2025.04.21. 12:54
Kiderítettük, valóban többet költünk-e, ha mobillal fizetünk
A mobiltelefonos fizetés több szempontból is kényelmes; gyorsabbak a tranzakciók, nem kell pénztárcát, bankkártyát magunkkal vinni. Ám könnyen lehet, hogy a mobilos fizetésért cserébe nagy árat fizetünk.
Az utóbbi időben látványosan nőtt a mobilos fizetések, mobilbankolások száma, sokkal többet költünk okostelefonjainkkal, okosóráinkkal. Számos módszer rejlik a zsebünkben:

Forrás: shutterstock
- mobilbankolás,
- mobilszámlára terhelt fizetés
- azonnali fizetés
- mobiltárcás (applikációs) fizetés.
A Világgazdaság azt írja; a mobilos fizetés kényelmes; a tranzakciók gyorsak (átlagosan 29 másodpercesek, szemben a hitel- vagy bankkártyával történő fizetés 40 másodpercével). A fogyasztóknak nem kell pénztárcát hordaniuk, sokan úgy vélik, emiatt biztonságosabb is a vásárlás.
A mobilos fizetésnek is van hátulütője
Az általuk hivatkozott szakértő, Yuqian Zu adjunktus szerint Ázsia egyik vezető bankjának ügyfelei az Alipay-alkalmazás bevezetése után átlagosan 9,4 százalékkal több pénzt adtak ki online és személyes vásárlásaikkal, miután átálltak a mobilfizetésre. Úgy tűnik tehát, hogy a könnyebbségnek és a biztonságérzetnek van egy nagy hátulütője; a túlköltés.
Yuqian Zu azt mondja, az új fizetési rendszerek kényelmében többször vásárolunk, sőt, az egyes vásárlások alkalmával nagyobb összegeket adunk ki. Javasolja, legyünk tisztában a mobilos fizetés következményeivel.
– Ha figyelembe vesszük, hogy a kényelemnek megvan az ára, segíthet jobban kezelni pénzügyi forrásainkat, csökkenteni a hirtelen jött elhatározásból fakadó kiadásainkat – tette hozzá.
A marketing túlkapásra csábíthat
Ha készpénzzel vásárolunk, kénytelenek vagyunk leszámolni az ezreseket, kártyás, mobilos fizetésnél csupán egy érintés az egész, számokat látunk, a pénzt fizikai valójában nem, így a kiadás nem olyan fájdalmas. A marketing világának manipulációs technikáit sötét mintázatoknak nevezik. Ilyen például:
- a cselekvésre késztetés (pl. a kötelező regisztráció)
- erőszakoskodás (folyamatosan kérik, hogy engedélyezzük az applikációnak az értesítések küldését)
- közösségi igazolás (más fogyasztók vásárlásairól értesítenek)
- sürgetés (az ajánlat elérhetőségével kapcsolatos visszaszámláló)
Ezek a vevőt nem kívánt döntések meghozatalára, további vásárlásra késztethetik. A sötét mintázatok használata önmagában nem jogsértőek, de a Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt évek során több alkalommal fellépett már a fogyasztók rejtett befolyásolásával szemben.