Gazdaság

2008.01.30. 17:20

Újrafektetik a Trianon után lerombolt síneket

A román határ mentén lévő települések egyre több ponton keresik az együttműködés lehetőségét. Ezek egyike a közlekedés elősegítése. Régen elbontott vasúti síneket fektetnének le újra, utat építenének közösen.

B. I. - K. E.

Battonyán a Mezőhegyes—Arad vasútvonal részeként 1882. szeptember 25-én adták át a Battonya és Pécska (Pecica) közötti szakaszt. Mint az 1800-as évek végén épült vasútvonalak nagy részét, ezt is főként teherszállításra építették. A második világháború után a két település közötti 8 kilométeres szakaszt felszámolták. A síneket felszedték, a vasúti töltés helyenként mutatóba megmaradt.

— A battonyai határátkelő nagyon népszerű. Hátránya, hogy csak 7,5 tonnáig fogadhat tehergépjárműveket — mondta Horváth László településfejlesztési menedzser annak kapcsán, hogy a közelmúltban készült el a vasútvonal megépítésének hatástanulmánya.

Horváth László azt sem rejtette véka alá, ha csupán a gazdaságosságot veszik figyelembe, nem éri meg megépíteni a két település közötti vasútszakaszt, mivel évi több milliárd forintos veszteséget termelne. Ha a társadalmi hatásait is számoljuk, más a helyzet. Szerepet játszana a térség leszakadásának megállításában. A 8 kilométeres szakasz Mezőhegyes és Kétegyháza irányába kapcsolódna be a vasúti vérkeringésbe.

Az érintett szakaszok felújítása elkerülhetetlen, 21 tonna tengelyterhelést és 80 kilométer/órás sebességet szeretnénk elérni. Ezzel vonzóbbá tennénk mind a személy-, mind a teherszállítást. Utóbbi bekapcsolódhatna a Rola-programba. A kamionforgalom egy része átterelődhetne a vasútra, ami kímélné a környezetet és nem utolsó sorban a közutakat is.
Tavaly a biharugrai Bölöny-kúriától Körösnagyharsány helységnévtáblájáig bruttó 216 millió forintból született újjá a határ felé vezető út, több mint 6,3 kilométer hosszúságú szakasza.

Makra Tibor körösnagyharsányi polgármester már akkor is elárulta, hogy a határ túloldalán lévő Körösgyéres (Girisu de Cris) község vezetésével azon fáradoznak, hogy mihamarabb összeérjen az út a település részét képező Körösszeg (Cheresig) és Harsány között.

Azóta már elkészült a pályázati koncepció, s azt is tudják, hogy a két település között lévő 4,6 kilométer hosszúságú, az államhatár által pontban megfelezett szakaszon az útépítés költségei meghaladják a 400 millió forintot. Köszönhető ez annak is, hogy a Pasca Ioan vezette Körösgyéres se a sült galambra várt, hiszen a román oldalon is elkészült a dokumentáció, s a két község vezetői többször tárgyalóasztalhoz ültek már a Nemzeti Autópálya Zrt. vezetőivel is.

Bővebb infó: Békés Megyei Hírlap, január 31.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!