, hogy a forgalom miatt csupán araszoltak, és nem 130 kilométer/órával hajtottak a bajbajutottak. Súlyos baleset is kialakulhatott volna akkor, ha jelentős sebességnél csapnak ki a lángok a füst mellett a motortérből. Így viszont arra is volt elég ideje a sofőrnek és az utasainak, hogy kiszállhassanak a kocsiból, nem terjedt át a tűz a Ford utasterébe.
Csányi Csaba és Gyeraj Zoltán szerint az is szerencse, hogy időben érkeztek. Ha másodpercekkel később veszik észre a bajt, akkor vélhetően nem lett volna elég a három, porral oltó készülék sem ahhoz, hogy eloltsák a lángokat. Kiemelték: a sikeres beavatkozáshoz elengedhetetlen volt az is, hogy az esetet észlelő kamionosok rendkívül készségesek, segítőkészek – és emellett gyorsak – voltak.
Hangsúlyozták: a tűzoltó mindennap tűzoltó. Gyeraj Zoltán sorolt több esetet is, amikor szolgálaton kívül cselekedett. Előfordult, hogy kamion vagy melléképület oltásánál segédkezett. Csányi Csabával közösen kifejtette, hogy az M5-ösön történt esetért sem várnak dicséretet. A legfontosabb úgyis a köszönet, amit a tűzoltó azoktól kaphat, akik életét vagy anyagi javait sikerül megmenteni.
Azonnal ki kell szállni a járműből
– Természetesen vannak szabályok arra, hogy miként kell égő autót oltani – mondta Gyeraj Zoltán, részletezve ugyanakkor azt, hogy a történet összetett, és nincs olyan előírás, ami mindig alkalmazható. Egyetértett abban Csányi Csabával, hogy füstszag, füst esetén azonnal meg kell állni, lehetőleg a forgalomtól elkülönülve, és ki kell szállni az autóból, tisztes távolságra kell menni.
Ha a kocsiban van tűzoltó készülék, akkor azzal a kisebb bajok orvosolhatók. Nagyobb esetén nem várható tőle eredmény, ugyanis a por nem hűt. Csak elfedi a tüzet, ezért az autó alkatrészei, berendezései továbbra is izzhatnak.
A személyautókban egyébként nem kötelező, csupán ajánlott felszerelés a tűzoltókészülék, annak ára pár ezer forinttól indul.