Konzultáció

2025.05.09. 17:03

Arcpirító trükkökkel húzzák ki a pénzt a zsebünkből, ott is átvághatnak, ahol egyáltalán nem számítunk rá

Használt autó, hibás gépek, félrevezető eladó – ezek miatt panaszkodnak a legtöbben a fogyasztóvédelemnél – derült ki dr. Rákóczi Attila bejelentéséből. A kormányhivatal főigazgatója Palóc André szóvivővel közösen számolt be a lakossági kifogásokról és a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos konzultáció eredményeiről.

A péntek délelőtti sajtótájékoztatót a „Közös ügyünk a fogyasztóvédelem” elnevezésű online konzultációval kapcsolatban tartották a Békés Vármegyei Kormányhivatalban, Békéscsabán.

fogyasztóvédelem, konzultáció, online
Rákóczi Attila és Palóc André a Közös ügyünk a fogyasztóvédelem című konzultáció kapcsán tartott sajtótájékoztatót. Fotó: Lehoczky Péter

Közös ügyünk a fogyasztóvédelem

Dr. Rákóczi Attila, a Békés Vármegyei Kormányhivatal főigazgatója elmondta, a kormányhivatal számos feladat- és határkörrel rendelkezik, és köztük vannak a fogyasztóvédelmi hatósági feladatok is. 

– Ezek kiemelt feladatok, hiszen ugyanúgy, mint például az élelmiszer-biztonsági kérdések a fogyasztóvédelmi kérdések is kiemelt szerepet játszanak – fogalmazott. – Fontos, hogy az állampolgárok, a fogyasztók megfelelő jogi környezetben vásárolhassanak, és vehessék igénybe a különböző szolgáltatásokat.

Szinte naponta kapnak megkereséseket

Kiemelte, hozzájuk, mint vármegyei fogyasztóvédelmi hatósághoz számos esetben fordulnak az ügyfelek. Szinte napi gyakorisággal kapnak megkereséseket, személyesen, telefonon, illetve különböző írásos formákban. Ezekben a megkeresésekben egyfajta mediátor szerepet is játszik a fogyasztóvédelem, vagyis próbálnak segíteni az ügyfeleknek, elmondják nekik a jogszabályok hátterét, illetve, hogy milyen lehetőségeik vannak. Ezután, illetve emellett az ügyfél pedig eldönti, hogy tenni fog-e írásban bármiféle bejelentést vagy panaszt.

Milyen ügyekben jönnek panaszok?

Dr. Rákóczi Attila elmondta, az elmúlt évekre visszatekintve a jótállás, a szavatosság és a hibás teljesítés miatt évente mintegy 20 esetben érkeznek panaszok az ügyfelek részéről. A különböző szolgáltatók, szolgáltatások vonatkozásában 200 ügy, panasz érkezik évente a kormányhivatal fogyasztóvédelmi hatóságához. Ilyenkor különböző számlázással, elszámolással, méréssel, panasz- és beadványkezeléssel kapcsolatban fordulnak hozzájuk. Körülbelül ugyanebben a nagyságrendben a webáruházakkal kapcsolatos panaszokat szokták kezelni, nagyjából 200 ilyen ügy fordul elő évente. A webáruházak kapcsán a fogyasztók a kereskedők általi helytelen tájékoztatás, hibás teljesítés, késedelmes szállítás, vagy megtévesztő tájékoztatás kapcsán fordulnak hozzájuk. Az is előfordul, hogy a közösségi oldalakon megjelenő hirdetések alapján vagy ismeretlen weboldalakon történő vásárlás esetén kérik a hatóság a segítségét.

Repülős panaszok

– Békés vármegye állandó nagy forgalmú légikikötővel nem rendelkezik, de a Békés vármegyeiek is igénybe veszik a légi utas szolgáltatásokat. Ehhez kapcsolódóan éves szinten néhány esetben érkezik panasz, általában a panaszkezelésre, az esetleges tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat kivizsgálására irányulnak ezek a megkeresések – fogalmazott dr. Rákóczi Attila. 

Ezekben a témákban érkeznek az észrevételek

A főigazgató összességében kiemelte, a lakosság használt gépjárművek, háztartási gépek, híradástechnikai eszközök, nyílászárók és lábbelik minőségi kifogásainak intézései, illetve a kereskedők által nyújtott szóbeli vagy írásbeli megtévesztő tájékoztatás kivizsgálása miatt fordulnak a kormányhivatal fogyasztóvédelmi hatósághoz. Aktualitásként kitért arra, hogy az árréssel kapcsolatban folyamatosak az ellenőrzések. 

Magyarország kormánya Közös ügyünk a fogyasztóvédelem címmel indított konzultációt, a felmérésben például a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok felszámolásáról, az online csalások elleni fellépésről, és a légiutas jogokkal kapcsolatos szabályozásokról is elmondhatják véleményüket a polgárok.

A hétköznapi tapasztalatokra kíváncsiak

Palóc André elmondta, országjárásuk során felhívják a figyelmet a konzultációra, ugyanakkor a találkozásokon az emberek is elmondják tapasztalataikat, amelyeket a hétköznapokban megélnek. 

– Éppen ezekről a hétköznapi tapasztalatokról szól a konzultáció – folytatta a gondolatot a szóvivő, majd kitért arra, az egyeztetés azért is szükséges, mert egyre inkább, egyre többfajta visszaélés van, és különösen a koronavírus-járványt követő időszakban egészen átalakultak a fogyasztási szokásaink. Az online kereskedelem jelentősége elképesztő módon megnőtt, de annak veszélyei is emelkedtek, különösen az idősek körében történik számos visszaélés.

Akciókkal kapcsolatos visszaélések

A 12 kérdéses konzultáció foglalkozik egyebek mellett az akciókkal kapcsolatos visszaélésekkel. Palóc André ennek kapcsán elmondta, vélhetően sokan találkoztak a példával, amikor egy-egy üzletben egy napra megemelik valaminek az árát 20-30 százalékkal, hogy a következő 2-3 hónapban majd ki lehessen írni az eredeti árú termékre, hogy akciós, miközben vásárlók megtévesztéséről van szó.

Online kereskedelem: szigorítanának

Az online kereskedelemben akár a termék minősége, színe és a garanciális jogokkal kapcsolatos ügyek is gondot okoznak. 

– Ha pedig harmadik országbeli, nem európai uniós kereskedőkről beszélünk, még inkább felmerülnek ezek a problémák. A termék gyakran nem úgy néz ki, mint a weboldalon, nem úgy működik, ahogy elvárható, és ilyenkor lehet szaladni a pénzük után. Ebben is szeretnénk szigorúbb szabályozást – hangsúlyozta.

Hova lett a poggyász?

A Nemzetgazdasági Minisztérium szóvivője a légi utas ügyekről is szólt. 

– Nyáron rengeteg család indul el nyaralni repülővel, és két jellemző probléma fordul elő leggyakrabban – fogalmazott. – Az első, amikor a járattal valamilyen visszaélés történik, nem időben indul, nem megfelelő a tájékoztatás, törlik a járatot. Palóc André megengedhetetlennek nevezte, hogy ne legyen megfelelő tájékoztatás az utasok számára. Itt uniós szabályozásról van, így még szigorúbb tájékoztatást kezdeményeznek a EU-ban. A másik gyakori problémát a „poggyászügyek” jelentik. Ilyenkor elkavarodik a poggyász, és a tulajdonos három napig azt vadássza, hogy a bőröndje melyik országba került. Egyes fapados légi társaságnál a cég munkatársai árgus szemekkel azt figyelik, hogy hol lóg ki fél centivel a kézi poggyász, majd közlik az utassal, hogy 30-50 eurót kell fizetnie, vagy nem szállhat fel a járatra.

Megtévesztő csomagolás

Az élelmiszer kapcsán hangsúlyozta, az árréskorlátozás láthatóan sikeres, ugyanakkor felhívta a figyelmet egy másik fontos szempontra is.

– Egyre divatosabb a bio- és ökojelzésű termékek vásárlása, például édesanyák abban bíznak, hogy magasabb és egészségesebb minőséget vesznek gyermeküknek – emelte ki. – Számos visszaélés történik. Néha nem feltétlenül beszélünk ilyen termékről, csak a csomagolása nagyon hasonló, hogy így módon megtévesszék a vásárlókat, és az árazást feljebb tolják.

Fontos a konzultáció

A konzultáció kapcsán elmondta, 12 kérdésben várják a kitöltők véleményét, május 23-ig. Hangsúlyozta, nem mindenáron büntetni akarnak, de azt igen, hogy ne érje kár a magyar családokat, és visszaszorítsák a visszaéléseket. Az Országgyűlés őszi időszakában terveznek szigorításokat. 
 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában