2025.02.20. 20:01
Ezt gondolja az autós oktató az új KRESZ-ről, nem rejtette véka alá véleményét a közlekedési morálról sem
A napokban tette közzé a minisztérium az új KRESZ-tervezetet, amely számos átfogó módosítást javasol a közlekedési szabályokban. A várható KRESZ-változások kapcsán megkérdeztünk egy csabai gépjárműoktatót, mit szól a tervekhez.
Jóllehet az új KRESZ-tervezet jelenleg még közigazgatási egyeztetés alatt áll, és a véglegesítés előtt további módosítások várhatóak, azért kíváncsiak voltunk egy szakember véleményére is a KRESZ-változásokat illetően. Megkeresésünkre Horváth László, a békéscsabai Thermál Autósiskola elméleti és gyakorlati oktatója válaszolt.

Forrás: GettyImages
A KRESZ-változás érinti a sebességhatárokat is
A szakember a sebességhatárok tervezett felemelésével kapcsolatban elmondta, ez valóban kicsit meggyorsítaná a forgalmat, gyakorlatilag alkalmazkodnánk a felgyorsult életünkhöz. Arról nem is beszélve, hogy csökkentené a bennünk lévő stresszt, mert manapság mindenki árgus szemekkel figyeli a kilométeróráját, illetve a másik közlekedőt, a traffipaxot stb. Persze kirívó esetek persze továbbra is lennének, de összességében a mai gépjárművek esetében nem okozna különösebb problémát a dolog. Hozzátette ugyanakkor, hogy az iskolák körüli 30 km/h-s sebességhatárt mindenképpen támogatja, de csak akkor, ha azt időkorláthoz kötik, tehát nyári szünetben például ne legyen kint a 30-as tábla.
Bevezethetik a szimulátoros vezetést a B kategóriánál is
Horváth László szerint a szimulátorozásról erősen megoszlik a szakma véleménye. Mint fogalmazott, alapból egy-egy ilyen berendezés 8-10 millió forintba kerül, jelenleg Békéscsabán tudomása szerint egy olyan autósiskola van, ahol létezik ilyen szimulátor, de ők is csak a nagyobb kategóriás szaktanfolyamok miatt tartják fent. Úgy véli, nem tartunk még ott, hogy ezt a B kategóriás oktatásban is be lehessen vezetni.
– Semmi kifogásom a megoldás ellen, de ezzel az autóban töltött órák száma nem fog csökkenni. Jelenleg ugyanis 40-50 óra alatt szinte senki nem vizsgázik le, hogy most ebből hat órát ül-e valaki a szimulátorban vagy sem, az ügy szempontjából teljesen lényegtelen. Ugyanakkor arra hasznos lehet például, hogy egy Békés vármegyei tanuló a hegyi vezetést gyakorolja benne – mutatott rá.
A mélyreható változásokhoz a közlekedési morálnak is javulnia kell
Azzal kapcsolatban, hogy a kerékpárosok védelme érdekében egy, illetve másfél méter távolságot kellene tartaniuk az autósoknak a jövőben előzéskor, egyetértett az oktató, bár hozzátette, hogy ez jelenleg is le van írva a KRESZ-ben, ebben csak a konkrét távolság mértéke az új.
A cipzárelv írásos rögzítését illetően úgy reagált, hogy nem vagyunk igazán hozzászokva a sűrű, párhuzamos közlekedéshez, így jelenleg ez a gyakorlatban nem is működik túl jól és attól, hogy ezt leírják, szerinte nem is lesz jobb a helyzet.
– A nagy kérdés számomra az, hogy ezt vagy a megfelelő követési távolság betartását, hogy fogják ellenőrizni vagy adott esetben büntetni. Ezeket régen úgy hívtuk, hogy gumiparagrafusok – állapította meg. Szerinte ahhoz, hogy ezek a szabályok a gyakorlatban is működjenek, a közlekedési morál drasztikus javulására lenne szükség.