Szabad szárnyak

2025.04.16. 06:05

A kis köbcentik nagy előnyei: megéri a kismotort választani?

Olcsó, gyors, és már fiatalon is elérhető – sokáig népszerű választás volt, de úgy tűnik, egyre többen fordítanak hátat neki. Utánajártunk, mi állhat a háttérben, és van-e még jövője ennek a közlekedési formának.

A 50-es robogók és mopedek továbbra is népszerűek Magyarországon, hiszen olcsón fenntarthatók, és több százezer darab fut az utakon. Bár sokan még mindig megbecsülik őket, az utóbbi években a kismotorok népszerűsége csökkent, és egyre többen választanak más alternatívákat. Utána jártunk, hogy megéri-e még napjainkban kismotorral járni.

kismotor, népszerűség, segédmotoros kerékpár
Egykor menő volt a kismotor, ma már kevesen választják /Forrás: shutterstock/

Kismotorral a szabadság felé – olcsó, praktikus, és már 14 évesen vezethető

A kismotorok előnyei leginkább az egyszerű szabályozásban és alacsony fenntartási költségekben rejlenek. A segédmotoros kerékpár nem számít gépjárműnek, motorja legfeljebb 50 köbcentis lehet, és a legnagyobb sebessége nem haladhatja meg a 45 km/h-t. Lehet három- vagy négykerekű is, és akár elektromos motorral is működhet, de a legnépszerűbbek a kétkerekű benzines modellek. Az AM jogosítványhoz továbbá nem szükséges orvosi alkalmassági vizsgálat - írja a Magyar Nemzet.

– A kismotorok előnye, hogy már 13 év 6 hónapos korban elkezdhető az oktatás, 13 év 9 hónapos kortól tehető le az elméleti vizsga, és 14 éves kortól már a gyakorlati vizsga is megszerezhető - árulta el Magura István, a Magura Autósiskola igazgatója. 

Hozzátette, hogy kismotorral közlekedni igazán praktikus: 

  • Alacsony üzemeltetési költségek: a kismotor gazdaságos választás a mindennapi közlekedéshez
  • Kompakt méret: kis helyet foglal, így egyszerűbb parkolni a zsúfolt városokban
  • Gyors és praktikus a városban: rövid távon hatékonyabb, mint az autó, különösen dugóban, és ideális gyors közlekedésre, napi ingázásra

Hosszú távon azonban az autó lehet a jobb választás, mivel a kismotor folyamatosan ki van téve az időjárás viszontagságainak és a napi használatnak, ami hosszú távon megnövelheti a fenntartási költségeket.

Bár nem gépjármű, fontos, hogy ittasan nem vezethetjük, utas nem szállítható rajta, és 1986 óta kötelező a bukósisak használata (Linda is csak a régi tévésorozat első évadjában „száguldhatott” volna a Babettán lobogó hajjal). 

További előnyök, hogy

  • az 50-es robogókat nem kell műszaki vizsgára vinni.
  • vásárláskor és regisztrációkor nem kell illetéket vagy adót fizetni.
  • forgalmi engedély helyett elég az adásvételi szerződés.
  • a kötelező felelősségbiztosítás csupán jelképes összeg.
  • nem kell teljesítményadót fizetni.
  • az üzemanyag-fogyasztás kedvező: 100 km-en mindössze 2-3 liter üzemanyagot fogyasztanak.

Összességében a kismotorok tulajdonosai nagyon kedvező helyzetben vannak, mivel az adminisztráció és a költségek minimálisak. Ráadásul az üzemanyag-fogyasztás is alacsony, a négyütemű japán vagy olasz robogók körülbelül 2-3 litert esznek 100 kilométeren.

Korlátok között: mire elég 40 km/h?

A KRESZ szerint segédmotoros kerékpárral legfeljebb 40 km/h-val lehet közlekedni, míg a biciklisek lakott területen kívül akár 50-nel is mehetnek. Autópályán és több sávos utakon nem szabad velük haladni, de lakott területen kívül, kerékpárúton 30 km/h-s sebességgel mehetnek. A gyakorlatban a megengedett sebesség falun vagy városi dugóban még oké, de gyorsabb forgalomban már akadályozhatják a közlekedést. Nem véletlen, hogy sokan a régebbi, elektronikus korlátozással nem rendelkező modelleket kedvelik, mivel azok 50-60 km/h-val is képesek menni.

Nem vonzó már a kismotor

Magura Tibor elmondta, hogy jelenleg 9-en jelentkeztek kismotoros tanfolyamra, tehát nincs túljelentkezés. Ennek egyik oka, hogy kismotor vezetéséhez elég az autós (B-s) jogosítvány vagy egy AM kategóriás engedély.

A gyorsan fejlődő elektromos roller- és biciklipiac térhódítása miatt egyre többen választják ezeket a közlekedési formákat, bár a 25 km/h feletti sebességre képes modellek már segédmotoros kerékpárnak számítanak.

További részletek a Magyar Nemzet oldalán!

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában