Koronavírus Békésben

2020.12.17. 13:59

Nehéz helyzetben vannak a közúti fuvarozók

A pandémiás állapot miatt nehéz helyzetbe kerültek a buszos személyszállítással és az árufuvarozással foglalkozó vállalkozások. Előbbiek a Világgazdaság értesülése szerint éppen a napokban kértek mielőbbi segítséget a Gazdasági Újraindítási Akciócsoporttól.

Busi Ottó

20201215 Békés Baji Csaba, Csavargo-Busz tulajdonosa Fotó: Imre György IGY Békés Megyei Hírlap

Fotó: Imre Gyorgy

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ez év július végi nyilvántartása szerint 53 autóbuszos személyszállító vállalkozás működött Békés megyében, összesen 214 autóbusszal.

– A vállalkozások döntő többsége családi mikro- és kisvállalkozás – árulta el hírportálunknak a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára.

Dittel Gábor az árufuvarozással kapcsolatban kifejtette, a júliusi adatok alapján a megyében 560 vállalkozás és 2634 jármű üzemelt, ebből 335 vállalkozás 1525 járművel csak belföldre érvényes engedéllyel rendelkezett. Az átlagos járműdarabszám hasonló a buszosokhoz (4–5), tehát zömmel itt is mikro- és kisvállalkozásokról beszélhetünk.

A pandémiás állapotok miatt kevesebb a megbízás belföldön /Fotó: Zantleitner Ingrid/24 óra/

Dittel Gábor előbbiekről szólva elmondta, a csoportok utaztatása, és a diákutaztatás ez év márciusától teljesen leállt. Előbbi az összteljesítmény 45, míg utóbbi a 30 százaléka. Továbbá a nyár végi belföldi turisztikai forgalomélénkítés sem generált változást ebben a szegmensben. De nem indult el a Határtalanul Program sem, amely magyarországi iskolák tanulóit a szomszédos országok magyarlakta területeire utaztatta volna. Valamint a külföldi nyelvi táborok és az osztálykirándulások is elmaradtak. Egyedül a munkásszállítás (az összteljesítmény 25 százaléka) maradt, de itt is 60 százalékos teljesítményvesztést könyveltek el tavasz óta, az üzemek leállása, illetve a részleges műszakok miatt.

– A bevételkiesés is ezzel megegyező mértékű – emelte ki a NiT Hungary ügyvezető főtitkára, aki a közúti árufuvarozásról elmondta, a tavaszi-nyári időszakban mintegy 25–30 százalékos teljesítményvesztés következett be, és a bevételkiesés is ezzel egyenértékű volt.

Hozzátette, az áruszállításban a nyári, kora őszi időszakra normalizálódott a helyzet, és a teljesítmények már közelítik a járvány előtti szintet.

Mátyás István, a szeghalmi székhelyű Rapidsped Zrt. szakmai vezetője hírportálunknak elmondta, a csökkenés leginkább a magyarországi fuvarokon látszik, kevés ugyanis a megbízás. A társaság azonban külföldön dolgozik, így munkájuk akad, bár kevesebb, mint korábban: tavasszal emiatt csökkenteniük is kellett az állományt, azóta viszont a létszám nem változott. Problémaként jelezte, hogy egyre több megbízójuk teljesít később, a szállítmányok ellenértékének kifizetése mostanság hosszabb időt vesz igénybe.

Baji Csaba, a békési Csavargó-Busz ügyvezető igazgatója úgy fogalmazott, nehéz helyzetbe kerültek a személyszállítással foglalkozó vállalkozások, a megbízások lényegében megszűntek.

– Kirándulások, különjáratok nincsenek. Szerencsére vannak olyan állandó megbízóink, ahol még lehetséges, és szükség van a személyszállításra, emiatt tudunk létezni. Ha ez nem lenne, nagyon nagy slamasztikában lennénk. Az érdeklődők is elmaradnak, a jövő évre ilyenkor már szoktak megkeresések lenni, de most ez sincs – részletezte az ügyvezető.

Mentőcsomagot kérnek a buszosok

A hazai autóbuszos szolgáltatók jelentős részét tagsági körében tudó két szervezet kért segítséget a Gazdasági Újraindítási Akciócsoporttól. A mentőcsomag fókuszában a válság túlélése, a turisztikai célú autóbuszos személyszállítás sikeres újraindítása, a költségcsökkentés, illetve a képzett munkaerő megtartása, visszaszerzése áll – értesült a Világgazdaság a napokban.

A NiT Hungary és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete közösen összeállított javaslatában többek közt szerepel a különjárati belföldi személyszállítási szolgáltatás áfájának 5 százalékra csökkentése, a hitelmoratórium opcionális hosszabbítása a 2021. évre. Emellett kérik a regisztrált álláskeresők munkahelyteremtő bértámogatása időtartamának meghosszabbítását, és a novemberben bevezetett 50 százalékos bértámogatás kiterjesztését azon autóbuszos személyszállító vállalkozásokra, amelyek forgalma a 2019-es évhez képest igazoltan legalább harminc százalékkal csökkent.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában