2018.03.29. 11:27
Önkéntes alapon fizetnek a szülők, ebből futja kirándulásra, színházra
Az osztály- és csoportpénz összegét a szülők határozzák meg, gyűjtik össze és őrzik már hagyományosan, teljesen önkéntes alapon. Azért tartják mindenhol szükségesnek, mert az intézmények sok esetben nem tudnak finanszírozni egész esztendőre elegendő kreatív eszközöket, illetve ebből fedezhetők kirándulások, avagy színházlátogatások, a tanév végén pedig még fagyizásra is marad belőle.
Néhány esztendeje már törvény tiltja, hogy csoport- vagy osztálypénz fizetésére kötelezzék a szülőket az iskolák és óvodák, mégis szinte mindenhol létezik ez a rendszer. A szülők 2012 óta ezt önkéntes alapon teszik meg, és a befizetett összeg tárolásával nem a pedagógust bízzák meg.
Egy békéscsabai édesapa, szülői munkaközösségek – iskolai és óvodai – elnöke lapunk kérdésére elmondta, az osztálypénz és a csoportpénz szedése arra jó, hogy azokat a tárgyakat vagy programokat finanszírozzák, amiket a fenntartóktól nem kapnak meg. Az írószerektől kezdve a csoportos kirándulásig bármit megvásárolhatnak belőle, amit szeretnének vagy ami hiányzik. Nevesebb alkalmakon – gyerekek vagy pedagógusok születésnapja, névnapja, búcsúztatók –, évzárókon és karácsonykor is jól jöhet az elkülönített pénz.
Az óvodákban például főleg kreatív eszközökre költik a csoportpénzt, ceruzákra, gyurmákra, ragasztóra.
Aki iskolai vagy óvodai közösségbe bekerül, az tisztában van vele, hogy szednek csoport- vagy osztálypénzt. Az összegét általában az első szülői értekezleten határozzák meg a szülők, melyet megpróbálnak úgy megállapítani, hogy ne legyen megterhelő. Általában egy szülő vállalja a pénz beszedését, és őrzi is azt. Egy óvodánál ez körülbelül évi négy-ötezer forintot jelent, amit választhatóan tízhavi részletben vagy egy összegben kell megfizetni.
Az iskolákban – a jelentősebb programokra tekintettel – évente nagyjából tízezer forintot állapítanak meg, itt is választható, hogy egy összegben vagy havi részletben fizetnek a szülők. Ebből az összegből gyakran marad osztálykirándulásra vagy az alatt felmerülő költségekre (múzeumi belépőkre, strandbelépőre, illetve a helyi járaton való utazásra), esetleg tanulmányi kirándulásokra is fordíthatják a tartalékot. Nem csak a beszedett pénzekből tudnak már költeni, egyre több helyen gyűjtenek papírt, kupakokat, amiket leadnak a gyűjtőpontokon, ezért pénzt kapnak, melyet szintén a gyerekekre fordítanak a pedagógusok. Ezenkívül kreatív tárgyakat készítenek a gyerekek év közben, amiket például a karácsonyi vásáron árulnak. Ha év végén marad valamennyi összeg, azt átviszik a következő évre, annyival kevesebbet gyűjtenek – mondta az édesapa.
A szülői munkaközösség elnöke hozzátette, bár az óvó nénik és tanító nénik nem szednek pénzt és nem is őrzik, de legtöbb esetben velük kell elszámolni, hiszen ők tudják, mire van szükség belőle. Így a gyerekek egységes dolgokat tudnak használni – ceruzában, zsírkrétában, gyurmában és ragasztóban is –, kevésbé alakul ki irigység köztük, mindenki ugyanazon márkájú eszközzel dolgozik, és nincs olyan probléma sem, hogy valami időközben elfogyna.
Az osztályfőnök segítségnek tartja
Petényi Éva Beáta, a Lencsési Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanára elmondta, harmadik évfolyamosok osztályfőnökeként nagy segítségnek tartja az osztálypénzt. Náluk az első szülői értekezleten szavazzák meg az összeget és azt, hogy ki fogja kezelni. Idén havi ötszáz forintot szednek, melyet teljes egészében a gyerekekre fordítanak. Ebből vásárolnak például technikaórára színes papírokat, anyák napi virágokat, színházlátogatás esetén buszjegyeket, és év végén fagyiznak belőle.
Sok helyen a kreativitást segítő eszközökre költik a pénzt. Illusztráció: Shutterstock