2018.06.13. 17:22
Felverődik a kavics az olvadó aszfaltról
Korábban nem tapasztalt mértékű bitumen „izzadás”, illetve kőfelverődés nehezítette a közelmúltban a Murony és Békés között haladó autósok életét. A jelenségre egy olvasónk hívta fel a figyelmet.
Bicske, 2018. január 10. Kátyúzási munkálatokat végeznek az M1-es autópályán, Bicske közelében 2018. január 10-én. A munkálatok ideje alatt a forgalom felváltva a külsõ, belsõ és leálló sávban halad. MTI Fotó: Bodnár Boglárka
A problémával kapcsolatban a Magyar Közút arról tájékoztatta lapunkat, hogy amint észlelték a gondokat, növelték az út karbantartását követő szükséges utókezelés gyakoriságát, azt mindennap, így hétvégén is elvégezték.
„A nagy meleg beköszöntével problémák jelentkeztek a Murony és Békés közötti útszakaszon” – kereste meg olvasónk e-mailben lapunkat. A panaszos úgy vélekedett, az utat ő személy szerint csak alapnak nevezné, amit leszórtak kaviccsal és szurokkal.
– A tartós 30 fok körüli hőmérsékletben ez a szurok folyékonnyá válik és járhatatlan az „út” – folytatta olvasónk. – Nem beszélve arról, hogy az autókat is tönkrevágja, mivel azt vagy csak nehezen, vagy egyáltalán nem lehet eltávolítani a gépkocsikról.
Álláspontja szerint a közút kezelői csak annyit mondtak, hogy vigyenek a szakaszra kavicsot, de a panaszos hölgy szerint akkor a kavics felverődésével kell számolni, holott inkább normális aszfaltra lenne szükség. Olvasónk fotót is küldött arról, hogy miként néz ki az autó az útról felverődött kátránytól.
„Azért gondoltam, hogy beszámolok a körülményekről, hogy lássák az emberek milyen utak vannak ezen a környéken, s persze bízom abban, hogy minél előbb megcsinálják a szakaszt – fogalmazott.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztály arról tájékoztatta lapunkat, hogy a társaságuk minden évben előre meghatározott központi, állami költségvetési forrásból láthatja el az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának előírásai szerinti üzemeltetési és fenntartási feladatokat.
– Vagyis a rendelkezésünkre álló források erejéig az országos közúthálózaton a lokális vagy nagy felületű javítási munkákat tudjuk elvégezni – hangsúlyozta a felvetett problémákra adott válaszában Pécsi Norbert Sándor kommunikációs osztályvezető. – Az üzemeltetési és kátyúzási munkákon túlmutató, teljes körű felújítási munkák külön hazai vagy európai uniós forrásokból valósulhatnak meg. A felújításokra vonatkozóan társaságunk szakmai szempontok alapján javaslatot tesz, azonban a felújításokhoz szükséges források felett nem társaságunk rendelkezik. Az egyes felújítási munkák elindulásáig az utakon ütemezetten, szükség szerint végzünk lokális javítási munkákat.
Azokon a helyeken, ahol egyelőre nem végezhetünk teljes körű felújítást, ott az üzemeltetési és karbantartási lehetőségeink szerint avatkozunk be. A Murony és Békés közötti úton alkalmazott, korábban többször is használt technológia velejárója minden előírás betartása mellett is bizonyos szintű kőfelverődés és „izzadás”, aminek kezelésére rendelkezésre állnak a megfelelő eszközök, de ilyen mértékű bitumen „izzadásra” még nem volt példa a sok év alatt elvégzett munkák esetében. Amint észleltük a problémát, növeltük az utókezelés gyakoriságát, és mindennap elvégezzük ezt, beleértve a hétvégéket is.
Mint írják, az eddigi meglátásuk szerint ennek következtében a bitumenfelcsapódások megszűntek, a kőfelverődések pedig a kihelyezett figyelmeztető táblák jelzéseinek betartása mellett nem okozhatnak sérüléseket a járműveken. Az útszakasz burkolatának vízzárósága jobb lett, ami a burkolat élettartamát is növeli.