helyreállhat az egyensúly?

2018.10.17. 07:29

Nem képes lépést tartani az evolúció az emlősök kihalásának ütemével

A bolygó állatvilágát sújtó jelenlegi, hatodik tömeges kihalásért nem a természeti katasztrófák, hanem az ember a felelős.

Forrás: Shutterstock

Fotó: Kev Gregory

A kihalások gyors ütemével az evolúció nem képes lépést tartani: ha az emlősök diverzifikációja (sokféleségének kialakulása) normális ütemben folytatódik a következő ötven évben, akkor az emlősöknek 5-7 millió évre lesz szükségük a modern ember megjelenése előtti biodiverzitás visszaállítására.

A kutatók szerint még a legkedvezőbb forgatókönyv esetén is – ha az emberiség abbahagyja az állatok természetes élőhelyeinek pusztítását és a fajok irtását -, 3-5 millió év kell a jelenlegi biológiai sokféleség eléréséhez.

Az amerikai tudományos akadémia lapjában (PNAS) közölt tanulmány szerint ugyanakkor nem minden faj bír azonos jelentőséggel. Az olyan kevés közeli rokonnal rendelkező állatoknak, mint az ausztrál erszényesoroszlánnak vagy a dél-amerikai Macrauchenia nem képviselőinek – ezek valamelyest hasonlítottak a mai tevékhez, de semmi közük hozzájuk -, a kihalásával az evolúciós fa egész ágai „szakadtak le”, több millió évnyi evolúciós történelmet megsemmisítve. A dániai Aarhusi Egyetem paleontológusa, Matt Davis szerint az erdei cickánynak ezzel szemben több száz faja van, vagyis néhányuk kipusztulását túl fogja élni.

Borítókép: Kúpos fóka gabalyodott bele a halászok hálójába