2018.01.15. 12:26
WWF: „Versenyfutás kezdődött az idővel”
Mintegy tizenhat kilométer hosszú olajfoltot hagyott maga után a kigyulladt, majd elsüllyedt iráni tartályhajó a Kelet-kínai-tengeren a japán hatóságok és a kínai média egybehangzó hétfői jelentései szerint.
Kelet-Kínai-tenger, 2018. január 15. A kínai közlekedési minisztérium által közreadott képen a panamai zászló alatt hajózó Szancsi iráni olajszállító tartályhajó lángol, mielõtt elsüllyedt a Kelet-Kínai-tengeren, mintegy 300 kilométerre Sanghaj partjaitól 2018. január 14-én. A 136 ezer tonna iráni kõolajat szállító hajó január 6-án ütközött össze egy kínai teherhajóval, a fedélzetén tartózkodó harminckét ember közül háromnak a holttestét találták meg, a többieket eltûntként tartják nyilván. (MTI/EPA/Kínai közlekedési minisztérium)
Forrás: mti
A CCTV kínai állami televízió szerint az olajfoltot a hajóbaleset helyszínétől keletre fedezték fel vasárnap, szélessége másfél és hat kilométer között mozog, és észlelése óta a többszörösére nőtt, ami tovább táplálja a tengeri élővilágra leselkedő veszély miatti aggodalmakat. A legnagyobb olajszennyezésről lehet beszélni az 1991-es angolai baleset óta, amikor is 260 ezer tonna nyersanyag került a tengerbe egy tarthályhajóból délnyugat-afrikai ország partjainál – adta köztre az MTI.
A szennyezés felszámolása már elkezdődött, és közben leállították az eltűntek felkutatására irányuló nagyszabású mentőakciót.
A Természetvédelmi Világalap (WWF) súlyos környezeti károkra figyelmeztetett.
„A szemünk láttára bontakozik ki egy környezeti katasztrófa”
- hangsúlyozta Stephan Lutter, a WWF tengervédelmi szakértője Németországban. Hozzátette:
„Versenyfutás kezdődött az idővel”.
Lutter szerint a hajótestből kilépő könnyűolaj méreg a tengeri emlősök, halak, teknősök, de a tengeri madarak számára is. Ráadásul a Sárga- és a Kelet-kínai-tenger határán kialakult áramlások roppant összetetettek, így szinte lehetetlenség megmondatni, hogy az olajszőnyeg merre fog sodródni.
„Ez a szerencsétlenség drasztikus példája annak, milyen veszélyekkel jár a fosszilis üzemanyagok használata”
- mutatott rá a szakértő.
A 136 ezer tonna rendkívül gyúlékony könnyű olajat szállító, panamai zászló alatt hajózó, Szancsi nevű iráni tartályhajó január 6-án borult lángba, miután összeütközött egy kínai hajóval Sanghajtól körülbelül 300 kilométerre keletre. A tartályhajó egy hétre rá, vasárnap süllyedt el.
A hajón 32 ember volt, 30 iráni és két bangladesi. Hármuk holtteste került elő eddig. A többiek eltűntek. Az iráni mentőegységek szóvivője már vasárnap közölte, hogy nincs már esély arra, hogy túlélőt találjanak.
A kínai hatóságok tájékoztatása szerint a hajó fedélzetén történt robbanások miatt megrepedt a hajótest, és a tengerbe ömlő olaj nagy része lángra kapott. Hétfőn is sűrű füst gomolygott a katasztrófa helyszínét. Szakértők szerint az élővilágában nagyobb kárt okoz az elégő olajnál az, hogy a hajó elsüllyedése miatt feltehetően a hajótestben maradt olajon kívül a rendkívül mérgező üzemanyag is a tengerbe kerül.
Borítókép: A kínai közlekedési minisztérium által közreadott képen a panamai zászló alatt hajózó Szancsi iráni olajszállító tartályhajó lángol, mielőtt elsüllyedt a Kelet-Kínai-tengeren, mintegy 300 kilométerre Sanghaj partjaitól 2018. január 14-én.
MTI / EPA / Kínai közlekedési minisztérium