bizonyítékok

2021.07.01. 08:10

Végleges kihalásuk előtt már jócskán csökkent a dinók száma

Mielőtt a 66 millió éve becsapódott aszteroida eltüntette őket a Földről, a dinoszauruszok száma már hanyatlóban volt – állapította meg egy nemzetközi kutatócsoport.

Illustration of Pteranodon sp. flying reptiles watching a massive asteroid approaching Earth's surface. A similar impact is believed to have led to the death of the dinosaurs some 65 million years ago. The impact would have thrown trillions of tons of dust into the atmosphere, cooling the Earth's climate significantly, which may have been responsible for the mass extinction. A layer of iridium-rich rock, known as the K-pg boundary, is thought to be the remnants of the impact debris. (Photo by MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRA / MGA / Science Photo Library via AFP)

Forrás: AFP / MGA / Science Photo Library

Fotó: Mark Garlick

A Nature Communications című tudományos lapban bemutatott eredményeik szerint

az aszteroidabecsapódás okozta hirtelen kihalás előtt már nagyjából tízmillió éve csökkenőben volt a dinoszauruszok száma

- írja a PhysOrg.com tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

„Átnéztük a 150-66 millió évvel ezelőtti kréta kor hat legnagyobb létszámú dinoszauruszcsaládját és azt találtuk, hogy fejlődtek, terjedtek és nyilvánvalóan sikeresek voltak.

Majd 76 millió évvel ezelőtt hirtelen visszaesés mutatkozott.

Kihalási arányuk megnövekedett, egyes esetekben az új fajok megjelenésének aránya csökkent” – közölte Fabien Condamine, a francia Nemzeti Kutatási Központ (CNRS) tudósa, a Montpellier-i Evolúciós Tudományok Intézetének (ISME) kutatója.

A szakértők az úgynevezett bayesiánus statisztikai modellezést alkalmazva végezték számításaikat és vették figyelembe a kutatások során felmerülő esetleges bizonytalanságokat.

„Minden tényező esetében bizonyítékot találtunk a meteor becsapódása előtti hanyatlásra” – mondta Guillaume Guinot, az ISME szakértője.

„Azt is megfigyeltük, hogyan működtek ezek a dinoszaurusz-ökoszisztémák és világossá vált, hogy

először a növényevő fajok kezdtek eltűnni.

Ez a későbbi ökoszisztémát instabillá és összeomlásra hajlamosabbá tette” – emelte ki Guinot.

Mike Benton, a Bristoli Egyetem kutatója szerint az elemzések alapján a dinoszauruszok csökkenésének különböző lehetséges okát tárták fel.

Két fő tényező vált nyilvánvalóvá: egyrészt a növényevők eltűnése és a klíma instabillá válása emiatt.

Másrészt a klíma hűvösebb lett, ami megnehezítette az életet az inkább melegebb hőmérsékletet kedvelő dinoszauruszok számára.

„Azt is megfigyeltük, hogy a hosszú életű dinoszauruszok hajlamosabbak voltak a kihalásra, valószínűleg amiatt, hogy kevésbe voltak képesek alkalmazkodni a Föld megváltozott adottságaihoz” – tette hozzá Benton.

Borítókép: illusztráció