Életmód

2010.03.25. 08:52

A 10 legolcsóbb egészséges étel

Az étel egyre drágább, a tavaszi-nyári zöldségek és gyümölcsök pedig hol vannak még… mit lehet ilyenkor enni, ha egészségesek és szépek szeretnénk maradni? És hogyan ne menjen rá a fele királyságunk?

NANA.HU

Nem lesz népszerű a gondolat, de elmondom: az egyik legegyszerűbb és legolcsóbb módja az egészséges táplálkozásnak, ha abbahagyjuk az egészségtelen dolgok fogyasztását. A kávé, a cukor, egy kis nasi itt, egy szendvics ott (nem is beszélve az esetleges dohányzásról): ha kiszámolod, mennyit költesz havonta ezekre a szükségtelen dolgokra, meg fogsz lepődni.



Most képzeld el, ha ezt a pénzt vitaminokra, fincsi krémekre, vagy igazi, minőségi ételekre fordíthatnád! Kiegyensúlyozottabb és energikusabb lennél, szebb lenne a bőröd, kevésbé lennél stresszes, és még sorolhatnám… a te döntésed, én csak szóltam.

Nézzük, mit ehetünk ilyenkor, ami egész kevés pénzből is megoldható. Az alapelv: rost, fehérje, jó zsiradék, folyadék és vitaminok, ásványi anyagok. Igen, a párizsi is olcsó, de semmiképp sem egészséges. Itt van helyette néhány tipp, ami kíméli a pénztárcádat és óvja az egészséged:

1. Zabpehely


Magas rosttartalma miatt hasznos része a napi táplálkozásnak. Lenmagpehellyel kiegészítve (ami szintén nagyon olcsó: egy 220 ft-nyi zacskó kitart egész hónapban) remek reggeli válik belőle. Szórhatod gyümölcsre, keverheted joghurtba, vagy meg is főzheted tejben fázósabb reggeleken. Fahéjas zabpehely… mmmm…

2. Tojás


Az egyik legolcsóbb tápanyagforrásunk. Teljes fehérjeforrás, ráadásul olyan antioxidánsok, mint a lutein vagy a zeantaxin is megtalálhatók benne. Eheted magában tükörtojásként, teheted szendvicsbe, Süthetsz belőle zöldséges tojástortát, de nyersen, turmixba keverve is igen hasznos.

3. Kelkáposzta


Nem ilyenkor a legolcsóbb, de még mindig belefér a spórolós konyhakeretbe. Tele van tápanyagokkal, így mindenképp érdemes beilleszteni az étrendedbe. C-vitamin, karotinoidok, kalcium is van benne, ráadásul, mint minden zöld leveles, igazi antioxidáns-bomba. Ja, és lúgosít is.

4. Burgonya

A chipsek és sültkrumplik korában elég rossz PR-t kapott szegény, pedig igenis egészséges – épp csak nem bő olajban sütve. Talán a legolcsóbb étel, ami létezik, rengeteg módon fel lehet használni, és nagyon jól eltelít. Van benne C-vitamin, fajtától függően elegendő rost, továbbá kálium és más hasznos jóságok. A lényeg, hogy hogyan, és mivel készítjük el. Tipp: héjában sült burgonya snidlinges tejföllel. Na jó, icipici szalonnával.

5. Alma


Finom, olcsó, és egész évben elérhető. Áttelel, megőrzi vitamintartalmát, tele van rosttal, egyszóval tökéletes. A benne található pektin segít csökkenteni a koleszterinszintet, és C-vitamintartalma is igen magas. Cukormentes édességek alapanyagaként, húsokhoz, és természetesen magában is kiváló tápanyagforrás.

6. Fejtett bab


Az almához hasonlóan egész évben rendelkezésünkre áll, és méltatlanul mellőzött a hazai táplálkozásban. Növényi fehérjetartalma nagyon magas, rostjai rendszeres fogyasztás esetén akár 24%-kal is csökkenthetik a rossz koleszterin szintjét. Tele van B-vitaminokkal, vassal, káliummal, magnéziummal, C- és E-vitaminnal, és még rengeteg egyéb mikrotápanyaggal. Felhasználás előtt áztasd 7-8 órát, és akkor nem okoz semmilyen problémát a fogyasztása. Egy jó chilis bab, valaki?

7. Konzerv paradicsom


Rögtön így a bab mellé: szintén nem évszakfüggő. A konzerveket normálisan nem szeretjük, ám a paradicsom kivétel: a hőkezelés aktiválja a benne levő antioxidánsokat, így főzve még értékesebb, mint nyersen. A konzerv paradicsomban pedig majdnem minden megvan, ami a nyersben, olcsó, és rengeteg módon felhasználható.

8. Szardínia


Ha már a konzerveknél tartunk. Nem mondom, hogy a legolcsóbb a legfinomabb, de egész szolid áron lehet kapni mennyei fajtákat. Az olajos hal jó olaj: omega-3 tartalma jól jön így a tavasz elején. És a kis hal további nagy előnyei: kalcium, vas, magnézium, cink, és B-vitaminok. Ráadásul ebben legalább nincs higany – ahhoz túl kicsi.

9. Cékla


Szintén elég mostoha sorsú élelmiszer, pedig betegségeket is gyógyítanak vele, annyi értékes tápanyag van ebben a ronda kis gumóban. Cukortartalma miatt akár süteménybe is teheted, élénk színe pedig antioxidáns tartalmáról árulkodik: egész kis erőmű bújuk meg a földes héj mögött. Rengeteg folsavat és vasat tartalmaz, véd a rák és a szívbetegségek ellen. Céklalé. Próbáld ki. A főtt cékla kecskesajttal pedig valami isteni.

10. Banán


Lassan olcsóbb, mint a krumpli… Káliumban és rostban gazdag, ráadásul olyan finom, krémes állaga van, hogy édességnek is beválik. Szénhidráttartalma segít a délutáni kókadáskor (kávé helyett ideális), de reggeli csoda-turmixunk alapanyaga is lehet, óvja a szívet is.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!