2024.06.01. 06:45
A Cselebi utca felújítását hordógurítással ünnepelték
Egy régi hagyománnyal, a hordógurítással ünnepelték pénteken délután Gyulán a Cselebi utca felújításának elkészültét. A beruházás több mint 80 millió forintból valósult meg. A Cselebi utca rekonstrukciója egy 10 helyszínes beruházássorozat részeként jöhetett létre.
Kónya István alpolgármester, önkormányzati képviselő köszöntőjében elmondta, körzetében néhány évvel ezelőtt a Réthy Lipót utca, illetve a Botond utca átadását ünnepelték hasonló módon, mint pénteken a Cselebi utca rekonstrukcióját. A tradícióról kifejtette, régi hagyomány, hogy egy híd elkészültét hordógurítással ünneplik, mert a babona szerint balszerencse éri azt, aki először kel át az új hídon, ezért egy hordót szokás a hídon annak szerkezetkész állapotában átgurítani, hogy az „felfogja” az átkot. Ez a szokást idézték meg Gyulán kiegészítve egy közösségi programmal.
Cselebi utca: nagyon fontos beruházás készült el
– Pénteken egy nagyon fontos beruházást adhattunk át – tette hozzá Kónya István. – Az utca több mint 80 millió forintból újult meg. Az önkormányzati képviselő szólt arról, hogy a szakaszon emberemlékezet óta nem történt felújítás.
Most kerültünk olyan anyagi helyzetbe és lehetőség elé, hogy meg tudtuk valósítani a beruházást.
Dr. Görgényi Ernő polgármester elmondta, a fejlesztés egy tíz helyszínt érintő, saját erőből finanszírozott beruházássorozat részeként készült el. Hangsúlyozta, az említett összegben gyulai polgárok, így az utcában élők adója is benne van.
Ez történt a fejlesztés keretében
A fejlesztés keretében a meglévő aszfaltos útburkolatot 352 méter hosszan és 7 méter szélességben újították fel. A meglévő kopóréteget visszamarták, majd a burkolatot 20 centiméter vastagságban, teljes szélességben cement hozzáadásával – úgynevezett hideg-remix eljárással – bedarálták. A bedarált felületre egy 2,5 centiméteres AC-11 kopó-kiegyenlítő réteg, majd 5 centiméteres AC-11 50/70 kopóréteget került. A meglévő kiemelt és süllyesztett szegélysorokat a helyszínen kijelölt szakaszokon cserélték, illetve azokat a teljes szakaszon újrafugázták. Mindezeken kívül, a csapadékvíz elvezetése érdekében a meglévő árokhálózatot bővítették, új árkot alakítottak ki. Az új árkokat a karbantarthatóság érdekében úgynevezett csészeszelvénnyel építették ki.