Gazdaság

2008.03.17. 19:20

Telefonos szerződések: éveken át fizethet, aki óvatlanul rábólint

Veszélyes telefonon szerződni. Sokan nem tudják, hogy amire sietségükben vagy figyelmetlenségükben rábólintanak, évekig szóló elköteleződést jelenthet.

F. G. K.

Békés megyében sokan még mindig fizetik a néhány száz vagy néhány ezer forintos előfizetési díjat a Tele2-nek, illetve most már a céget felvásároló Invitelnek. Teszik ezt annak ellenére, hogy a legtöbben egyáltalán nem használják az olcsóbb telefonálásra szolgáló előhívószámot.

— Felhívtak, ajánlgatták az olcsóbb percdíjakat, amire nem is tudom, mit válaszoltam, mert azzal voltam elfoglalva, nehogy odaégjen a sütemény. Azóta is jön a csekk, én pedig befizetem, hogy ne legyen belőle baj — mondta a békéscsabai Farkas Tiborné.

Nem mindenki veszi ilyen türelmesen a követelést, akad, aki pereskedik a szerződés felbontásáért. Másnál elengedték az összeget, az egykori Tele2-nél ugyanis nem találták meg azt a hangfelvételt, amellyel a társaság bizonyíthatta volna, hogy rábólintott az üzletre az ügyfél.

Dr. Horváth Zsuzsanna, a Dél-alföldi Regionális Fogyasztóvédelmi Felügyelőség igazgatója előtt nem ismeretlenek a hasonló esetek. Mint mondja, bárki bármit ajánl, ne fogadjuk el azonnal, gondoljuk át, valóban szükségünk van-e a szolgáltatásra vagy termékre. Mindig kérjünk írásbeli ajánlatot, ha szóban szerződünk és a beszélgetést rögzítették, futhatunk a pénzünk után, ugyanis a megállapodás érvényes lehet.

— A szerződést megkötése után nyolc napon belül indoklás nélkül felmondhatjuk. A baj csak az, hogy sokszor nem érkezik meg nyolc napon belül az írás, így sokan nem is tudják, hogy rábólintottak valamire, ami hónapokig vagy évekig meghatározhatja a költségvetésüket — mondta dr. Szatmári Csaba ügyvéd.

Nemcsak a telefonos szolgáltatásoknál, hanem minden vásárlásnál érdemes figyelni. Egy olvasónk porszívót vásárolt látatlanul, miután egy kedves, ismeretlen hölgy telefonon ajánlotta neki az állítólag csodakészüléket. Utánvéttel átvette a csomagot, és csak akkor derült ki, hogy nem ilyen „lovat” akart, amikor kinyitotta a dobozt. A céget hetekig nem tudta elérni, amikor mégis felvették a telefont, közölték az asszonnyal, kifutott az időből, már nem kaphatja vissza a pénzét.

Időben kell kiszállni

Ha valaki gondolkodás nélkül ugrott bele az üzletbe, azt jól fontolja meg, mikor száll ki belőle. Kedves Brigitta, az Invitel sajtóreferense azt tanácsolja, mindenki kérdezze meg az ügyfélszolgálaton, van-e és ha igen, meddig él a rá vonatkozó hűségnyilatkozat. Ugyanis ha ennek lejárta előtt mondja fel az ügyfél a szerződést, kötbért kell fizetnie. A hűségszerződéseket nem hosszabbítja meg a cég automatikusan.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!