Vásárlás

2025.06.20. 15:17

A Spar és a Lidl beadta a derekát, az Aldi még ellenáll – futótűzként terjed ez a megoldás a nagy láncoknál

Az automata pénztárak térhódítása úgy tűnik megállíthatatlan. A multik szerint az önkiszolgáló kassza használata számos előnnyel jár, de mi a helyzet a bolti dolgozókkal? Utánajártunk, milyen hatással van az újítás az áruházak munkavállalóira.

Az önkiszolgáló kassza megítélése nagyon vegyes képet mutat, vannak, akik kifejezetten szeretnek ennek segítségével fizetni, ugyanakkor többen, ha tehetik, messziről elkerülik az automata pénztárakat. Arra is számos példa akad, hogy miképpen próbálnak trükközni a vásárlók az önkiszolgáló kasszákkal. Megkerestünk több Békés vármegyében is jelen lévő üzletláncot, ők hogyan értékelik az automata pénztárak működését, illetve ahol bevezették őket, ott hogyan alakult a munkavállalók helyzete.

Az önkiszolgáló kassza hasznos újításnak bizonyul, ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy szükség van-e továbbra is ugyanannyi bolti dolgozóra.
Az önkiszolgáló kassza hasznos újításnak bizonyul, ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy szükség van-e továbbra is ugyanannyi bolti dolgozóra. Illusztráció: Shutterstock

A Sparnál az önkiszolgáló kassza miatt nem mondtak fel senkinek

Az önkiszolgáló kasszák telepítésével az a célunk, hogy nőjön az áruházak kasszazónáinak áteresztőképessége és csökkenjen a fizetés miatt várakozással eltöltött idő. A vásárlói visszajelzések egyértelműen azt mutatják, hogy a várakozás sokkal kisebb terhet jelent a vevők számára, amikor önkiszolgáló kasszánál állnak sorba

 – válaszolta megkeresésünkre Maczelka Márk, a Spar Magyarország kommunikációs vezetője.

Kiemelte, hogy minden olyan helyen, ahol van önkiszolgáló kassza, mellette hagyományos kasszákat is üzemeltetnek, meghagyva a választást a vásárlóknak. Olyan azonban nincsen tervbe véve náluk, hogy egy üzletben kizárólag önkiszolgáló kasszatípus legyen csak elérhető. Az önkiszolgáló kasszák bevezetése nem volt hatással a munkavállalók számára – jegyezte meg.

– Jelen pillanatban közel 200 üzletünkben működik önkiszolgáló kassza és a számuk országszerte meghaladja a 900 darabot. Ott, ahol működik ilyen eszköz, ma már a forgalom közel 40 százaléka ezeken keresztül bonyolódik. Folytatjuk a telepítéseket 2025-ben is és bizonyos üzletek esetében bővítést is tervezünk, tekintettel az eszközök növekvő népszerűségére – fogalmazott.

Az Aldi egyelőre kitart a hagyományos kasszák mellett

Az Aldi szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében arról írt, hogy a diszkont filozófia kialakítójaként egyszerű és kényelmes bevásárlást tesz lehetővé előreválogatott szortimentjével. Ehhez a módszerhez hozzátartozik az is, hogy a kasszáknál dolgozók gyorsan és hatékonyan végzik munkájukat, ezáltal is növelve az ügyfélélményt és segítve a vásárlókat abban, hogy ne kelljen sok időt tölteniük a fizetéssel. A gyorsan működő pénztár az áruházlánc egyik megkülönböztető jegye.

Az Aldi Magyarországon egyelőre nem alkalmaz önkiszolgáló kasszákat. Természetesen a vállalat folyamatosan figyelemmel kíséri mind a fogyasztói igényeket, mind a technológiai lehetőségeket, amelyek újabb innovációra és magasabb ügyfélélmény nyújtására adnak lehetőséget, éppen ezért a nemzetközi hálózaton belül jelenleg is több megoldást tesztel a kasszák fejlesztése és a fizetés további gyorsítása érdekében

 – közölte a cég.

A Lidlnél beváltak az önkiszolgáló kasszák

A Lidl Magyarország érdeklődésünkre arról számolt be, hogy a vásárlói igényeket szem előtt tartva, a vásárlók maximális kiszolgálása érdekében fejleszti áruházait, így a hagyományos kasszarendszerek mellett kiépítésre kerültek önkiszolgáló kasszák, hogy ezáltal is megkönnyítsék, egyszerűbbé és gyorsabbá tegyék a bevásárlást.

A vállalat célja, hogy az önkiszolgáló kasszák minden magyarországi Lidl üzletben elérhetővé váljanak, így a kasszák telepítése folyamatos. Jelenleg

  • több mint 1300 kassza működik 214 áruházban,
  • ami üzletenként átlagosan 6 kasszát jelent. 

A Lidl tapasztalatai szerint az önkiszolgáló kasszák rendkívül népszerűek a vásárlók körében. Azokban az üzletekben, ahol elérhetők ezek a rendszerek, a vásárlók több mint 40%-a választja ezt a megoldást – írták.

Adult,Male,In,A,Blue,Shirt,Using,A,Self-checkout,Machine
Ahol van önkiszolgáló kassza, ott már minden negyedik fizetés annál történik. Illusztráció: Shutterstock

Hozzátették, hogy a fogyasztói igényeket lekövetve a vállalat folyamatosan fejleszti a kapcsolódó rendszereket, így ahol jelenleg nem elérhető, ott is elérhetővé tegye a bankkártyás mellett a készpénzes fizetés lehetőségét is. A pakolófelületek bővítése és a technológiai újítások is azt a célt szolgálják, hogy még egyszerűbb és gördülékenyebb legyen a bevásárlás és a fizetés. A kasszazónákba nagy méretű kijelzőket telepített az áruházlánc, melyen az önkiszolgáló kasszák használatával kapcsolatos információkra kívánja felhívni a vásárlók figyelmét, hogy még jobban megismertesse velük ennek előnyeit.

Minden kasszazónában segítenek a bolti dolgozók

Megemlítették, hogy az önkiszolgáló kasszák bevezetése az áruházi dolgozói létszámot semmilyen formában sem befolyásolja. Minden kasszazónában rendelkezésre állnak a bolti dolgozók és segítséget nyújtanak, hogy a vásárlók zökkenőmentesen tudják használni a rendszert, függetlenül attól, hogy városi vagy vidéki környezetben található-e meg az üzlet. Az önkiszolgáló kasszák bevezetése és fejlesztése kiemelt szerepet kap a Lidlnél, mivel ezek a rendszerek hozzájárulnak a vásárlási élmény növeléséhez, miközben a hagyományos kasszák is elérhetők maradnak a vásárlói igények teljes körű kielégítése érdekében – válaszolták.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában