2025.05.17. 15:08
A lángoló vadászgép a földbe csapódott, de életeket mentett meg a hős pilóta
Kigyulladt és lezuhant egy vadászgép, a pilóta katapultált, és a levegőben sodródva nézte végig, hogyan csapódik be a vasmonstrum. A vadászgép pilótájának olyan érzése volt, mintha egy lőporos hordón csücsülne, de nem tudja a kanóc hosszát. Topi életét kockáztatva mégis kivezette a gépet a lakott területről, ezzel minden bizonnyal életeket mentett meg.
A vadászgép tapasztalt pilótája pilóta másodpercek alatt hozott döntést életről és halálról, és túlélt egy katasztrófát. Szabó ,,Topi” Zoltán a magyar MiG-29-es vadászgépek egyik legismertebb pilótája, a kecskeméti és angliai bemutatók sztárjaként ünnepelték.

Bevésődött a magyar katonai repülés történetébe
A minap emlékeztek meg arról a 20 évvel ezelőtti, kecskeméti délutánról, mely örökre bevésődött a magyar katonai repülés történetébe. Szabó „Topi” Zoltán katapultálása a hazai légierő egyik legismertebb eseményévé vált. Topi barátaival, többek között a békéscsabai Fekete Lászlóval – akivel a kolbászt is töltötte a Csabai Kolbászfesztiválon, és az általa szervezett makettkiállításokon rendszeresen részt vett – együtt emlékezett arra, amikor gyakorlás közben az egyik manőverben a jobb oldali hajtóműve felrobbant, a hajtómű 14 ezres fordulatszámról 0,8 másodperc alatt megállt.

Tudatosult benne, hogy kattintania kell, de hova?
Topi – akit természetesen MiG-29-es tortával leptek meg – lapunknak is felidézte a történteket.
Társammal, Molnár Gabival – akit Bagiraként jobban ismernek – kézi rádióval tartottam a kapcsolatot. Észleltem a hibát és jelentettem. Két hajtóműves gépnél eggyel is tovább lehetne repülni. Lentről figyelmeztetett Bagira a rádión: Fordulj ki, ég a géped, katapultálj, Topi!
Zoltán mindig szorosra húzta a gép katapultüléséhez rögzítő hevedereket, ezért csak egy nagy rántást érzett. A leálló hajtómű gázkarját nem tudta teljesen visszanyomni alaphelyzetbe – ami szokatlan volt –, mert a robbanástól elgörbült annak rudazata. Tudatosult benne, hogy kattintania kell, de hova?
A pilóta sérülések nélkül katapultált az égő gépből
Az akkori híradások tömören fogalmaztak. A kecskeméti repülőtér mellett a 02-es oldalszámú MiG–29B a jobb oldali hajtóművének műszaki meghibásodása miatt lezuhant. A pilóta sérülések nélkül katapultált az égő gépből. A vadászrepülőgép a jobb oldali RD–33-as hajtómű hibája miatt gyulladt ki és semmisült meg.
Videón a történtek
Így élte át az életben maradását
No, de vissza, az eseményekhez. Topi látta, hogy nagy a baj, nem tud így leszállni, ezért kifordult, és megfelelő helyet keresett a gép elhagyására. Ha a MiG-29-es, az a 16 tonnás vasmonstrum 330 km/órával a levegőben felrobbanva darabjaira hullik, elsöpörheti az egész repteret. Nagyon rossz érzés egy pilótának, ha el kell hagynia a gépet, de nem maradt más választása: katapultálnia kellett, hogy életben maradhasson.
A vadászgép pilótája arra gondolt, nehogy másoknak bajuk essen
– Innentől kezdve sebesen peregtek a másodpercek – idézte fel emlékeit Topi. – Gyorsan fel kellett mérnem a helyzetet. Közvetlenül alattam voltak a kitelepült rakétások, ott még nem katapultálhattam. A leszállásra is gondoltam, de veszélyesnek ítéltem meg a helyzetet, mert bármikor berobbanhatott volna a gép. Közben végig azt hallottam a fülembe, hogy katapultáljak. Ez előtt még kivittem a gépet a reptér fölül. Aztán döntöttem, és meghúztam a kart. A kiképzésen azt mondták, ha ég a gép, akkor nagyjából öt másodpercen belül el kell hagyni, mert bármikor berobbanhat. Ki akartam vinni a gépet, közben arra gondoltam, nehogy másoknak bajuk essen, és ha felrobban, akkor mit érzek…
Egy irányíthatatlan ejtőernyővel zuhant
Topi végignézte, hogyan csapódik be a gép, de ezzel még nem volt vége a megpróbáltatásainak. Nagyfeszültség felé sodorta a szél, ő pedig egy irányíthatatlan ejtőernyővel zuhant. Valahogy sikerült elkerülnie az ütközést, de már készülhetett is a becsapódásra.

– Elhatároztam, hogy amint földet érek, balra kivetem magam, talán így nem töröm el kezem-lábam – mondta. – Már feküdtem a földön, amikor megszólalt a reptéri sziréna. Tisztán emlékszem, még földön fekve elsőként az igazoló jelentésekre és a vele járó papírmunkára gondoltam. Csak utána kezdtem vizsgálni magam, hogy egyben maradtak-e a csontjaim, milyen sérüléseket szereztem.

„Drágám, csak annyit akartam mondani, hogy katapultáltam”
Egy idősebb házaspár ért a pilótához elsőként, és csak annyit mondtak: „Hű, de szörnyű volt kívülről nézni.” Topi hozzátette: „Hát, belülről sem volt kutya”. Amikor már többen körülvették, kezébe nyomtak egy telefont, hogy hívja fel a családját. Bepötyögte a felesége számát, aki csak annyit suttogott: „Zoli, hívjál később, szülői értekezleten vagyok”, Ezután a neje letette a mobilt. Topi újra felhívta:
Drágám, csak annyit akartam mondani, hogy ha hallasz valamit a médiában, ne aggódj, katapultáltam, egyébként minden rendben, majd hívlak. Pussz.
Lángoló hajtóművel vitte ki a gépet Kecskemét fölül
Bochkor Gábor televíziós és rádiós műsorvezető egy érdekes fotót osztott meg az évforduló kapcsán a Facebook-oldalán. Mint írja, „Íme Topi katapultja! Most hétvégén volt 20 éve, hogy Szabó Zoltán Top" az élete kockáztatásával, lángoló hajtóművel vitte ki a gépet Kecskemét fölül, hogy elkerülje a becsapódást lakott területre.
További érdekességek a történtekről a Baon.hu oldalán
A Baon.hu cikkében számos érdekességeket közölt Szabó „Topi” Zoltánról és a katapultálásáról, többek között a hajtómű szétrobbanásáról és a pilóta kimentéséről.