2025.04.16. 06:05
A kis köbcentik nagy előnyei: megéri a kismotort választani?
Olcsó, gyors, és már fiatalon is elérhető – sokáig népszerű választás volt, de úgy tűnik, egyre többen fordítanak hátat neki. Utánajártunk, mi állhat a háttérben, és van-e még jövője ennek a közlekedési formának.
A 50-es robogók és mopedek továbbra is népszerűek Magyarországon, hiszen olcsón fenntarthatók, és több százezer darab fut az utakon. Bár sokan még mindig megbecsülik őket, az utóbbi években a kismotorok népszerűsége csökkent, és egyre többen választanak más alternatívákat. Utána jártunk, hogy megéri-e még napjainkban kismotorral járni.

Kismotorral a szabadság felé – olcsó, praktikus, és már 14 évesen vezethető
A kismotorok előnyei leginkább az egyszerű szabályozásban és alacsony fenntartási költségekben rejlenek. A segédmotoros kerékpár nem számít gépjárműnek, motorja legfeljebb 50 köbcentis lehet, és a legnagyobb sebessége nem haladhatja meg a 45 km/h-t. Lehet három- vagy négykerekű is, és akár elektromos motorral is működhet, de a legnépszerűbbek a kétkerekű benzines modellek. Az AM jogosítványhoz továbbá nem szükséges orvosi alkalmassági vizsgálat - írja a Magyar Nemzet.
– A kismotorok előnye, hogy már 13 év 6 hónapos korban elkezdhető az oktatás, 13 év 9 hónapos kortól tehető le az elméleti vizsga, és 14 éves kortól már a gyakorlati vizsga is megszerezhető - árulta el Magura István, a Magura Autósiskola igazgatója.
Hozzátette, hogy kismotorral közlekedni igazán praktikus:
- Alacsony üzemeltetési költségek: a kismotor gazdaságos választás a mindennapi közlekedéshez
- Kompakt méret: kis helyet foglal, így egyszerűbb parkolni a zsúfolt városokban
- Gyors és praktikus a városban: rövid távon hatékonyabb, mint az autó, különösen dugóban, és ideális gyors közlekedésre, napi ingázásra
Hosszú távon azonban az autó lehet a jobb választás, mivel a kismotor folyamatosan ki van téve az időjárás viszontagságainak és a napi használatnak, ami hosszú távon megnövelheti a fenntartási költségeket.
Bár nem gépjármű, fontos, hogy ittasan nem vezethetjük, utas nem szállítható rajta, és 1986 óta kötelező a bukósisak használata (Linda is csak a régi tévésorozat első évadjában „száguldhatott” volna a Babettán lobogó hajjal).
További előnyök, hogy
- az 50-es robogókat nem kell műszaki vizsgára vinni.
- vásárláskor és regisztrációkor nem kell illetéket vagy adót fizetni.
- forgalmi engedély helyett elég az adásvételi szerződés.
- a kötelező felelősségbiztosítás csupán jelképes összeg.
- nem kell teljesítményadót fizetni.
- az üzemanyag-fogyasztás kedvező: 100 km-en mindössze 2-3 liter üzemanyagot fogyasztanak.
Összességében a kismotorok tulajdonosai nagyon kedvező helyzetben vannak, mivel az adminisztráció és a költségek minimálisak. Ráadásul az üzemanyag-fogyasztás is alacsony, a négyütemű japán vagy olasz robogók körülbelül 2-3 litert esznek 100 kilométeren.
Korlátok között: mire elég 40 km/h?
A KRESZ szerint segédmotoros kerékpárral legfeljebb 40 km/h-val lehet közlekedni, míg a biciklisek lakott területen kívül akár 50-nel is mehetnek. Autópályán és több sávos utakon nem szabad velük haladni, de lakott területen kívül, kerékpárúton 30 km/h-s sebességgel mehetnek. A gyakorlatban a megengedett sebesség falun vagy városi dugóban még oké, de gyorsabb forgalomban már akadályozhatják a közlekedést. Nem véletlen, hogy sokan a régebbi, elektronikus korlátozással nem rendelkező modelleket kedvelik, mivel azok 50-60 km/h-val is képesek menni.
Nem vonzó már a kismotor
Magura Tibor elmondta, hogy jelenleg 9-en jelentkeztek kismotoros tanfolyamra, tehát nincs túljelentkezés. Ennek egyik oka, hogy kismotor vezetéséhez elég az autós (B-s) jogosítvány vagy egy AM kategóriás engedély.
A gyorsan fejlődő elektromos roller- és biciklipiac térhódítása miatt egyre többen választják ezeket a közlekedési formákat, bár a 25 km/h feletti sebességre képes modellek már segédmotoros kerékpárnak számítanak.
További részletek a Magyar Nemzet oldalán!