Könnyelműség

2025.04.21. 12:54

Kiderítettük, valóban többet költünk-e, ha mobillal fizetünk

A mobiltelefonos fizetés több szempontból is kényelmes; gyorsabbak a tranzakciók, nem kell pénztárcát, bankkártyát magunkkal vinni. Ám könnyen lehet, hogy a mobilos fizetésért cserébe nagy árat fizetünk.

Az utóbbi időben látványosan nőtt a mobilos fizetések, mobilbankolások száma, sokkal többet költünk okostelefonjainkkal, okosóráinkkal. Számos módszer rejlik a zsebünkben:

mobilos fizetés, trankzakció, költekezés
A mobilos fizetések könnyűek, gyorsak, túlkapáshoz vezethetnek.
Forrás: shutterstock
  • mobilbankolás,
  • mobilszámlára terhelt fizetés
  • azonnali fizetés
  • mobiltárcás (applikációs) fizetés.

A Világgazdaság azt írja; a mobilos fizetés kényelmes; a tranzakciók gyorsak (átlagosan 29 másodpercesek, szemben a hitel- vagy bankkártyával történő fizetés 40 másodpercével). A fogyasztóknak nem kell pénztárcát hordaniuk, sokan úgy vélik, emiatt biztonságosabb is a vásárlás. 

A mobilos fizetésnek is van hátulütője

Az általuk hivatkozott szakértő, Yuqian Zu adjunktus szerint Ázsia egyik vezető bankjának ügyfelei az Alipay-alkalmazás bevezetése után átlagosan 9,4 százalékkal több pénzt adtak ki online és személyes vásárlásaikkal, miután átálltak a mobilfizetésre. Úgy tűnik tehát, hogy a könnyebbségnek és a biztonságérzetnek van egy nagy hátulütője; a túlköltés.

Yuqian Zu azt mondja, az új fizetési rendszerek kényelmében többször vásárolunk, sőt, az egyes vásárlások alkalmával nagyobb összegeket adunk ki. Javasolja, legyünk tisztában a mobilos fizetés következményeivel.

– Ha figyelembe vesszük, hogy a kényelemnek megvan az ára, segíthet jobban kezelni pénzügyi forrásainkat, csökkenteni a hirtelen jött elhatározásból fakadó kiadásainkat – tette hozzá.

A marketing túlkapásra csábíthat

Ha készpénzzel vásárolunk, kénytelenek vagyunk leszámolni az ezreseket, kártyás, mobilos fizetésnél csupán egy érintés az egész, számokat látunk, a pénzt fizikai valójában nem, így a kiadás nem olyan fájdalmas. A marketing világának manipulációs technikáit sötét mintázatoknak nevezik. Ilyen például:

  • a cselekvésre késztetés (pl. a kötelező regisztráció)
  • erőszakoskodás (folyamatosan kérik, hogy engedélyezzük az applikációnak az értesítések küldését)
  • közösségi igazolás (más fogyasztók vásárlásairól értesítenek)
  • sürgetés (az ajánlat elérhetőségével kapcsolatos visszaszámláló)

Ezek a vevőt nem kívánt döntések meghozatalára, további vásárlásra késztethetik. A sötét mintázatok használata önmagában nem jogsértőek, de a Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt évek során több alkalommal fellépett már a fogyasztók rejtett befolyásolásával szemben.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában