Lovasterápia

2022.11.05. 18:02

Bevezetnék az állatasszisztált foglalkozást Orosházán

A Magyar Lovasterápia Szövetség a közelmúltban a 18. Nemzetközi Díjlovas- és Lovasterápiás Versenyét rendezte meg Fóton. A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat fóti lovasterápiás és oktató központjának pályáit profi díjlovasok és fogyatékossággal élő, év közben lovasterápiára járó gyerekek népesítették be. Ott volt tanítványaival az Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskola gyógypedagógusa, Budavári Zsófia, aki egyben végzett lovasterapeuta is.

Csete Ilona [email protected]

Az orosházi gyerekek kiválóan teljesítettek első versenyükön

Forrás: BMH

A pedagógus diákjai közül a lovasterápiás fejlesztésben részesülő gyerekek egyéni és csapatversenyeken bizonyították felkészültségüket. Büszkén mutatták be, mi mindent tanultak meg lóháton a terápiás foglalkozásokon. A csapat ügyességi versenyen a 4. helyezést érték el, egyéni számokban pedig Fábián Dorina Mia 2., Verebes Amanda 4., Györgyi Edina és Rucz Barbara megosztott 1. helyen végzett.

És ezzel valami elkezdődött Orosházán. Akik mindennek a részesei, nem is akarják, hogy vége legyen e nagyszerű kezdeményezésnek, ami nem más, mint a diákok lovasterápiával való komplex fejlesztése. Erről a tanulók felkészítője, Budavári Zsófia mesélt, aki 2012-ben szerezte meg a lovasterápiás oktatói végzettséget. Lovaival egy tanyán él és dolgozik, majd miután több szülő kérte szakmai segítségét, néhány hónap alatt híre ment: a lovak közelsége, a szakavatott tréning, a lovasterápia olyan jó hatással van a gyerekekre, hogy ezt érdemes lenne (a rehabilitációs órákon túl) tervezett keretek között folytatni.

– Egy éve kerültem a Vörösmarty iskolába. Okleveles gyógypedagógusként végeztem terápia szakirányon és segítségre szoruló gyermekek, fiatalok fejlesztésével, terápiájával foglalkozom. A Vörösmarty, a Czina és a rákóczitelepi iskola befogadó intézmény, ahol sajátos nevelési igényű gyerekeket is oktatunk. Iskoláinkban integrált osztályközösségekben tanulnak a fiatalok, akik közül többen megtapasztalták már a lovasterápia előnyeit. Lovastornáinkon - ahol nem csak a diákok, de a trénerek is fantasztikus sikerélményekhez jutnak - van értelmileg akadályozott, középsúlyos és nem beszélő, tanulási nehézségekkel küzdő, autizmussal élő gyermek is. A gyerekeknél látványos a fejlődés, hiszen mozgáskoordinációjuk, figyelemkoncentrációjuk is sokat javult az elmúlt hónapokban. Közülük kiválasztottam négyet a versenyre. Megtanulták a lovastorna elemeit, rövid idő alatt felkészültek. Így jutottunk el (önköltséggel) Fótra – sorolta Zsófi, aki már a jövőt tervezi.

Orosz László intézményvezető elképzelésükről elmondta, hogy az iskola mindig is innovatív, a megújulásra nyitott intézmény volt. A Vörösmartyban állandósult az új pedagógiai-szakmai módszerek kipróbálása, bevezetése.

– Az intézményvezetés és a kollégák nagy örömmel fogadták és befogadták Budavári Zsófia gyógypedagógust. Az iskola régi terve, és most a személyi feltétel meglétével szeretné is mihamarabb a rehabilitációs, fejlesztő tevékenységei közé beépíteni az állatasszisztált terápiák alkalmazását. A pedagógiában tudott, hogy ezek a foglalkozások segítik a különleges bánásmódot igénylő gyermekek egyéni ütemű fejlődését (is). A gyógypedagógus részéről adott az elhivatottsága mellett a szakmai hozzáértése, saját tanyáján lévő lovaival végzi a terápiát – fogalmazott Orosz László. 

 

Keresik az anyagi, támogatói hátteret
Az iskolavezetés részéről is kap biztatást és lehetőséget e kezdeményezés. A program kiszélesítéséhez az anyagi támogatói hátteret keresi az intézmény. Az iskola szeretné, ha a lovasterápia és mellette például a kutyaterápiás foglalkozások megtartására is lenne lehetőség. Jelenleg a módszerek bevezetéséhez szükséges költségeikhez keresnek támogatókat.

– Gratulálok az első versenyükön máris kiemelkedő eredményt elért csapat tagjainak, segítő szüleiknek, valamint a felkészítő Budavári Zsófia gyógypedagógusnak és lovas segítőinek – tette hozzá Orosz László. Az intézményvezető bizakodik, hogy e szép országos eredmény megfelelő indítást és lehetőséget ad ahhoz, hogy hamarosan a diákok szélesebb körére is kiterjeszthetőek legyenek az állatasszisztált foglalkozások, elinduljon annak intézményi bevezetése, rendszeres alkalmazása.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában