Ásatáslátogatás

2018.05.28. 12:51

Kamut közelében tárultak fel az Árpád-kori falu hétköznapjai

Kemencebokor, lótetemek és egy idol is a felszínre került nemrégiben az M44 nyomvonalán, Kamut - Kamut-dűlő, Szabadkai-tanya térségében végzett megelőző ásatásokon. A feltárás részleteiről, a leleltekről a Munkácsy Mihály Múzeum régészei, Nagy Dániel és Nagy-Laczkó Balázs tartottak előadást a Régészet Napja alkalmából rendezett ásatáslátogatáson szombat délután.

MW

Nagy Dániel ásatási területén három korszak emlékeit, köztük egy 12. századi Árpád-kori falut tártak fel a múzeum munkatársai az elmúlt hónapokban. A lelőhelyet bejárva többek között az egykor ott élt emberek mindennapi életét mutatta be a régész. A feltárt telepi objektumok (házak, füstölők, karámok, ólak, műhelyek) megismerése mellett azt is segített megérteni, hogyan éltek a középkorban, ki milyen szerepet töltött be a helyi közösségen belül.

Különös szokás: állati csontokkal rakták ki a kemencéket az Árpád-kori faluban /A szerző fotói/

Feltételezések szerint 100-200 fő lakta anno a feltárt Árpád-kori falut, melynek határait garádokkal, azaz tüskés sövényből, gallyakból, szalmából, trágyából, gizgazból rakott kerítéssel óvták. A település másfél kilométer hosszú, és egy kilométer széles területen terült el. A lakosság mozgásban volt. Időközönként elhagyta élőhelyét és továbbállt, majd később visszatért egykori falvába. E tevékenység magyarázza, hogy a kamuti ásatások során 11. és 12. századi leletanyagot is felfedeztek.

Több lókoponya is felszínre került.

A falu egyik különlegessége, hogy leletei – a megszokottól eltérően – döntő többségben nem kerámiából, hanem állati tetemből, egész pontosan lócsontokból állnak. Másik érdekessége, hogy a szó szoros értelmében egymást érik a kemencék. Akad olyan régészeti objektum, melyben 10 kemence (kemencebokor) található. Nagy Dániel humorosan megjegyezte, „az itt élők egész nap csak grilleztek és ettek. Ráadásul az egyházi tiltás ellenére főleg lóhúst.”

Tíz kemencét találtak.

A kemencék további érdekességgel is szolgáltak a régészek számára. Egyes darabokban ugyanis a platnik alatt nem kerámia biztosította a hőmegtartást, hanem állati csontok. Ezen felül több száz gabonatároló vermet is rejt a terület, melyekbe később szemetet helyeztek. Egy másik érdekesség, hogy az egyik feltárt objektumból egy ép lócsontváz rajzolódott ki. A lovakon kívül más állatokat, úgymint marha, különféle kiskérődző és disznó csontokat is találtak az ásatáson.

Az Árpád-kori megtelepedésen túl szarmata népesség nyomaira is ráleltek a régészek. A szarmaták hasonló életvitelt folytattak, mint az Árpád-kori népesség: állatokat tartottak; földet műveltek; nagy, kemencével ellátott kunyhókban laktak. A nap nagyobbik részét a szabadban töltötték, csak este tértek vissza otthonaikba.

A szarmata harcos sírja

A jellegzetes szürke cserepeiken felül egy szarmata harcos csontjaira is ráleltek a múzeum munkatársai. A férfi mellett egy vas csat, kés és lándzsa is hevert. – Ritkán találjuk meg ilyen formában ezeket , mert már gyakran a temetkezést követően kirabolták a sírokat – fűzte hozzá a csontváz látványához a régész. A különleges leletanyagot, emlékeket egy bronzkori agyagfigura egészíti ki. A parányi agyagdarab feltehetően egy állatot formál.

Az ásatásokon a régészek munkáját múzeumbarát fémkeresők is segítik. A detektorokkal több értékes „kincs” került a felszínre, úgymint egy Árpád-kori líra alakú csat, bronz karperec, gyűrű, fülesgomb.

Már a 16. században forgalmas helynek számított Kamut

Kamut történetét Nagy-Laczkó Balázs régész ismertette. Elhangzott, hogy a történelem során két Kamut is volt, Kiskamut és Nagykamut, ezekhez két templom tartozhatott. Karácsonyi János szerint a Kamut név szláv eredetű és köves helyet jelent, mely az itt elhajigált kőszerszámokra utal. A legújabb kutatás cáfolja Karácsonyi állítását, és Kamut nevét török személynévből eredezteti, ám régészeti szempontból mégis figyelmet érdemel Karácsonyi János érvelése, hiszen azt ő az itt talált gazdag kőszerszám anyaggal igyekezett igazolni, mely őskori megtelepedésre utal.

Kamutot 1295-ben említik először írott forrásaink. Nagykamut 1704-ig létezett, tehát hosszú, folyamatos megtelepedéssel számolhatunk a környéken. Templomát Szent Margit tiszteletére szentelték egy 1517-es utalás szerint.

A 16. századból forrásunk van róla, hogy Kamut marhát vámolhatott, ez alapján igen forgalmas helynek számított a korban, kereskedelmi jelentősége is volt, melyre a lelőhelyen középkori házból előkerült mérősúly is utalhat.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában