Vásárlók könyve

2019.06.07. 11:29

Az írás után immár tépni is kell

Nemrég arról szóltak a hírek, hogy cserélni kell az üzletekben a vásárlók könyvét, egy új rendelkezés miatt. Ezt azonban nem sokkal később cáfolták, és bár valóban változtak a panaszkönyvvel kapcsolatos szabályok, de a gyakorlatban ez csak annyit jelent, hogy a fogyasztók már nem láthatják egymás bejegyzéseit és adatait.

Busi Ottó

A személyes adatok fokozottabb védelme miatt rövidesen cserélni kell a vásárlók könyve nyomtatványt – adta hírül korábban az MTI egy fogyasztóvédelmi tanácsadó cég közleménye alapján. Áprilisban fogadták el ugyanis azt az uniós adatvédelmi előíráshoz kapcsolódó törvényt, amely a vásárlók könyvére vonatkozó rendelkezésekre is kihatással van.

Nem sokkal később az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tisztázta a helyzetet, és közölte: az új uniós adatvédelmi előírások miatt módosulnak ugyan a vásárlók könyvével kapcsolatos szabályok, azonban a gyakorlatban ez mindössze annyit jelent, hogy a fogyasztók a jövőben már nem láthatják egymás bejegyzéseit és adatait.

Nemcsak panaszra, hanem javaslattételre is használható a vásárlók könyve /Illusztráció: Shutterstock/

Mindezek értelmében a panaszt vagy javaslatot tartalmazó oldalt a vásárlói beírást követően el kell távolítani azért, hogy a korábbi bejegyzéseket és az ott feltüntetett személyes adatokat más bejegyzők ne láthassák. A kereskedőnek ezeket az oldalakat meg kell őriznie, szükség esetén pedig a hatóságnak be kell mutatnia.

Hozzátették, nincs olyan előírás, amely szerint a kereskedőknek ki kellene cserélniük az eddig használt vásárlók könyvét, ha az előzőekben részletezett rendelkezéseknek megfelelően járnak el.

Az általunk megkérdezett üzletek értesültek a dologról, és egyikük sem cserélte le a korábbi panaszkönyvet. Ez egyébként a hétköznapi elnevezése a vásárolók könyvének, mely utal arra is, hogy jellemzően panasz kerül a füzetbe, pedig abba javaslatokat, építő jellegű észrevételeket is lehet írni, nem csak kizárólag problémákat, panaszokat.

Az egyébként nem változott, hogy továbbra is jól láthatóan és könnyen hozzáférhető helyen kell elhelyezni a könyvet. A vállalkozó pedig változatlanul 30 napon belül köteles megválaszolni a vásárlók könyvébe írt panaszt.

Kádi Sándor, a békéscsabai Szamos Vendéglő és Halbolt séfje, üzletvezetője elmondta, emlékei szerint egy bejegyzés van a könyvben, és az is pozitív. A könyvet pedig nem cserélik, ha esetleg történne bejegyzés, akkor a szabályoknak megfelelően az érintett adatokat tartalmazó lapot eltávolítják és elzárják. Hozzátette, ma már inkább a webes felületeken vagy a közösségi oldalakon osztják meg egymással a tapasztalataikat az emberek, de arról is hallott, hogy egyből a fogyasztóvédelmet kereste fel egy kliens.

Véleménye szerint a mai világban a papíralapú könyvre nem is feltétlenül lenne szükség, lehetne elektronikus, webes felületet erre kialakítani, sok más ügyintézéshez hasonlóan. Meglátása szerint így talán a vásárlók könyvét is többen használnák, és az érzékeny adatok is a hatóság kezelésében lennének, nem pedig az egyes üzletekre hárulna azok kezelése, megfelelő tárolása.

Sinka Tímea, a békéscsabai Biobolt és Reformház üzletvezetője elmondta, náluk üres a vásárlók könyve, így nem is kellett cserélni, amennyiben viszont szükségessé válna, beszereznének egy újat, hogy mindenképp a szabályok szerint járjanak el az adatok kezelésével kapcsolatban. A webes felületükön sem érkezett még bejegyzés, vásárlóik inkább kérdés esetén használják ezt, így aztán a panaszkönyvhöz hasonlóan üres: észrevételeket, megjegyzéseket nem tettek eddig az üzlet működésével kapcsolatban.

Panasz esetén

Amennyiben a vásárlónak bármilyen panasza van az üzletben vásárolt áruval, a vendéglátóhelyen kapott szolgáltatással vagy a kölcsönzött termékkel kapcsolatban, a panaszát szóban vagy a vásárlók könyvébe történő bejegyzéssel, írásban teheti meg.

A Fogyasztóvédő Alapítvány szerint ha vásárláskor úgy érzi, megkárosították, elsőként higgadtan próbáljon az eladókkal vagy az ügyfélszolgálatosokkal egyeztetni. Ha ez nem segít, írjon a vásárlók könyvébe, ez jegyzőkönyvnek minősül. Panaszunkat írásban is küldjük meg a cégeknek, mivel később ez nem letagadható. Szükség lehet a vásárlás adataira, ezeket jegyezzük fel. Ha levélben keresi meg a céget, csak a tárgyra, a konkrét problémára szorítkozzon.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában