Beruházás

2023.03.27. 17:58

Szélesebbé válik az újjáépülő kishíd Békéscsabán

Nyár végén, ősz elején kezdhetik el a József Attila és a Deák utcák közötti kishíd elbontását, amelynek helyén egy teljesen új és sokkal szélesebb, nemcsak gyalogosok, hanem kerékpárosok számára is használható híd épül – ismertette dr. Sódar Anita, a városfejlesztési nonprofit kft. ügyvezetője, hozzátéve, hogy a beruházás várhatóan jövő év végén fejeződhet be. A trafik megmarad – de az árusítás várhatóan szünetel a munkálatok idején –, és vele szemben helyezik el az Ásító inast.

Licska Balázs, [email protected]

Fotók: Bencsik Ádám

Miközben korábban úgy volt, hogy a Kiss Ernő és Kórház utcákat összekötő, úgynevezett Réthy híddal egy időben zajlik majd a beruházás a József Attila és a Deák utcák közötti, úgynevezett Sztraka híd esetében is, előbbi megújult, utóbbinál viszont elmaradtak a munkálatok.

Ennek okáról dr. Sódar Anita elmondta, hogy a korábban rendelkezésre álló tervek felülvizsgálatát követően döntött úgy az önkormányzat, hogy más szerkezeti és építés-technológiai kialakítással valósítaná meg a beruházást. 

Jelenleg az újratervezett híd esetében hatósági eljárások vannak folyamatban. Amennyiben megérkezik a jogerős építési engedély és a jóváhagyott kiviteli tervdokumentáció, megkezdődhet a kivitelező kiválasztására vonatkozó közbeszerzési eljárás.

A híd 15,6 méter fesztávolságú, a pályaszerkezet pedig a legkeskenyebb részén 6,04 méter széles lesz, ami azt jelenti, hogy jelentősen szélesebb lesz a jelenlegi, elbontandó hídnál. A műtárgyat kerékpár- és gyaloghídként tervezték meg, azaz biciklisek és járókelők egyaránt használhatják majd. 

A tervek szerint nyár végén, ősz elején kezdik elbontani a József Attila és a Deák utcák közötti kishidat.

A híd közepén lesz a 2,3 méter széles kerékpárút, és a híd két oldalán közlekedhetnek a gyalogosok. A beruházással 44,29 méter hosszúságban építenek bicikliutat, megteremtve a kapcsolatot, az eddig hiányzó összeköttetést a József Attila utcai és az Árpád sori kerékpárutak között.

Az ügyvezető az olyan részleteket is ismertette, miszerint a híd alapozásaként vert cölöpöket alkalmaznak, a cölöpcsoportok felett monolit vasbeton fejtömbök készülnek. 

A hídfők egy szárnyas, lépcsőzött kialakítású monolit vasbeton támfalszerkezetből állnak majd. A híd pályaszerkezetének fő tartószerkezetét négy íves előregyártott feszített vasbeton gerendaelem jelenti. A híd két oldalán műkő burkolatú vasbeton pillérek között acélszerkezetű korlátokat helyeznek el, a híd megvilágítását kandeláberek biztosítják. 

Tekintettel arra, hogy mennyire összetettek az építéstechnológiai feladatok, a szakember számításai szerint több mint egy éven át tarthatnak a munkálatok. Azaz azt nézve, hogy mennyi időbe telik az engedélyek beszerzése, a kivitelező kiválasztása, a kivitelezés, majd az azt követő használatbavételi engedélyeztetés, 2024 végén fejeződhet be a beruházás.

Újabb szoborral is bővül a Munkácsy Negyed

A trafik várhatóan bezár ideiglenesen, a kivitelezés idejére, munkavédelmi és biztonsági okok miatt. Az épülete azonban megmarad, így a beruházás használatba vételét követően folytatódhat benne az árusítás. Nemcsak egy teljesen újjáépített híddal, hanem egy újabb köztéri szoborral is bővül majd a Munkácsy Negyed: a Derkovits sori hídfőnél, a trafikkal szemben helyezik el a festőfejedelem ismert műve által ihletett, Ásító inas nevű alkotást, Miklya Gábor immár elkészült művét.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában