Orosháza

2023.03.31. 20:34

Iskolakertben ismerkedhetnek meg a növényekkel a diákok

Szorgos gyermekkezek. Veteményágyások. Raklap – a gyanútlan nézelődő elsőre csak ezt látja a rákóczitelepi iskola közösségi oldalán. De hogy kerül egy raklap az iskolaudvar takarosan elkerített részére? Kíváncsiak voltunk a részletekre. Kis Gabriella tagintézményvezető egy szóval válaszolt: iskolakert!

Csete Ilona [email protected]

A kert élmény, kikapcsolódás, felfedezés, öröm a diákoknak

Fotó: Für Henrik

Az Agrárminisztérium, az Iskolakertekért Alapítvány, a Váci Egyházmegyei Karitász és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara saját iskolakerti kezdeményezéseik összehangolásaként országos programot indítottak 2019. januárjában. Az agráriumot legfelsőbb szinten képviselő szervezeteknek, az egyház vidékfejlesztési törekvéseinek és a magyarországi iskolakerteket ernyőszervezetként összefogó civil szervezet szövetsége európai térségünkben is egyedülálló és példaértékű.

A környezetvédelemért felelős tárcaként az Agrárminisztérium, az Iskolakertekért Alapítvány, a Váci Egyházmegyei Karitász és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara egyetértenek abban, hogy a jövő nemzedékeinek környezettudatosságát fejleszteni szükséges, hiszen enélkül nincs élhető jövő. Felelős szervezetként tevékenyen részt vállalnak a fiatalok környezeti nevelésében, melynek egyik legkézenfekvőbb gyakorlóterepe az iskolakert.

Sok ismeretet elsajátítanak kertészkedés közben

– A felhívás, a lehetőség felkeltette érdeklődésünket. Intézményünk adottságai nagyon kedvezőek: a város zajától kicsit távolabb fás, zöld övezetben lehetőségünk volt kert kialakítására. Örökös ÖKO iskolaként az intézményben elfogadott és fontos szempont a környezeti nevelés, a fenntarthatóságra nevelés. Intézményünk környezetét közösen a munkatársakkal, a gyerekekkel megtámogatva tartjuk rendben. A gyerekekkel gondozzuk a kialakított iskolakertet, ültetünk a magaságyásba – tájékoztatott a helyszínen a gyerekek szorgoskodása közben az intézmény vezetője, Kiss Gabriella. 

– Pályázat útján, támogatók megnyerésével próbálom eszközeinket gazdagítani. A kert élmény, kikapcsolódás, felfedezés, örömet nyújtó közeg a gyerekek és a pedagógusok számára egyaránt. A gyermekeket nyitottabbá teszi a természetre, annak éves ritmusára, hatásainak befogadására, működésének megértésére. A kertben végzett tevékenység összetettségénél fogva is kiváló lehetőség a személyiség harmonikus fejlesztésére: a tanultak gyakorlatban történő előhívására, a kísérletre, a kooperálásra, új esztétikai élmények és érzékelések megtapasztalására, a gyermekek kertészeti alapoktatására, ökológiai folyamatok szemléltetésén keresztül alapvető környezet- és természetvédelmi szükségszerűségek felismertetésére, az egészséges és környezetbarát élelmiszer valamint a tudatos fogyasztási szokások népszerűsítésére.

– Tavaly kötöttünk együttműködési megállapodást az Iskolakertekért Alapítvánnyal. Vállalásunk, hogy az iskolakertet gyermekközösség rendszeres és értelmező tevékenységgel gondozza és azt az oktatás-nevelés szolgálatába állítja. A tevékenység biztosításához minimum 20 négyzetméteres iskolakerti terület szükséges. Ebbe a programba sikerült bekapcsolódnunk Orosházán egyedüli iskolaként – mesélte a tagintézmény vezetője.

 

A borsó, az eper a nagy kedvenc

Számos érdekes tapasztalást, felismerést hozott diáknak és tanárnak a kertészkedés: a növények felismerése a fejlődés során, milyen pici magból milyen csoda születik; kiderült a gyerekek számára, hogy a zöldborsó hüvelyben fejlődik; többen iskolában tanulták meg, hogy kell az ásót megfogni, hogy kell ásni.

– A zöldborsó a kedvenc. Még iskolaidőben kifejlődik. Az a várakozás, amit megélnek a gyerekek a növény fejlődése során, nekünk, pedagógusoknak is élmény. Türelemre kell inteni a gyerkőcöket. Minden nap kérdezik, mikor lehet már enni. A földiepret darabra számon tartották, felháborodás volt, amikor egy csiga betévedt az epresbe és megdézsmálta a legnagyobbat. Volt fagykárunk is, amit eddig a gyerekek csak híradásból ismertek.

Kiderült: minden tanuló szeret kertészkedni. E tevékenységet beépítik a tanítási órákba és a szabadidős tevékenységbe.

– Kapunk szülői és lakossági támogatást, vetőmagot, földet, palántát, virághagymákat. Mindig nagy segítség számunkra, mert a program megvalósítása teljesen önerőből, fejajánlásból, támogatásból történik.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában