A repülőtér miatt

2021.01.28. 06:55

Magas fákat vágnak ki az Élővíz-csatornánál

Kivágják a magas fákat az Élővíz-csatorna mellett, a Körte sor és Vesze között épülő, leendő Wenckheim turista- és kerékpárút egy 300 méteres, légifolyosót érintő szakaszán. Minderre a repülők és a békéscsabai légikikötő miatt van szükség.

Licska Balázs

Fotós: Bencsik Ádám

Fotós: Bencsik Ádám

Tizenöt év után újból szükségessé vált az elmúlt időszakban felsarjadt, hat méternél magasabb fák kivágása az Élővíz-csatorna mellett, a bicikliút egy 300 méteres, légifolyosót érintő szakaszán – ismertette Szabó János, a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság vezetője.

Hozzátette, mindezt hatósági kötelezés alapján a repülőtér üzemeltetése, a repülési műveletek biztosítása, az akadályfelületek megszüntetése érdekében rendelte el a békéscsabai önkormányzat. A munkát a területet kezelő vízügyi igazgatóság szakemberei végzik el.

Az épülő Wenckheim-kerékpárút egy 300 méteres szakaszán vágják ki a hat méternél magasabb fákat /Fotó: Bencsik Ádám/

Háromszáz méteres szakaszon vágnak

A felmérések alapján a 10-20 centiméter átmérőjű és 5-15 méter magas fák több mint 80 százaléka akadályfelületet képez a légifolyosót érintő 300 méteres szakaszon. A repülésbiztonsági előírások szerint el kell távolítani az akadályfelületet képező fás növényzetet, amely veszélyezteti a repülőtér biztonságos üzemeltetését és a repülési műveletek biztonságát.

Szabó János elmondta, a hat méternél magasabb fák kivágásával érhető el a légifolyosó biztonságos üzemeltetése. Hangsúlyozta, a sarjaztatással és a pótlásokkal pedig a kerékpárút melletti zöldfolyosó folytonosságát lehet majd biztosítani.

Egy-két év alatt begyógyul a tájseb

Kiemelte azt is, a munkákat az Élővíz-csatorna mindkét oldalán márciusig – vegetációs időszakon kívül, a kerékpáros forgalom biztonságos fenntartása mellett – úgy végzik el, hogy az épülő bicikliútban ne keletkezzen kár, és hogy a fák kivágása után a zöldfolyosó mielőbb helyreállhasson.

A területen döntően erős sarjadzó képességű akác- és szürkenyárállomány található, így a kitermelést követően egy-két éven belül az okozott tájseb – a sarjadzást és az őshonos cserjefajokkal történő pótlásokat követően – begyógyul. Minden kivágott fa helyét egy-két éven belül újabbak veszik át.

A vízügyi igazgatóság vezetője elmondta: a cél az, hogy a fakitermelések, valamint az ápolási és a fenntartási munkák során a repülőtér biztonságos üzemeltetése biztosított legyen, mindemellett a kerékpárút zöldfolyosó jellege is megmaradhasson. Előrevetítette, hogy a fenntartás során a jövőben visszatérő módon el kell majd távolítani az akadályfelületet képező fákat.

A hat méternél alacsonyabb fák nem sérülhetnek

Szarvas Péter polgármester elmondta: a Zrínyi Térképészeti Kht. felmérte a repülőtér akadály-adatbázisát tavaly augusztusban. Megállapították, hogy a repülőtér déli oldalán húzódó, Élővíz-csatorna hullámterén és rézsűjén felnőtt erdősáv problémát okoz, az akadályok, azaz a fák repülésbiztonsági kockázatot jelentenek, és nem felelnek meg a vonatkozó követelményeknek.

Tavaly decemberben az Innovációs és Technológiai Minisztérium hatósági ellenőrzést rendelt el a repülőtér üzemeltetésével kapcsolatban. Megállapították, hogy a futópálya akadálysíkjába az Élővíz-csatorna körüli fák belenőttek, és hogy a „fák csonkolását, kivágását el kell végezni, az eredeti állapotot vissza kell állítani”, ez a 15 évvel ezelőtti, 2006-os kivágás utáni állapot jelenti.

Hangsúlyozta: a munka során a 6 méternél alacsonyabb fák megmaradnak, azok nem sérülhetnek. A kitermeléssel érintett területen a pótlást, valamint a fenntartást és ápolást úgy kell elvégezni, hogy a telepített növények a jelenlegi növényzet borítottságát, záródását biztosíthassák.

Előkészítik a repülőtér fejlesztését

Átalakítják Békéscsabán a repülőteret – nyilatkozta nemrég egy interjúban dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter.

A szaktárcánál ismertették: a kormány előző év végén 153 millió forintot biztosított a békéscsabai repülőtér fejlesztésének előkészítésére. A beruházásról az önkormányzat készíttet megvalósíthatósági tanulmányt. A fejlesztések műszaki tartalmáról ennek alapján születhet döntés. A költségek a pontos tervek ismeretében, az eredményes kivitelezési közbeszerzést követően válnak ismertté. Az előkészítési fázisokat év végéig kell megvalósítani.

A minisztériumnál kiemelték: Békés megye és Békéscsaba közlekedési helyzete folyamatosan javul, példaként említették az M44-est és a Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal fejlesztését.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában