Közlekedési kultúra napja

2023.05.11. 13:32

Motorokat vizsgáltak át, porondon volt a mobil is Békéscsabán

A motorosok közlekedésbiztonságát helyezték előtérbe csütörtökön, a közlekedési kultúra napján Békésben. A programot a Békés Vármegyei Kormányhivatal és a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) Békés vármegyei szervezete közösen rendezte. A nyílt napon Békéscsabán, a Szarvasi úti vizsgaállomáson a motorosok díjmentesen átnézethették járgányaikat. Akiknél pedig minden rendben volt, le is vizsgáztathatták soron kívül motorjukat

Nyemcsok László

Fotó: Für Henrik

A közlekedési kultúra napja egy ENSZ-program alapján minden év május 11-e, és ehhez hazánkban vármegyénk is 2015-ben csatlakozott először, mégpedig a Közlekedéstudományi Egyesület jóvoltából. A megyei szervezet elnöke már akkor is Dobókői György volt, aki nemrégiben köszönt le tisztségéről, átadva a stafétabotot Séllei Zoltánnak, ugyanakkor az elnökségnek tagja maradt. Séllei Zoltánt nevezték ki Dobókői György nyugdíjba vonulása után a Békés Vármegyei Kormányhivatal Közlekedési, Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi főosztályvezetőjének is.

– Két fontos programunkat emelném ki Békésben korábbról, az egyiknél az idősek közlekedésbiztonságának speciális kérdéseit jártuk körbe, velük közösen – mondta Dobókői György. – Mégpedig, hogy miként közlekedjenek, mire figyeljenek oda leginkább járművezetőként, utasként, gyalogosként. Csak egy apróság: az idősek lehetőleg ne fél nyolckor menjenek piacra, amikor csúcsforgalom van, hanem előtte, vagy utána. A másik kiemelt projektünk a vezetés közbeni mobilozásra terjedt ki. Azt vizsgáltuk egy gyakorlópályát kiépítve, fiatal autóvezetők bevonásával, speciális feladatokkal, manőverekkel,, hogy mennyire vonja el a gépjárművezetők figyelmét a telefonálás. Az eredmények alapján 25,4 százalékkal volt több a hiba, akkor, ha telefonáltak, mint akkor, amikor csak a vezetésre koncentráltak. Hozzáteszem, kihangosító használatával. A KRESZ ezt engedi, én mégis azt javaslom, hogy amennyire lehet, kerüljük el autót vezetve a telefonálást. Az élet nem visszahívható, de aki hívott bennünket, az igen.

Dobókői György a közlekedési hatóság igazgatójaként is sokat tett a közlekedésbiztonságért. Csak egy példa, hosszú éveken át a motorosoknak tartottak nyílt napot tavasszal, hogy bemelegítsenek a szezonra a téli „berozsdásodás” után. Mára már ezt a tréninget rendőrség szervezi.

A motorosokkal kapcsolatban megdöbbentő tényre is felhívta a figyelmet Dobókői György. Eszerint a motoros balesetben elhunyt vagy megsérült emberek 70 százaléka nem töltötte be a 35. életévét. Baleseti kockázatuk átlag feletti, uniós álláspont szerint egy motorkerékpáros halálozási kockázata átlagosan 18-szor nagyobb, mint egy személygépkocsi vezetőjének.

A közlekedési hatóság volt vezetője egy érdekességet is megemlített. 1979-ben diplomázott, és már a ’80-as évek elején beszéltek arról, milyen jó lenne egy olyan gyorsforgalmi út, ami összeköti Békéscsabát Budapesttel. Ha később is, de az M44 jó része megvalósult, és a megyei szakaszát még nyugdíjba vonulása előtt forgalomba helyezhették.

A közlekedés a tolerancia művészete

Dobókői György kitért arra, a közlekedés a tolerancia, egymás elfogadásának a művészete az utakon, járdákon, kerékpárutakon, a forgalomban egyaránt.

– Mosolyogva, előzékenyen, türelmesen, a másikat partnerként kezelve kell viselkedni, és részt venni a közlekedésben, akkor sokkal nagyobb az esély, hogy mindenki épségben hazaér – hangsúlyozta a KTE elnökségi tagja. – Az 1990-es évek elején még egy falu lakossága, 2400 ember vesztette életét az országban az utakon, ez mára a negyedére csökkent, de áltatnánk magunkat, ha azt mondanánk, minden a legnagyobb rendben. Nagyon fontosnak tartom a gyermekek helyes közlekedésre nevelését, ebben partnerek az iskolák, a rendőrség és a Békés Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság is. Az autósoknak a kerékpárosokra sem ellenségként, hanem partnerként kell tekinteni, mert lehet, hogy két nap múlva már az autós közlekedik kerékpárral.

Dobókői György hozzátette, tízből kilenc baleset emberi mulasztás következménye. Tehát az ember, jármű, pálya hármasban az elsőre kell a legnagyobb hangsúlyt helyezni a megelőzésben.   

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában