Vásárlási szokások

2019.04.18. 11:47

Havonta általában kétszer egy-másfél órát járjuk a plázát

Nemrég készült el egy átfogó, a magyarországi bevásárlóközpontok látogatóinak szokásait vizsgáló kutatás. Többek közt kiderült, átlagosan havonta kétszer járnak a megye lakosai plázába. Az utat leginkább autóval teszik meg, és valamivel több nő, mint férfi látogatja a bevásárlóközpontokat.

Busi Ottó

A GfK Hungária online kutatása 15 év feletti, az ország lakosságát reprezentatív módon lefedő, több mint 1100 fő plázalátogató körében zajlott.

A tanulmány legfontosabb megállapításai szerint a vidéki, így a Békés megyei plázalátogatók többsége havonta egyszer-kétszer látogat meg egy bevásárlóközpontot, a fővárosiak ennél gyakrabban, náluk ez inkább hetente-kéthetente fordul elő. A plázalátogatók legnagyobb része 15 és 30 perc közötti utazási időt tart elfogadhatónak egy számukra megfelelő bevásárlóközpont megközelítésére. A budapestiek valamivel kevesebbet, a vidéken élők valamivel többet; az utat pedig Budapesten elsősorban tömegközlekedéssel, illetve autóval vagy gyalogosan teszik meg, míg vidéken a többség inkább autóval jár a bevásárlóközpontokba.

Főként a hölgyek vásárolnak plázában /Illusztráció: Shutterstock/

A vásárlók demográfiai megoszlását vizsgálva a kutatók megállapították, hogy a hazai átlaghoz képest kissé több a nő, mint a férfi, és a 30 év alatti korosztályok erősen felülreprezentáltak. Persze az idősebbek is képviseltetik magukat a bevásárlóközpontokban, nem is elhanyagolható arányban, vagyis elmondható, hogy minden demográfiai csoport látogat kisebb-nagyobb rendszerességgel bevásárlóközpontokat, ha számukra elérhető távolságban adott ilyen lehetőség.

Azonban látogatási, plázahasználati szokásaik, az, hogy mit keresnek a bevásárlóközpontokban, és mi a fontos számukra, nagyban eltér az egyes célcsoportok esetében. A látogatások célját tekintve általánosságban a legfontosabb a ruházati cikkek, cipők és divatkiegészítők vásárlása; és – mint a kutatásból kiderült – egy-egy ezekre szánt, átlagos látogatás hossza tipikusan egy és másfél óra között alakul.

A bevásárlóközpontok kínálatáról, akcióiról, rendezvényeiről elsősorban a helyszínen tájékozódnak a látogatók. A további információforrások között túlnyomó többségben vannak az online felületek, melyek közül a legjelentősebb a Facebook, de viszonylag sokan követik a bevásárlóközpontok hírleveleit is. Megyénkben emellett még a postaládába dobott szórólapok is fontos szerepet játszanak.

Érdekesség, hogy az autós látogatók akár két és félszer nagyobb összegeket költenek el egy-egy plázalátogatás alkalmával, mint az átlag. És habár a fiatalok általánosságban felülreprezentáltak a plázák látogatóközönségében, a középkorúak szintén a bevásárlóközpontok stabil bázisát alkotják rendszeres, magas összegű költéseikkel.

Hrabovszki György, a Csaba Center igazgatója elmondta, a bevásárlóközpont százharminc működő egységgel rendelkezik, ebből száz fölötti a kereskedelmi. A legjelentősebb bérlők mind növekedést produkáltak a tavalyi esztendőben, és ez idén is folytatódott. Az összes kiadható bérlemény területéből pedig igen csekély a szabad hely, ráadásul ezekre is vannak jelentkezők. Hozzátette, vevőkből sincs hiány, akik nemcsak a megyeszékhelyről, hanem megyeszerte, távolabbról is érkeznek.

Alapvetően a nők vásárolnak a plázában, a vevőik életkoráról szólva viszont az igazgató úgy fogalmazott: a 20 és 35 év közötti korosztály jelentős része „eltűnt” a városból, a megyéből. Így tapasztalatai szerint ebből a korcsoportból jóval kevesebben költenek a csabai plázában. Akik viszont látogatják a bevásárlóközpontot, azok legfőképp a cipőket, a ruhákat és a műszaki cikkeket keresik a Centerben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában