Csalók

2023.03.13. 19:45

Sorra törik fel a Facebook-fiókokat Békésben

Sokan jelezték hírportálunk felé is, hogy feltörték a Facebook-fiókjukat. A témában megkerestük Kocsis Attilát, a Békés vármegyei PcMedicina számítógép-gyorsszerviz tulajdonosát. Elmondta, hozzájuk is özönlenek a bejelentések az elmúlt egy-két hétben, hogy miként történhetett meg ez.

Nyemcsok László, [email protected]

Fotó: Shutterstock illusztráció

– Mindenkinél ugyanúgy történt az illetéktelen beavatkozás – hangsúlyozta a szakember. – Kaptak egy ismerőstől a Facebookon keresztül egy kétségbeesett üzenetet, amiben kérték az ügyfelünktől, hogy adja meg a hamarosan a telefonjára SMS-ben érkező PIN-kódot. – Az emberek többsége jóhiszemű és segítőkész volt. Így megírták a PIN-kódot válaszként.

Ezután perceken belül kizárták őket a saját fiókjukból. Az ismeretlenek megváltoztatták a jelszót, törölték az e-mail címüket, telefonszámukat.

Kocsis Attila kitért arra, a Facebook-oldalakon a legtöbb esetben szerepel a tulajdonos e-mail címe és/vagy a telefonszáma. Az ismeretlen csalók ezt használták ki, és próbáltak úgy belépni, hogy kiválasztották az „Elfelejtettem a jelszavam” opciót. Ezért a rendszer küldött a belépéshez egy egyszer használatos kódot SMS-ben a valódi tulajdonos telefonjára, amit az elkövetők ilyen furfangos módon megszereztek. Ezt követően a fiók ismerőseinek kezdtek el a volt fióktulajdonos nevében üzeneteket küldözgetni, hogy segítsenek a PIN-kóddal. Vagyis a kör bezárult.

– Tapasztalataink szerint az elkövetők iPhone 13-as telefont használtak – ecsetelte a szakember. Sok esetben „.ru” végződésű új e-mail címet adtak meg. Előfordult, hogy telefonszámot is mellékeltek. A Facebook-oldal nyelvét magyarról franciára állították át.

Sokan felteszik a kérdést: „Na most megszerezték a fiókomat, mit kezdenek vele? Csinálok másikat!”

– Elkezdenek például nem létező termékeket hirdetni a Marketplace-felületen a volt tulajdonos nevében – hangsúlyozta Kocsis Attila. – Azoknál az ügyfeleinknél, akiknek sikerült a fiókját visszaszereznünk, azt láttuk, hogy pár óra alatt a csalók 40-50 üzenetváltást is kezdeményeztek a leendő vevőkkel. Jelezték, hogy azonnal UPS express-szel küldik a terméket, mihelyt a vevő átutalja a vételárat.

A leendő vevők sokszor megnézik az eladó profilját, hogy kitől is rendelnek. Mit látnak? Egy nagymamát, aki a konyhában sürgölődik, vagy egy anyukát, aki játszik a gyermekével. Esetleg egy megnyerő külsejű fiatalembert, aki, mondjuk, sétáltat egy barátságos kutyát. A képek bizalmat sugároznak, így a vevő át meri utalni a vételárat. A csaló megszerzi a pénzt, a vevő meg az örökkévalóságig várhatja a megrendelt árut. Lenyomozni ezeket szinte lehetetlen.

Mit lehet tenni? Kocsis Attila elmondta, soha ne adjuk ki a PIN-kódunkat, a jelszavunkat még a legjobb ismerősünknek sem! Ha ilyet tapasztalunk, hívjuk fel telefonon az ismerőst.

A Facebookon állítsunk be kétfaktoros hitelesítést. Sok esetben ez sem segít, de nehezebbé teszi a fiók elbitorlását. És hogy mit tegyünk, ha beütött a baj?

– Ha szeretnénk a régi fiókunkat visszakapni, akkor az első lépés ne az legyen, hogy az ellopott fiókunkhoz tartozó e-mail címmel és telefonszámmal csinálunk egy új fiókot, mert akkor nem biztos, hogy visszakaphatjuk – ecsetelte a számítógép-gyorsszerviz tulajdonosa. – Vannak módszerek, amivel jelezhetjük a Facebooknak, hogy nem mi változtattuk meg a jelszavunkat, töröltük a levélcímünket. A Facebook kérheti egy fényképes azonosító okmányunk elküldését, amit az adatvédelmi szabályzatukban szereplő módon kezelnek és tárolnak. Ezt a szabályzatot mindenféleképpen olvassák el! Ha túl bonyolultnak tartják a folyamatot, akkor hívjanak szakembert, eltarthat 1-2 napig a fiók visszaszerzése, de sikerülhet.

 

 


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában