autóbontó

2019.04.03. 06:55

Előfordul, hogy megsiratják a bontóba leadott gépkocsit

Megyénkben öt, a közlekedési hatóságnál regisztrált autóbontó működik, három Békéscsabán, egy-egy pedig Orosházán és Gyulán. Aki ki akarja vonni a forgalomból az autóját, ezekben elintézheti a rendszámlevételt, a kormányablakba szükséges papírok beszerzését, ahol 2300 forintot kell fizetni. Környezetvédelmi szempontból is az a jó, ha regisztrált bontóban fejezi be pályafutását egy gépkocsi.

Nyemcsok László

Már túl sokat kellett volna költenem arra, hogy a gépkocsim átmenjen a műszakin, eladni sem lehetett, így az autóbontóban kötött ki.

Kovács János, a francia és japán gépjárművekre specializálódott Autó-Ideál Kft. ügyvezetője azt mondta, ugyanúgy zajlott le velem a tárgyalás, mint a legtöbb kuncsafttal. Ő várta, hogy én mit akarok kapni az autóért, én meg vártam, hogy mondjon valamilyen árat, amennyiért megveszi.

Fotók: Imre György

Végül kimondta az összeget, szívem szerint alkudtam volna felfelé, de egyből hozzátette, ez egy ajánlat. Nem kötelező elfogadni, elvihetem máshova is az autót. Elfogadtam az összeget, hogy mennyit, az maradjon üzleti titok. Leszedte a rendszámokat, kitöltötte a szükséges papírokat a forgalmi és a törzskönyv alapján, hétfőn mehetek a kormányablakba, ahol kivonják az autót a forgalomból.

– Környezetvédelmi szempontból is jó, ha regisztrált bontóba viszik a gazdaságilag totálkáros vagy már nem eladható autót, ami a műszakin sem menne át – ecsetelte Kovács János. – Ezekben a műhelyekben ugyanis minden veszélyes anyagot, alkatrészt kiveszünk a járművekből az olajoktól a fagyállóig, a klímagáztól az ablakmosó folyadékig, leszereljük a gumikat. Amit alkatrészként értékesíteni lehet, azt üzletünkben kitesszük eladásra. A veszélyes anyagokat, többek között a fémet, az akkumulátort, az üveget, a műanyagot leadjuk. A műanyagon kívül a legtöbb hulladékot újrahasznosítják.

Kovács Bence édesapját követte autószerelő-technikusként, szinte belenőtt a bontó világába

Kovács János fia, Bence követte édesapját, ő is autószerelő-technikusi képesítést szerzett. Ahogy mondta, tetszett neki a szakma, ebben nőtt fel. Éppen egy törött autót bontott, fizikailag meg lehetne javítani, de többe vagy annyiba kerülne a javítás, mint maga a gépkocsi.

– Többen megsiratják autójukat, hogy a bontóban végzi pályafutását, de ilyenkor azt mondjuk, még mindig jobb, hogy az autó tört össze, és nem az illető vagy valaki más sérült meg – hangsúlyozta Bence. – Általában az autók elejét keresik a szerelők is, mert sokkal több gépkocsinak sérül meg az eleje, mint a hátulja. A motor, a lökhárító, a motorháztető, a lámpák és szélvédők számítanak a legkeresettebb bontott alkatrésznek. Ezeket eladáskor színnel látják el. A kék javítás nélkül beépíthető, ez leginkább karosszériaelemeket foglal magában. A piros javítás, felújítás után építhető be más autóba, a sárga pedig a selejt, amit elszállíttatnak.

Az interneten roncsbörze is működik, a biztosítók tesznek fel autókat a maradványértéken, és ezekre lehet licitálni. A tulajdonosnak ez egy lehetőség, ugyanakkor a licit végén is dönthet úgy, hogy nem adja el annyiért a törött autóját.

Varga Zsolt 20 esztendeje dolgozik a csabai bontóban, látott már egyévesen totálkárosra tört autót is, de sokszor 20-25 éves gépkocsik kerülnek ide. Elmondta, tudja, hogy vásárlóerő kérdése is, de környezetvédelmi szempontból az a jó, ha minél fiatalabb, korszerűbb, kevesebb káros anyagot kibocsátó autókkal közlekednek az utakon.

Rendszerezik az alkatrészeket

Kovács Bence elmondta, ha csak azzal foglalkozik, egy nap alatt elemeire bont egy gépkocsit. Szépen rendszerezik az üzletben, a raktárban az alkatrészeket, hogy ha vásárló érkezik, tudják, hova kell nyúlni, hiszen már egy-egy márkánál, sőt, típusnál is rengeteg változat létezik. Öröm volt látni, ahogy egy vásárló autószerelővel együtt okoskodták ki, milyen apróság hiányzik egy ajtózárból, ami miatt nem működik, és végül megtalálták a megoldást.

Elváltunk

Tizenöt évig éltünk együtt, jóban-rosszban. Soha nem csalt meg, nem hagyott cserben. Együtt jártuk utunkat. Nem túl gyorsan, de biztosan. Ugyanakkor nem tagadom, az évek során lestrapáltam. A kapcsolatunk ma is a régi, és nem azért váltunk meg egymástól, mert kihűlt a szerelem, hanem azért, mert ő egy kicsit az oda nem figyelésemtől berozsdásodott. Nem vigyáztam rá eléggé, nem adtam meg neki mindent. Csak hajtottam, de nem babusgattam, ha baja volt, csak tünetileg kezeltem.

Most már tudom, jobban kellett volna figyelni rá, de már késő. Bár akartuk még egymást, kapcsolatbontás lett a vége. A hatóság kimondta, így nem mehet tovább. Vagy költök rá, vagy újra váltok. Ingem, gatyám ráment volna, így nehéz szívvel, de megváltam tőle.

A bontóceremónián búcsúztunk el, fájt, amikor leszerelték róla az azonosítóját, mintha a szívem szakadt volna meg. Másnak nem adtam, inkább kivontam a forgalomból. Most meghal egy kicsit, de donorként bizonyos részei másban tovább élnek. Soha nem feledem, miként az előző kettőt sem. Be kell látni azonban, hogy nincs örök élet.

Emlékszem megismerkedésünkre. Csabán történt, mást néztem ki, de egyik sem jött be igazán. Aztán kipróbáltam őt, és azonnal igent mondtam. Ami nekem kellett, mindent megadott. Mindig jelezte, ha éhes, kicsit sokat evett, de cserébe elvitt mindenhova, ahova csak akartam. Együtt láttuk Görögországot, az Adriát, a Balatont, de leginkább Csabán érezte otthon magát.

Ő volt az én autóm.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában