2025.05.13. 19:44
Összebalhéztak a bukkanók miatt az autósok és a gyalogosok – most kiderül, kinek van igaza
Folyamatosan felmerül, hogy kinek van elsőbbsége Békéscsabán, az Andrássy út egyik legforgalmasabb szakaszán. A Csaba Centernél lévő, hatalmas fekvőrendőrnek is beillő bukkanóról van szó, ahol gyalogosok sétálhatnak át az Andrássy út egyik oldaláról a másikra, az autósok pedig vagy megállnak, vagy nem. Hasonló a helyzet az Irányi utcában, a Közgé előtt, ahol ráadásul kerékpárút is van, bonyolítva a szituációt.
Folyamatosan szóba kerül, hogy kinek van elsőbbsége a Csaba Centernél, az óriási fekvőrendőrnek is beillő bukkanónál. Az Andrássy út egyik leginkább forgalmas részénél a gyalogosok számára adott a lehetőség, hogy átkelhessenek az út egyik oldaláról a másikra, miközben folyamatosan jönnek az autók is ezen a szakaszon, aztán vagy megállnak és elengedik a járókelőket, vagy nem. Az autósoknak 30 kilométer/órás sebességkorlátozás van érvényben.

Zebrának minősül-e a Csaba Center előtti bukkanó?
Fontos, hogy a Csaba Center előtti bukkanó nem minősül zebrának. A rendőrségen megosztották, hogy hivatalosan mi számít kijelölt gyalogos-átkelőhelynek: olyan, az úton a gyalogosok áthaladására szolgáló, útburkolati jellel jelölt terület, ahol a gyalogosoknak elsőbbsége van a járművekkel szemben. A kijelölt gyalogos-átkelőhelyet – bizonyos kivételektől eltekintve – jelzőtábla is jelzi. Mivel itt nincs
- sem útburkolati jel,
- sem jelzőtábla,
a bukkanó nem zebra.
Mikor és hol van elsőbbségük a gyalogosoknak?
A rendőrségen hozzátették, hogy hol, milyen esetekben kell elsőbbséget adniuk az autósoknak a gyalogosok számára. Ilyen hely tehát a zebra, a kijelölt gyalogos-átkelőhely. Emellett útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel – kijelölt gyalogos-átkelőhely hiányában is – elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik. A Csaba Centernél lévő bukkanónál egyik eset sem merül fel.
Hasonló a helyzet a Közgénél, az Irányi utcában
Hasonló a helyzet az Irányi utcában, a Közgé előtt, ahol szintén van némi bukkanó az autósok számára. Mivel itt sincs sem útburkolati jel, azaz felfestés, sem jelzőtábla, nincs zebra, kijelölt gyalogos-átkelőhely sem a területen. Azaz az autósoknak nem kell elsőbbséget adniuk a gyalogosok számára.

Itt viszont van kerékpáros átvezetés is
Bár hasonló, azért bonyolultabb is a szituáció a Közgénél, mint a Csaba Centernél. Itt ugyanis van egy átvezetett kerékpárút, és a kihelyezett jelzőtáblák alapján az autósoknak a bicikliúton érkezőknek elsőbbséget kell biztosítaniuk. Érdekes helyzet állt így elő: a gyalogosok számára nem, a kerékpárosok számára viszont elsőbbséget kell adniuk az autósoknak a forgalmas belvárosi szakaszon.
Kijelölt gyalogos-átkelőhely kialakítását kérték
Többször szóba került a városi közgyűlés ülésen, hogy szükség lenne kijelölt gyalogos-átkelőhelyet létesíteni a Közgé előtt, ezt szorgalmazta Paláncz György önkormányzati képviselő, a Közgé igazgatója is. Amikor felülvizsgálták egy 300 oldalas dokumentumban a békéscsabai forgalmi rendet, akkor választ adtak a szakemberek arra is, hogy lehet-e, érdemes-e itt zebrát kialakítani. Azt írták, hogy a Luther utca felé 100 méterre, az Andrássy út felé 150 méterre található kijelölt gyalogos-átkelőhely. Valódi belvárosi helyszínről van szó, iskolákkal, boltokkal, a nap döntő részében jelentős mind a gyalogos, mind a kerékpáros forgalom.
Zebra helyett korlátozást, tiltást javasoltak
A szakemberek szerint a Közgé előtt, az Irányi és a Justh Gyula utcák kereszteződésében viszont az átvezetett kerékpárút miatt nem lehet zebrát létesíteni, el kellene tolni valamilyen irányba, akkor viszont vélhetően nem használnák a gyalogosok. Azaz nem kijelölt gyalogos-átkelőhelyet kell létesíteni, hanem a járműforgalmat kell úgy korlátozni, hogy biztonságosan közlekedhessenek a járókelők zebra hiányában is.
Ezek alapján 20 kilométer/órás sebességkorlátozás bevezetését javasolták. Továbbá ajánlották az Irányi és a Munkácsy utca lezárását, vagyis azt, hogy tiltsák meg az Andrássy út, Irányi utca, Munkácsy utca kereszteződésben a keresztirányú közlekedés lehetőségét a járművek számára, így elkerülhetik abban a csomópontban a baleseteket.