2025.05.15. 13:55
Több tíz kilométernyi utat újítanak fel Békésben, térképen mutatjuk az érintett szakaszokat
Milyen állapotban vannak a Békés vármegyei közutak, hány kilométert újítottak és újítanak fel, mi lesz többek között a 470-es, Békéscsaba és Békés közötti szakasszal? Ezek a kérdések is felmerültek a Békés vármegyei közgyűlés csütörtöki, békéscsabai ülésén, amikor a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés vármegyei igazgatósága számolt be tevékenységéről.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés vármegyei igazgatósága által készített beszámoló szerint 1476 kilométernyi hálózat üzemeltetéséről gondoskodik a cég Békés vármegyében, ebből 280 kilométer a főutak, míg 1200 kilométer a mellékutak hossza.

Fotó: Dinya Magdolna
Csak egy mutatóban rosszabbak a Békés vármegyei közutak
Hunya Péter osztályvezető elmondta: a szakaszokat négy szempont alapján minősítik. Három mutató alapján az országoshoz hasonló a Békés vármegyei közutak állapota, viszont pont a felületépség tekintetében rosszabb a helyzet, ami a kátyúkat, a repedéseket jelenti például. A hidaknál is vannak olyan paraméterek, mint a szélesség és a teherbírás, amelyek alapján nem megfelelőek. Szükség lenne fejlesztésekre, azon dolgoznak, hogy legyen előrelépés.

Volt, hogy 50 kilométert újítottak fel
A szakember a Békés vármegyei közgyűlés ülésén kiemelte: elsősorban üzemeltetési, karbantartási feladatokat lát el a cég, négy mérnökség – a békéscsabai, a gyomaendrődi, az orosházi és a sarkadi – révén. Ugyanakkor voltak felújítások is, jellemzően külső források bevonásával. Elmondta:
- amíg 2015 és 2020 között évente átlagosan 19,7 kilométert korszerűsítettek,
- addig az elmúlt időszakban voltak olyan évek, amikor ezt jelentősen túlteljesítették, volt, hogy 50 kilométert tettek rendbe.
Ebben az évben 35 kilométert korszerűsíthetnek
– Ebben az évben 35 kilométernyi szakasz felújítása várható – tette hozzá Hunya Péter. Az osztályvezető sorolta, hogy a programok mennek többek között a Magyar Falu Program, a TOP Plusz révén, de hazai forrásokat és saját forrásokat is felhasználnak. Jövőre a TOP Plusz keretében 23,3 kilométer korszerűsítésével számolnak. A beszámolóhoz mellékelt egy térképet is, ezen nyomon követhető, hogy hol várhatók pontosan munkálatok. Most is zajlanak munkák például Doboz és Békéscsaba között, illetve Zsadány környékén.
Tűrhetetlen a Békés és Békéscsaba közötti 470-es állapota
Molnár Gábor (DK) a hidak, valamint az alsóbbrendű utak felújításának szükségességéről beszélt, hogy el kell jutni iskolába, munkába, kórházba. Földesi Mihály (Mi Hazánk) azt mondta, hogy ha minden évben 35 kilométert újítanának fel, akkor is mintegy 50 évbe telne az egész Békés vármegyei úthálózat korszerűsítése. Úgy véli, hogy ettől többre van szükség. Tud arról, hogy az M44-es Békéscsaba és országhatár közötti építése miatt tervezik a Békés és Békéscsaba közötti 470-es felújítását, de felvetette, hogy mi lesz még addig, mert a kátyúzások dacára már most is tűrhetetlen az állapota.

Fotó: Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés vármegyei igazgatósága
Országos projektre lenne szükség a 470-esnél
Mucsi András tanácsnok (Fidesz-KDNP) is beszélt a Békés és Békéscsaba közötti 470-esről, de szerinte egy ilyen beruházás túlmutat a közútkezelő lehetőségein, egyeztettek róla, országos projektre, központi forrásra van szükség. Kiemelte, hogy a közútkezelő profi módon dolgozik, harcol a természet erőivel, most is színvonalas anyagot tett le az asztalra, de a felújításokra jellemzően csak külső forrásból van lehetősége.
Körforgalmat kért az újkígyósi kereszteződésbe
Szebellédi Zoltán (Fidesz-KDNP) a körforgalmak tervezésére kérdezett rá. Elmondta, hogy elkészült a terv, hogy Békéscsabáról Csanádapáca felé, a Békéscsaba-Csabaszabadi és az Újkígyós-Gerendás közötti utak balesetveszélyes kereszteződésében legyen körforgalom. Szorgalmazta, hogy ezt valósítsák is meg. Lehóczkiné Tímár Irén (Fidesz-KDNP) a Gyomaendrőd környéki közutak – például az Öregszőlő és a hunyai bekötő közötti rész – kapcsán szólalt fel.
Nincs megfelelő alap, amire utat építhetnének
Molnár Sándor elnök (Fidesz-KDNP) hangsúlyozta: sokszor emlegetik a közútkezelőt, de a nagyobb léptékű beruházások az Építési és Közlekedési Minisztérium hatáskörébe tartoznak. Az M44-es meghosszabbítása és az M47-es esetében is zajlik a tervezés, mennek az egyeztetések, az igényeket figyelembe veszik. Kiemelte: a közútkezelő, ahogy az a nevében is benne van, a közutak kezeléséért felel, hogy legyenek apróbb javítások, legyenek felfestések, jelzőtáblák.
Videón hogyan jutunk haza Budapestről az M44-esen
Hozzátette: a legtöbb mutatóban az országos átlagnak megfelelő a Békés vármegyei közutak állapota, de pont a burkolat állapota az, ami kívánnivalót hagy maga után. Nem jó a talajszerkezet, ha túl sok a csapadék, az a baj, ha nagy a szárazság, akkor pedig az. Ilyen helyen sokkal nagyobb költség megfelelő minőségű utat építeni, mint például hegyvidéken, ahol van megfelelő alap.
Minden lehetőséget megragad a közútkezelő, hogy legyen plusz pénz
Hunya Péter osztályvezető megerősítette, hogy az agyagos altalaj sok problémát okoz, főleg a Körösöktől északra fekvő részeken. Elmondta, hogy az alsóbbrendű utak felújítására nincs nagy, központi projekt, a TOP Plusz és a Magyar Falu Program forrásaiból lépnek előre. Reagált, miszerint például Füzesgyarmat és Bucsa, illetve Gyomaendrőd és Kondoros között is lesznek korszerűsítések.
– Minden lehetőséget megragadnak, hogy plusz pénzt hozzanak Békés vármegyébe – hangsúlyozta a szakember. Elmondta, hogy egy gyulai körforgalom tervei is elkészültek, vélhetően idén elindulhat a kivitelezése. A Békéscsaba és Békés közötti 470-es felújításának tervezése ugyancsak elindult, három szakaszra bontva: két részre készek is vannak a tervek, egy tekintetében folyamatban van a munka.