statisztika

2021.02.24. 17:26

Sokan száguldoznak Békés megye útjain

A napokban publikálta a Magyar Autóklub a legfrissebb baleseti statisztikákat. Az országos összeállításban a régiók és a megyék esetszámai is látszanak, melyből kiderül az is, hogy a közlekedés mely résztvevői okozzák a legtöbb karambolt. A leggyakrabban egyébként a gyorshajtás, valamint az elsőbbségi szabályok megsértése miatt következik be baleset az utakon.

Busi Ottó

Pécs, 2016. április 21. Rendõrök a Véda automata közlekedés-ellenõrzési rendszer egyik sebességmérõjével a 6-os fõúton, Pécs határában 2016. április 21-én. Csaknem kilencszáz magyarországi helyszínen ellenõrzi a rendõrség a sebességhatár túllépését reggel hat óra óta 24 órán keresztül a Speedmarathon nemzetközi akció keretében. MTI Fotó: Sóki Tamás

Fotó: Sóki Tamás

A szűkebb hazánkat is magában foglaló Dél-Alföld régióban idén januárban 110 közúti baleset történt, tavaly ugyanebben az időszakban 127, míg az azt megelőzőben 139.

A balesetben elhunytak száma százezer főre vetítve ebben a térségben az egyik legalacsonyabb,

az év első hónapjában három halálos közúti baleset történt, ezekben hárman szenvedtek végzetes tragédiát.

A megyei mutatók bontása a Központi Statisztikai Hivatal adataiból olvasható ki, a legfrissebb számok a tavalyi esztendő első három negyedévét mutatják­: ebben az időszakban Békés megyében összesen 320 közúti közlekedési baleset történt.

Bár már számos helyen mérnek, mégis gyorshajtás miatt történik a legtöbb baleset Békésben is /Archív fotó: Sóki Tamás/MTI/

Az ORFK-OBB szerint az elmúlt évekhez képest az okokban lényeges változás nem látható. Tavaly az országban történt balesetek 34 százaléka a relatív és az abszolút sebességtúllépés miatt következett be. Az elsőbbségi jog megsértése eredményezte a balesetek 24 százalékát, míg a kanyarodásra vonatkozó szabályok meg nem tartása 16 százalékban állt a balesetek hátterében. A sorrend megyénkben is hasonló. Az idei év első hónapjában az Autóklub adatai alapján: Békésben 12 baleset gyorshajtás, kilenc az elsőbbségi jog, míg három a kanyarodásra vonatkozó szabályok megsértése miatt következett be.

Januárban a legtöbb személysérüléses baleset okozói a személyautók (16), a tehergépjárművek (7) és a kerékpárok (5) voltak.

– Tavaly 1331 fő okozott személysérüléssel járó balesetet ittas állapotban, ami 4,7 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben (az előzetes rendőri adatok alapján). Ha viszont 2010-ig tekintünk vissza, akkor a csökkenés mértéke már csaknem eléri a 30 százalékot. A tavaly mért adat alapján 2020 nemcsak a közúti balesetben meghalt személyek, hanem az ittasan okozott balesetek száma tekintetében is az eddigi legkedvezőbb év a hazai baleseti statisztikai rendszer fennállása óta. Bár az, hogy tavaly csaknem minden tizedik személysérüléses balesetet ittas közlekedő (járművezető, gyalogos) okozott, azt jelzi, van még bőven teendő ezen a területen – közölte az ORFK-OBB.

Az ittas baleseteknek az összes baleseten belüli aránya jóval az országos 9,7 százalékos átlag felett van Szabolcs-Szatmár-Bereg, Bács-Kiskun, Borsod-Abaúj-Zemplén megye mellett Békésben is.

A bizottság szerint a kedvező baleseti adatok csak részben köszönhetők a járvány miatti korlátozó intézkedéseknek. A csökkenés már az év elejétől tapasztalható volt, s a nyári forgalomélénkülés ellenére is megfigyelték.

Százzal hajtott át Békéscsabán

A szabálytalankodók kiszűrése érdekében folyamatosan ellenőrzik a sebességhatárok betartását. Éppen egy éve közel félszáz gyorshajtóról készítettek képfelvételt, előtte néhány nappal több mint negyvenről. Közülük az egyik autós 150 km/órával közlekedett a 44-es számú főút Békéscsaba és Kondoros közötti szakaszán. Egy másik személygépkocsi-vezető pedig Békéscsabán, a Berényi úton 106 km/órával hajtott. Ez több mint a kétszerese volt annak, amennyivel mehetett volna.

A tavalyi év második felében szintén „rekordok” születtek: két autós is 150-nél gyorsabban hajtott el a rendőrség sebességmérő műszere előtt a 44-es számú főút, Békéscsaba és Gyula közötti szakaszán. Ott a megengedett sebesség 110 km/h, ennek ellenére az egyik személygépkocsi sebessége 156, míg a másiké 157 km/h volt, amikor a traffipax felvételt készített róluk. Később volt olyan autós, aki ugyanezen az úton 167-tel, egy másik személygépkocsi vezetője pedig 173 km/órával hajtott.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában