Tartsunk nagyobb követési távolságot!

2024.11.02. 06:45

Vezetés ködben: ezt tegyük, és ezt ne tegyük Békésben!

Ködbe burkolózott pár napja – főként reggelente – Békés vármegye, és ez így marad hónapokon át. Szombati Andrea, a Békés vármegyei rendőrség szóvivője elmondta, a ködben vezetés feladja a leckét a rutinos sofőröknek is. Használjunk ködlámpát és tompított fényszórót, tartsunk nagyobb követési távolságot, legyen tiszta a szélvédő, csak akkor előzzünk, ha feltétlenül szükséges.

A ködben vezetés alapfeltétele is, hogy ne vegyük félvállról a ködöt, és tegyünk úgy, mintha a körülmények ideálisak lennének. Tehát fokozott figyelemmel kell vezetni, felkészülve arra, hogy a köd nem homogén – írja kreszvaltozas.hu. –Tehát, ha a körülményekhez képest jó is a látótávolság, akár maradhat a normál utazótempó, de akkor is cselekvésre készen figyelni kell, mert belefuthat a kocsi sűrűbb ködfoltokba, például völgy alján, erdős-ligetes terület mellett.

ködben vezetés, odafigyelés, óvatosság, időjárás, Békés vármegye
A ködben vezetés jóval nagyobb figyelmet igényel! Forrás: shutterstock

Nem kell azonnal felére, negyedére csökkenteni a sebességet

Ne reagáljuk ugyanakkor túl a ködöt. Tehát amint felkapcsolódik a fejben a „KÖD” hívószó, nem kell azonnal felére, negyedére csökkenteni a sebességet, és felkapcsolni minden lámpát az autón, amit találunk.

– A köd milyenségének megfelelő legyen a válaszunk, úgy a sebesség megválasztásakor, mint a világítóeszközök alkalmazásakor – mondták a szakemberek. – A döntést a látótávolság függvényében kell meghoznunk. Ha alig látni az előttünk normál követési távolság körülbelül háromszoros távolságában haladót, akkor biztos kell a hátsó ködlámpa, ha túl „hirtelen” bukkannak fel a szemből jövők, akkor a láthatóságért az elsőket is érdemes felcsavarni.

Ne bízzuk a lámpaautomatikára a tompított fény kapcsolását

Az autó indításakor automatikusan felkapcsolódó nappali fénnyel szerelt kocsiknál ne bízzuk a lámpaautomatikára a tompított fény kapcsolását. Ilyen kocsit vezetve a „KÖD” hívószó felvillanásakor kapcsoljuk be a tompított fényt, hogy a hátsó helyzetjelzőket aktiváljuk. Első-hátsó világítás nélkül ne vezessünk enyhe ködben sem!

Annyira ne bízzunk a reflexeinkben, vagy az autó vezetéstámogató rendszereiben, hogy ködben kis követési távolsággal haladjunk az előttünk menő után. Indokolt a nagyobb követési távolság tartása lakott területen kívül, pont a fent említett jelenség, tehát a köd inhomogenitása miatt.

Ne nyaraljunk a belső sávban!

Többsávos, gyér forgalmú útszakaszokon, elsősorban lakott területen kívül köd-üzemmódban, tehát lelassítva, ne „nyaraljunk” a belső sávban. Ilyen helyzetben különösen fontos a „jobbra tarts” szabály betartása, ha üres a külső sáv, illetve, ha hasonló sebességgel halad. Jöhet hátulról vagy a gyakorlottsága vagy a vakmerősége miatt, vagy az aktív sebesség-sávtartó-távolságtartó automatikában való bizalma miatt gyorsabb autós, aki nem feltétlenül számít egy hozzá képest jelentősen lassúbb autó felbukkanására maga előtt (mikor üres, illetve alig használt a külső sáv).

Ködben vezetés: nem muszáj azonnal karácsonyfát csinálni a kocsiból

Városi környezetben ne tegyünk úgy, mintha a ködbe fojtott rónán lennénk. Nem muszáj azonnal karácsonyfát csinálni a kocsiból az összes ködlámpa felkapcsolásával. A látótávolság, a láthatóság felmérése után döntsünk a ködlámpák alkalmazásáról, azt is mérlegelve, hogy milyen forgalomsűrűségre és haladási tempóra számíthatunk.

Városi dugóban, vagy kocsisorhoz, konvojhoz felzárkózva ne égessük feleslegesen a ködlámpákat, mert az zavarhatja az előttünk, vagy mögöttünk állót. Nagy ködben, lakott területen kívül, elég, ha a kocsisor hátsó 3-5 autója hagyja felkapcsolva a ködzárófényt. Mikor a sor elindul, és a tömeg „feloszlik”, megnőnek a követési távolságok és a láthatóság továbbra is rossz, akkor a helyzethez alkalmazkodva újra felkapcsolhatók a ködlámpák. Az irányjelzőt is az alkalomhoz illően használjuk, tegyük ezt a ködfényekkel is (mert ha indexelünk, például egy sávváltás miatt, akkor sem hagyjuk úgy hazáig).

Indokolt nagyobb térközt hagyni álló-, vagy lassú kocsisornál is

Elsősorban lakott területen kívül, autópálya-, vagy gyorsforgalmi út-, vagy országút lehajtóknál álló, vagy cammogó kocsisort utolérve ne tapadjunk az előttünk lévőre. Ködben indokolt nagyobb térközt hagyni álló-, vagy nagyon lassú kocsisor esetén is az utolsó 3-5 autónak. Így, ha sajnálatos módon valaki későn észleli a sort és beleszalad, mérsékelhetjük a balesetben érintett autók számát és a saját autó sérülésének a súlyosságát is.

Ne mutassuk be a magyar virtust!

  • Ne viselkedjünk türelmetlenül, aki hajlamos a virtuskodásra, az is tegye félre ezt a viselkedésmódot, mert ködben nem csak a láthatóság és a látótávolság csökkenése rontja a vezetési feltételeket. 
  • A köddel együtt jár a síkosabb út, ami miatt megnőnek a féktávok, csökken a kanyarsebesség, hirtelen manőverek végrehajtása közben nő a stabilitásvesztés esélye. 
  • Az ügyesebbek segítsék a tapasztalatlanabb, bizonytalan sofőröket, akik megijedhetnek a nehezebb körülményektől. Nem kell őket tovább stresszelni.

Ne hagyjuk koszosan a szélvédőt és a lámpákat! 

A köd jelentette rossz látási viszonyok között minden apró dolog számít, ami tovább ronthatja a látótávolságot és a láthatóságot. Célhoz érve ne legyünk restek letörölni a bekoszolódott lámpákat.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában