adatvédelmi háború

2018.04.12. 08:07

Fizetőssé válhat a Facebook

Bár Mark Zuckerberg megígérte az őt kikérdező szenátori bizottságnak, hogy mindent megtesznek adatkezelésük átalakításáért, a törvényhozók inkább új szabályozási rendszert vezetnének be a „folyamatos önszabályozás helyett”.

WASHINGTON, USA - APRIL 11: Facebook co-founder, Chairman and CEO Mark Zuckerberg testifies before the House Energy and Commerce Committee in the Rayburn House Office Building on Capitol Hill April 11, 2018 in Washington, DC. This is the second day of testimony before Congress by Zuckerberg, 33, after it was reported that 87 million Facebook users had their personal information harvested by Cambridge Analytica, a British political consulting firm linked to the Trump campaign. Yasin Ozturk / Anadolu Agency

Forrás: AFP / Anadolu Agency

Fotó: Yasin Ozturk

Fontolóra veszi egy fizetős verzió bevezetését a Facebook, ugyanakkor abban hisz, hogy a hirdetésekre épülő jelenlegi üzleti modell az optimális megoldás a cég számára – jelentette ki a Verge információi szerint Mark Zuckerberg, amikor tanúvallomást tett egy szenátori bizottság előtt. A vállalat vezérigazgatójának azért kellett megjelennie az Egyesült Államok törvényhozó testülete előtt, mert a közösségi oldal adatkezelési botrányba keveredett – olvasható a Világgazdaság honlapján.

A Cambridge Analytica politikai elemző és tanácsadó cég 87 millió felhasználó adataihoz fért hozzá. A megszerzett információk alapján kialakított célzott kampánystratégia három amerikai államban billenthette át Donald Trump javára a mérleg nyelvét a 2016-os elnökválasztáson.

A hirdetésmentes Facebook ötlete biceg – hívta fel a figyelmet az Apple társalapítója, Steve Wozniak az USA Todaynek nyilatkozva. „Gyanítom, hogy ez csak egy szinttel nagyobb garanciát jelentene” – vélekedett, és felvetette, hogy hirdetésmentességtől függetlenül is gyűjthetne adatokat felhasználóiról a közösségi oldal. A fizetős koncepciót ráadásul nem is tartja igazán reális elképzelésnek.

„Ki mondaná, hogy tényleg pénzt ad ki a Facebook-szolgáltatásra, amikor elérhető az e-mail és egyéb internetes oldalak?”

– mondta.

A Facebook bevétele 2017-ben 47 százalékkal ugrott meg éves viszonyításban, 40 milliárd 653 millió dollárra. A Statista szerint pedig 2018 januárjában 2 milliárd 167 millió főt számlált aktív felhasználói adatbázisa. Bár Zuckerberg úgy nyilatkozott, hogy mindig is lesz egy ingyenes verziója a közösségi oldalnak, ha mégis teljes mértékben átállnának a fizetős szolgáltatási konstrukcióra, a jelenlegi adatokat figyelembe véve a felhasználók több mint 18 dolláros éves díjjal számolhatnának.

Valószínűsíthető azonban, hogy emiatt sokan inkább törölnék magukat az oldalról. Már a mostani adatkezelési botrány nyomán is létrejött egy mozgalom, amely arra buzdítja a felhasználókat, hogy töröljék Facebook-profiljukat. Zuckerberg azt állítja, hogy nem tapasztaltak drámai esést a felhasználók számában.

Borítókép: Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója a szenátori bizottság előtt Washingtonban

AFP / ANADOLU AGENCY / Yasin Ozturk

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!