gyula

2018.07.13. 11:25

Hamarosan felújítás kezdődik a kritikus szakaszon

A munkaterület átadásával­ várhatóan hétfőn elkezdődik a gyulai elkerülő­ út közel két kilométeres szakaszának felújítása. A rekonstrukció 440 millió forintba kerül, és évek óta fennálló problémákat orvosol.

Papp Gábor

A közelmúltban Gyulán, a Szabadkai utcánál hajtottunk fel az elkerülőre. Az úton rögtön egy tábla fogadott, amely arról számol be, hogy a 2017–2018. évi komplex útfelújítási program keretében a 44. számú főút egy szakasza megújul. A szöveg aljára valaki vagy valakik a „Mikor?!” feliratot festették – nyomatékot adva ezzel a rekonstrukcióval szembeni türelmetlenségüknek.

Az elkerülő úton a közlekedés évről évre egyre veszélyesebbé vált Fotó: Kiss Zoltán

Az érintett rész enyhén szólva sincs jó állapotban. Sok helyütt folt hátán folt, látszik, hogy az elmúlt években sokat javították, ahogy az is, hogy ezek a karbantartások már nem elegendőek. Pár száz méteren belül több 60 kilométer/órás korlátozásra és az út rossz állapotára figyelmeztető tábla váltja egymást. Közben kamionok haladtak el velünk szemben gyors egymásutánban.

– Nem vagyok biztos benne, hogy itt érdemes hatvannal menni – értékelte a helyzetet a volán mögött ülő fotós kollégánk, aki szavai alátámasztásául előbb ötvenre, majd negyvenre lassított. Az egyik kátyúban azonban az autó így is nagyot ugrott. – Ez kicsinálja a kocsit – summázta a tapasztaltakat. Közben lassan elértünk a legkritikusabb rész végére, az Eleki úti körforgalomhoz. Innentől ha nem is tökéletessé, de azért sokkal jobbá válik az út.

A gyulai képviselő-testület legutóbbi ülésén Durkó Károly (Városbarátok) interpellált a kérdésben. Hozzászólásában kifejtette, az elkerülő úttal kapcsolatos problémák egyre égetőbbek, különösen a Szabadkai utca és az Eleki úti körforgalom közötti részen. Mint mondta, a kamionok egyre gyakrabban csúsznak meg és csúsznak le az útról, szinte életveszélyes a helyzet.

Dr. Görgényi Ernő polgármester válaszában hangsúlyozta, az elkerülő állapota valóban rossz és már nagyon régóta. Emlékeztetett arra, hogy több mint öt éve, 2013 júniusában sajtótájékoztató keretében hívta fel a figyelmet a gondokra egy ott történt baleset kapcsán. Akkor két kamion ütközött össze a szakaszon. A város ugyanakkor már korábban is jelezte az illetékesek felé, hogy felújításra lenne szükség. Ezután újabb és újabb levélváltások követték egymást, és az elkerülő érintett szakaszának felújítása bekerült a megyei útfelújítási programba.

A polgármester szólt arról, hogy idén nyáron elkezdődik a kivitelezés, a munkaterületet hétfőn adják át a szakembereknek. Sarkalatos kérdésként kifejtette, a kamionokat az útfelújítás idején, már csak fizikai okok miatt sem engedik be a városba. Ezek a járművek félpályás irányított forgalom mellett haladhatnak majd az elkerülő érintett szakaszán.

Pécsi Norbert Sándortól, a Magyar Közút Nonprofit Kft. kommunikációs osztályvezetőjétől megtudtuk, a 44-es főút a megye legforgalmasabb országos közútja, melyen jelentős tranzit-nehézteherforgalom halad át. A jelenlegi beavatkozás a gyulai elkerülő rész majd két kilométeres szakaszát érinti, a kétegyházi úti és a Botond utcai körforgalmak között.

 

Kétrétegű megerősítést kap az út

Pécsi Norbert Sándor elmondta, az elkerülő utat érintő beavatkozás során a teljes pályaszerkezetet érintő technológiá­val javítják a főút ezen szakaszát. Kétrétegű aszfaltmegerősítést kap az út, és megújulnak a forgalomtechnikai elemek, burkolati jelek, jelzőtáblák, burkolati prizmák. A kétegyházi­ úti körforgalmi csomópont pedig ellenállóbb betonburkolatot kap, így a nehézteher-forgalom miatti folyamatosan kialakuló hibák kiküszöbölhetőek. A munkaterületet a tervek szerint július 16-án adják át, és a munkák várhatóan szeptember végére befejeződnek.

A projekt hazai forrásból, több mint 440 millió forintból valósul meg. Az útfelújítás ideje alatt terelőelemek segítségével, időszakosan, szükség szerint jelzőlámpás, illetve jelzőőrös forgalomirányítás mellett haladhat a forgalom. A körforgalom építésénél időnként szükséges lehet majd terelőútra. Ez a valamikori 4431-es jelű, Újkígyósra vezető országos közút, most már önkormányzati kezelésben lévő Sándorhegy tanya, Bródy Imre utcát magában foglaló szakasza lehet.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában