Békés megye

2021.12.07. 07:00

A rengeteg gyorshajtás miatt halálútnak számít a 47-es

Jelentős útfejlesztések, javítások történtek az elmúlt időszakban megyénkben. A jó minőségű útburkolaton a járművezetők egy része gyorsabban hajt a megengedettnél. Ez amellett, hogy szabálytalan, veszélyes is. Ráadásul télen romlanak a közlekedés időjárási feltételei, tehát gyakran még a megengedett sebességgel sem biztonságos haladni. Megyénk jó részét is átszeli a 47-es, mely halálútnak számít, de nem a megyei szakaszon.

A 47-es főúton, Sóshalomnál útszéli keresztek emlékeztetnek az elhunytakra /Fotó: Karnok Csaba/Délmagyarország/

A 47-es főúton, Sóshalomnál útszéli keresztek emlékeztetnek az elhunytakra /Fotó: Karnok Csaba/Délmagyarország/

 

Olyan halálos baleset a 47-es főúton, ahol a helyszínen meghalt a sérült, utoljára 2019. február 4-én történt megyénkben. Békéscsaba külterületén egy személyautó elütött egy kerékpárost, aki életét vesztette.

A már Csongrád-Csanád megyéhez tartozó, de még megyénkhez közeli szakaszokon ennél rosszabb a helyzet.

A delmagyar.hu írt arról, hogy a felújított 47-es főúton a közlekedők egy része ész nélkül hajt, és nem törődik a biztonságos előzéssel. Ez a főút a közlekedők véleménye és a statisztikai adatok alapján is a legveszélyesebb utak közé tartozik, és szerepel azon a listán, melyet a köznyelv csak halálútnak nevez. A Kakasszék és Hódmezővásárhely közötti szakaszon jó néhány, hozzátartozók által készített emlékmű jelzi, hogy ott halálos közlekedési baleset történt. Az ember szíve ismeretlenül is összeszorul a látványtól.

A pósahalmi elágazásnál lévő buszmegállóban mindig látni új mécseseket. A mellette lévő tanya kerítésén is koszorúk, virágok találhatók. Két évvel ezelőtt, 2019 októberében halálos baleset történt ott. Egy Orosháza felől nagy sebességgel közlekedő autó a pósahalmi útra forduló traktor pótkocsijának ütközött, majd nekiment egy ugyancsak szemből érkező személygépkocsinak is. Végül a bal oldalon lévő ház kerítésébe csapódott. Apa és lánya súlyosan megsérültek, az anyósülésen utazó édesanya életét ugyanakkor már nem lehetett megmenteni.

Néhány kilométerrel arrébb, Sóshalmon egy negyvenes éveiben járó asszony életének is egy baleset vetett véget. Úgy tudjuk, ő is vétlen volt. Egy újabb út menti kereszt egy családi tragédiát jelez.

Az a baleset még 2017-ben történt, egy háromtagú család, apa, anya és a gyermekük is meghalt.

A 47-es főút Vásárhelyt elkerülő szakaszán, a Rárósi úti csomópontban egy motorosnak állítottak emléket.

Pánczél Zoltán Kakasszéken lakik, a 47-es főút mellett. A delmagyar.hu-nak elmondta, amióta felújították a 47-est, azóta a forgalom és a sebesség is megnőtt.

– Tapasztalatom szerint minden harmadik-negyedik autós száguld – hangsúlyozta a gazdálkodással foglalkozó férfi.

– A kertben dolgoztam, amikor hallottam, hogy valaki megint veszettül nyomja a gázt. A következő pillanatban már egy óriási csattanást hallottam. A tanyám előtt enyhe kanyar van, az autós előzni akart, de jöttek szemből, ezért inkább az árkot választotta.

Hívtam a mentőket, de valaki már megelőzött. Később láttam, hogy egy férfi egy kisgyerekkel a karjaiban rohan a mentőkhöz

– részletezte.

A téli időjárási körülmények még inkább nehezítik a közlekedést. Köd, eső, vizes, havas, csúszós út, mindezzel számolni kell. Szombati Andrea, a Békés Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője kiemelte, ilyenkor a gyorshajtás is más értelmet nyer, hiszen nem feltétlenül arról van szó, hogy a járművezető túllépi az adott útszakaszon megengedett sebességhatárt, ami az abszolút gyorshajtás. Lehet viszont úgy is gyorsan hajtani, hogy lassabban megyünk, mint a megengedett.

– A KRESZ ugyanis előírja, hogy járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni

– hangsúlyozta a szóvivő.

– Figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra is. Tehát amikor köd van, csupán néhány métert lehet előre látni, a járművezetőnek nem a megengedett sebességhez kell igazítania a haladási sebességét, hanem az éppen adott körülményekhez. Ugyanez igaz arra is, hogy jeges úton nem szabad megpróbálni a megengedett maximális sebességre felgyorsítani.

 

Gyakran nem is látható, hogy jeges az út, csak egy nagyon vékony jégréteg borítja az aszfaltot, ettől szinte nem is látszik, teljesen áttetsző. Ez az úgynevezett fekete jég.

Ráadásul az útviszonyok akár rövid szakaszokon belül is változhatnak. Egy száraz útszakaszt métereken belül követhet egy csúszósabb rész, ezért nagyon óvatosnak kell lenni. Az előzést nagyon meg kell fontolni. Ha rosszak a látási viszonyok, nagyon nehéz megbecsülni a szemből érkező járművek sebességét, távolságát. Egy meggondolatlan manőverből könnyen lehet frontális ütközés. Ráadásul, ha előzés közben egy jeges szakaszra fut rá a gépkocsi, és megcsúszik, megpördül, annak beláthatatlan következményei is lehetnek – ecsetelte.

A gumiknak kiemelt szerepük van

A szóvivő kitért arra, a gumiabroncsoknak is kiemelt szerepük van a téli időjárási körülmények között. Jó minőségű, megfelelő profilmélységű, téli útviszonyokra gyártott abroncsokat érdemes a járművekre felszerelni. Ügyelni kell arra is, hogy ne legyenek elöregedettek, hiszen akkor a tapadás jelentősen romlik. Figyelni kell arra, hogy a rakomány, vontatmány kihat a jármű menettulajdonságaira, megváltoztatja a fékezhetőséget, a kormányozhatóságot. Ezért nem szabad túlterhelt járművel közlekedni.

Statisztikák készülnek az utakról

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2019-ig készített statisztikái alapján a legveszélyesebb közút a 4-es főút volt 227 baleset/évvel. A megyéből az első nyolcban csak a 47-es szerepelt, éppen a nyolcadik helyen 99 baleset/év mutatóval. Ugyanakkor a kétszer hosszabb úton jó eséllyel kétszer több baleset történik. Tehát a valódi sorrend úgy alakul ki, ha megnézzük: egy kilométerre vetítve hány baleset történt. Így már nem volt az első tízben a 47-es sem, és hazánkban az MO-s vezette a listát.

 

Ezek is érdekelhetik