2022.02.16. 11:19
Már a telefonhívás alatt elindul a segítség a helyszínre Békésben
A legtöbben jól tudják, hogy a 112-es segélyhívó számon a nap 24 órájában elérhetik a készenléti szerveket; a rendőrséget, a mentőket és a tűzoltókat. Gyakori, hogy a hívó fél ijedtsége, sokkos állapota miatt nehézkesen kommunikál, pedig a vészhelyzetben különösen fontos, hogy hideg fejjel, gyorsan, érthetően sorolja a birtokában lévő információkat. Összegyűjtöttük a diszpécserek legfőbb kérdéseit.
A miskolci (képünkön) és a szombathelyi segélyhívó központba futnak be a hívások Archív fotó: MW
A Békés Megyei Rendőr-főkapitányságon elmondták, a 112-es segélyhívót közel harminc éve az Európai Unió kezdeményezése alapján hozták létre, azzal a céllal, hogy a bajbajutottaknak csak egy számot kelljen megjegyezniük, függetlenül attól, hogy mentőt, tűzoltót vagy rendőrt szeretnének hívni. A 112 ingyen tárcsázható, a legtöbb mobiltelefonról billentyűzár feloldása és hálózat nélkül is elérhető.
Magyarországi segélykéréskor a miskolci vagy a szombathelyi hívásfogadó központ operátora jelentkezik be elsőként, aki olyan alapinformációkra kíváncsi, mint a bejelentő neve, telefonszáma, az esemény pontos helyszíne. Megkérdezi, van-e sérült, fennáll-e életveszély, mi történik a hívás pillanatában. Az adatlap rögzítése után a diszpécser az érintett megye tevékenységirányítási központjába kapcsol.
Előfordulhat, hogy hirtelen sokkhatás következtében a hívó a saját nevét is elfelejti – figyelmeztetett a napokban közösségi oldalán az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság. Várszegi György tűzoltó főhadnagy erre reflektálva elmondta, amennyire lehetséges, a bajban is nyugodtan, tagoltan és érthetően kell vázolni a helyzetet. Tűzesetnél elsődleges a helyszín, ami, ha ismeretlen, keresni kell közelben jellegzetes épületet, tárgyat, hogy meghatározhassák a koordinátákat.
– A kollégáim megkérdezik, mi ég, van-e valaki életveszélyben, van-e sérült, esetleg halott, elzárták-e a közműveket, áll-e a lángok közelében másik épület. Megtudakolják, tudnak-e bent lévő oxigén- vagy acetilénpalackról, fennállhat-e robbanásveszély. Nem mindegy, hogy fából, kőből épült, családi vagy sokemeletes tömbházról van-e szó – sorolta a megyei szóvivő. Kiemelte, balesetnél az elsők közt kérdezik meg, hány ember, hány autó érintett, milyen a helyzetük, beszorult-e valaki, folyik-e az üzemanyag. Megtudakolják, hogy a bejelentő lát-e narancssárga táblát a járművön, mert az azt jelzi, hogy veszélyes anyagot szállít.
A rendőröknél és a tűzoltóknál is hangsúlyozták, a kérdések sora valószínűleg tovább tart, mint azt a bejelentő hinné, de ez nem jelenti azt, hogy segítségadás nélkül telik az idő. A „beszélgetés” közben a műveletirányítók riasztják a szükséges létszámú és megfelelően felszerelt egységeket.
Lélekjelenlétre, higgadtságra van szüksége annak is, aki a mentők segítségét kéri – erősítette meg Hangai József mentőtiszt, regionális kommunikációs munkatárs, kiemelve, az egyik legfontosabb információ, amire szükségük van, hogy milyen jellegű és mennyire akut az egészségkárosodás.
– A következő, amit a mentésirányítás kérdez, a pontos cím, amelyről érdemes előre tájékozódni, hogy könnyen beazonosítható legyen a helyszín. Ezek birtokában a mentésirányító bajtársaim már tudnak kocsit indítani, de emellett – és fontos, hogy nem helyette – további kérdéseket tehetnek fel.
Rákérdeznek a beteg életkorára, korábbi betegségeire, egyúttal tanácsot is tudnak adni, mit tehet meg a bejelentő az elsősegélynyújtás szintjén addig, amíg a mentők megérkeznek. Hangai József leszögezte, az Országos Mentőszolgálatnál képzett, egészségügyi végzettségű mentésirányítók dolgoznak, akik a beérkező feladatokat priorizálják, mindenkihez megfelelő szintű mentőegységet indítanak, emellett szakmailag megalapozott tanácsokkal látják el a bejelentőt.
Alternatív módon is kérhető segítség
A segítségre szorulók ma már nemcsak hanghívás formájában tehetnek bejelentést a 112-re, hanem – SMS küldésével, illetve applikáción keresztül – más csatornákon is. Rövid üzenetre 2018 decembere óta van lehetőség; fontos adatok híján ilyenkor az operátor visszahívja, vagy SMS küldésével kérdezi ki a bejelentőt. A 112 SOS powered by SoleCall (röviden 112 SOS) alkalmazást kifejezetten siketek és nagyothallók számára fejlesztették ki: ezzel az applikációval vészhelyzet esetén néhány érintéssel, pár másodperc alatt küldhető vészjelzés.