2018.10.21. 18:02
Csak idő kérdése, hogy mikor veszik át az uralmat az e-autók
A Bloomberg kutatása szerint már nem az a kérdés, hogy a világ gazdasága átáll-e az elektromos meghajtású járművekre, hanem az, hogy mikor és hogyan.
Forrás: Shutterstock
Fotó: Dmytro Zinkevych
Meglepő eredményre jutott a Bloomberg 2018-as Electric Vehicle Outlook jelentése. Eszerint
2040-re az újautó-értékesítések 55 százalékát, a teljes járműállomány 33 százalékát elektromos autók adják majd.
Mindez azt jelentené, hogy alig húsz év múlva a világ teljes járműállományának az egyharmada, mintegy 559 millió autó elektromos meghajtású lesz, az újonnan vásárolt autók között pedig 60 millió darab – olvasható a következtetés a Világgazdaság oldalán.
A dokumentum megállapítása szerint napjainkban már nem az a kérdés, hogy átállunk-e az elektromos közlekedésre, hanem az, hogy mikor és hogyan megy végbe a folyamat. Ehhez ugyanis mind a járművek üzemeltetésében, mind a kapcsolódó infrastruktúra kiépítésében fontos lépésekre van szükség, az érintett vállalatoknak pedig számos kérdést kell átgondolniuk.
A jelentés kapcsán a Schneider Electric az elektromosautó-töltők piacának szakértőjeként közzétett egy koncepciót,
amelynek a megvalósulása segítheti a gazdaság átstrukturálását a robbanómotorokról az e-mobilitásra.
Az elképzelés szerint a legfontosabb annak felismerése, hogy az energiafelhasználás minden szintjén folyamatosan nő az igény a nem szénalapú energiaforrásokra, hogy mérsékelhető legyen a klímaváltozás és annak negatív hatásai. Ebben a kérdésben a járművek levegőszennyezése súlyos gond:
az Európai Unióban a szén-dioxid-termelés 12 százalékáért az autók a felelősek.
Ebből a szempontból tehát kézenfekvő válasz az elektromos meghajtás térnyerése, de önmagában véve nem elegendő. Ehhez ugyanis a megfelelő infrastruktúrának is ki kell épülnie.
A változás kulcsa annak azoknak a csoportoknak a kezében van, amelyek a legtöbb jármű működtetésében, illetve a hálózat fejlesztésében is érdekeltek.
A flottaüzemeltetőkről, a tömegközlekedési vállalatokról, az árufuvarozókról és a személyszállító szolgáltatókról van szó.
Az előttük álló feladat nem egyszerű: nem csupán elektromos járműveket kell vásárolniuk és a töltőhálózatot kialakítaniuk – ez sem olcsó mulatság, hiszen a parkolóhelyi töltőállomások ára egymillió forint felett kezdődik, a sokkal rövidebb töltésidejű villámtöltők pedig ennek a tízszeresébe kerülnek –, hanem fel kell készülniük olyan problémákra is, mint hogy például
mi történik egy esetleges áramkimaradáskor.
Borítókép: Illusztráció