2022.12.04. 19:48
Mit tegyünk, ha nem jött meg a csomagunk külföldről?
Az év bármely szakában frusztráló, ha az online rendelt termék nem érkezik meg időben. Mostanában meg pláne dühítő. Mit tehetünk ilyenkor?
Fotó: Ground Picture / Shutterstock
A világ bármelyik webshopjából rendelhetünk csomagot Magyarországra, ha az vállalja a szállítást. De mi van akkor, ha nem érkezik meg a csomag, vagy ha vissza kell küldeni? Kihez fordulhatunk segítségért? A ripost.hu utánajárt a teendőknek.
Ki tud ilyen esetben segíteni?
A külföldi webshopokkal való zöld ágra vergődésben érdemes lehet az Európai Fogyasztói Központ (EFK) díjmentes közreműködését kérni. Az Európai Fogyasztói Központ 29 európai ország - az uniós tagállamok mellett az Egyesült Királyság, Izland és Norvégia - vállalkozásaival szemben felmerülő, határon átnyúló panaszok esetén nyújt ingyenes szakmai segítséget és idegen nyelvű támogatást – olvasható a weboldalukon. A magyar EFK egyebek mellett jótállási-szavatossági jogviták megoldásában, hibás vagy elmaradó teljesítések orvoslásában jár el eredményesen. De hathatósan lépnek fel a szándékos megtévesztésekkel szemben is, több ügyfelet szabadítottak ki az ún. előfizetői csapdákból.
Mikor fordulhatunk hozzájuk?
– Ha a lakóhelyünk és a vállalkozás székhelye különböző országokban, az EU valamely tagállamában, az Egyesült Királyságban, Izlandon vagy Norvégiában található.
– Ha írásban, bizonyítható módon előzetesen már megkerestük a vállalkozást, de az vagy nem válaszolt, vagy elutasította a panaszunkat.
– Ha pontosan megjelöljük és igazoljuk az igényünket és a kapcsolódó bizonyítékokat, dokumentumokat is elküldjük nekik.
Hogyan zajlik a folyamat?
Az EFK a benyújtott panaszt áttanulmányozza, a kapcsolódó dokumentumokat bekéri, azokat jogilag értékeli. A jogi értékelést követően szakmai álláspontjáról és a panasz kezelhetőségére vonatkozó döntéséről tájékoztatja a panaszost. Ha jogilag megalapozott a panasz, küldenek egy angol nyelvű levelet a vállalkozás székhelye szerinti európai fogyasztóvédelmi központhoz (ECC), ők pedig felkeresik az érintett vállalkozást. Érdekességképp, csak tavaly 6 millió forintnál is több pénzt szereztek így vissza a magyar panaszosoknak.
Hogyan tehetünk panaszt?
A kapcsolatfelvétel és panasztétel egy online űrlap kitöltésével is lehetséges, amit itt található, vagy hétfőtől csütörtökig 9-15 óra között, pénteken 9-13 óra között hívható az alábbi telefonszám is: +36-1-896-7747. E-mailben pedig az [email protected]-ra lehet nekik írni.
Fontos tudnivalók és tanácsok a külföldről rendelőknek
A magyar fogyasztókat akkor is megilleti a 14 napon belül indoklás nélkül elállás joga, ha más uniós tagállamban bejegyzett vállalkozás webshopjában vásároltak. A visszaküldés költsége ekkor a fogyasztót terhelheti, ám garanciális probléma esetén, ha a minőségi kifogás jogosnak bizonyult, ez az összeg is visszajár.
Külföldi rendeléskor érdemes fontolóra venni, hogy a termék kedvező vételára és a kiszállítási költség együtt is olcsóbb-e a hazai beszerzésnél. Könnyen előfordulhat, hogy a szükség szerinti visszapostázás többe kerül, mint amennyit magáért az árucikkért fizettünk.
A vételár bankkártyás kiegyenlítése a bankoknál kérhető chargeback útján biztonságos visszatérítési lehetőséget nyújt, ha nem érkezne meg a megrendelt termék.