m44-es út

2021.11.15. 11:31

Hamarosan átadják a forgalomnak a Tiszán átívelő különleges hidat

A Kecskemét és Békéscsaba közötti M44-es gyorsforgalmi utat egyedülálló híd vezeti át a Tiszán.

P. G.

Dr. Teiter Zoltán rangos díjat kapott az egyedi hídért /Fotó: SZE/

Fotó: Csaba Jozsef Majer // Majer Csaba Photo

A ferdekábeles híd nemcsak látványában különleges, hanem műszakilag is számos kihívást állított a szakemberek elé. Tervezője, dr. Teiter Zoltán Győrben, a Széchenyi István Egyetem Építész-, Építő- és Közlekedésmérnöki Karán oktatja a hídépítéssel kapcsolatos ismereteket.

Az új, mintegy 300 méteres Tisza-híd gyakorlatilag már elkészült, hamarosan átadják a forgalomnak. Dr. Teiter Zoltán rendhagyó tervét az őt foglalkoztató Uvaterv Zrt. több más tervvel együtt először 2005-ben nyújtotta be egy esztergomi Duna-híd-pályázatra. Akkor a terv második helyet ért el, ám mégsem került a fiók hátsó zugába.

Dr. Teiter Zoltán rangos díjat kapott az egyedi hídért /Fotó: SZE/

– Az általam tervezett ferdekábeles híd nagyon egyedinek számított, hiszen a világon a talán legelső hasonló épp abban az évben, 2005-ben készült el Olaszországban, de az gyaloghíd volt. A tervet életben tartottuk, azt benyújtottuk az M44-es Körös-hídjához, az M43-as Tisza-hídjához, végül pedig az M44-es gyorsforgalmi út Tisza-hídjához is. Ez utóbbinál el is nyertük a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. támogatását – mondta el dr. Teiter Zoltán, akit a híd tervezéséért a hidászszakma a Feketeházy János-díjjal tüntetett ki.

A híd különleges formáján túl hazai viszonylatban számos ritka és néhány egyedülálló konstrukciós kialakítást is tartalmaz. Szokatlanul merész a szerkezet ferdekábeleinek vezetése, amelyet kitérő egyenesek alkotnak, csavart kábelfelületet eredményezve. Különlegessége továbbá, hogy először alkalmaztak Magyarországon íves, valamint lágyacél betétes vasbeton pilont, amely ráadásul minden irányban jelentős és változó igénybevételeknek van kitéve. Az országban az első olyan tartókábeles híd, amelynek merevítőtartója vasbeton-acél anyagú, úgynevezett öszvér keresztmetszetű.

Az M44-es gyorsforgalmi út Tisza-hídja mintegy hároméves tervezési, valamint a párhuzamosan zajló kivitelezési munka eredménye. A híd kiviteli szintű terveztetését és a megépítést is a Duna Aszfalt Zrt. nyerte el. Az acélszerkezetek szerelését és betolását a Hódút Kft., míg a tömör vasbeton pilonok és a vasbeton pályalemez készítését az A-Híd Zrt. végezte.

Kapcsolódó cikkeink:

https://www.beol.hu/kozelet/helyi-kozelet/m44-egyedulallo-hid-epul-tiszaugnal-2631516/

https://www.beol.hu/kozelet/helyi-kozelet/huszonket-kamionnal-teszteltek-az-uj-tiszaugi-hidat-4364444/

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában