26°
25°
13°

Harminckét éve hasít a Holt-Körösön a Katalin II.

A szarvasi Holt-Körösön 2x15 kilométeres hajóútra neveztünk be a minap, többedmagunkkal. Volt szerencsénk egy legalább harminc főből álló iskoláscsoportot kifogni, de még sem ijedtünk meg attól, hogy a hajóvezető tájékoztatóját nem fogjuk hallani a zsivajuktól. Demeter István a harminckét év alatt olyan rutint szerzett, hogy a legkisebbektől a legidősebb korosztályig mindenkit le tud kötni.

Nem egy egyszerű hajókiránduláson vesz részt, aki a Szarvasi Arborétumot átszelve megveszi a menetjegyét a lenyűgöző holt-körösi túrára: a lexikontudású vezető csöppet sem unalmas turistavezetését is élvezheti. Miután kellemesen elhelyezkedünk a hajó végében, rögtön megtudjuk, hogy az arborétum partvédelmét 920 méteren készítették el 1986-ban.

Akkor került ide a Katalin II. is, amely korábban egy dunai átkelőhajó volt és Tapolca névre hallgatott. A technikai ismertetőt megszakítva Demeter István az arborétum legidősebb fájára, egy 220-230 éves kocsányos tölgyre hívja fel a figyelmet, amelynek vastag törzsét csak három felnőtt tudja körülölelni.
– Az oldalhajóban ülők szoktak először elsápadni, amikor közelebb megyek a parthoz. Egyszer nem figyeltem oda, és tényleg sikerült őket bevinni vízre boruló fák alá.

Fotó: Imre György

A vízmélység 3-4 méter, ám amikor a Hármas-Körös folyt itt, 8-10-12 méter volt. Az arborétumban 40 éve volt egy nagy vihar. Az a kidőlt nagy fa azóta is ott van, két villámcsapás érte, tejesen szétkorhadt, tele van bogárlyukakkal, -járatokkal – mesélte a hajóvezető, ahogy szépen lassan csorogtunk a vízen. Lassan feltűnt a nagy Magyarország történelmi emlékműve, egy magyar lobogó, egy nagy domb, rajta szélmalommal.

A kicsik sorban vezethetik a hajót, közben a kapitány színes történetekkel dobja fel a hangulatot, és még képeslapot is nyerhet az, aki helyesen felel a találós kérdésekre. Ilyen például, hogy mi történhetett azzal, aki alulról szagolja a tavirózsát? Nem lövöm le a poént, hátha kedvet kapnak, és most, amikor minden növény a legszebb képét mutatja, és még a fürdőzők se zavarják a háborítatlan csendet, szívesen kilátogatnak családjukkal az arborétumba, és hajókázni is kedvük támad.

– Ha jó idő lenne, akkor mocsári teknőst is látnánk, de most elbújtak – sajnálkozott a hajós, de azért nem mulasztotta el megosztani tudását arról a sokak által rosszul tudott dologról, hogy a vadkacsa nem azonos a tőkés récével. Számtalan gyönyörű, jól ápolt nyaraló és családi ház tulajdonosát irigyeltük meg, akik saját stégről horgászgathatnak és ugorhatnak a vízbe, amikor csak kedvük tartja. Megcsodáltuk a vízi színpadot, és megfogadtuk, hogy az oda tervezett egy-egy színházi előadást is felkeresünk majd.

Az osztálykiránduló csoportban mind több kisgyerek hüledezett a szépségek láttán, és többen megállapították, hogy ide még a szüleikkel szeretnének visszajönni nyaralni. Láthattunk sárkányhajót, egy nagy balatoni hajót is, aminek egyetlen, de nagy problémája, hogy nem fér át a holtág hídjai alatt.
Megtudtuk, hogy a Katalin II.-vel éjszakai túrára is mehetünk, de arra már kicsi az esély, hogy a lámpafény hatására beugrálnak a hajóba a busák és az amúrok. Utoljára 1999. augusztus 12-én kötött ki egy 14 kilós busa a fedélzeten, előtte összesen 134 hal volt az utasok vendége.

Egész életében vízre vágyott

Demeter István Szarvason született 1948-ban. Édesapja rózsakertész, édesanyja tanítónő volt. Érdeklődése már nagyon fiatalon a hajózás felé fordult: negyedik osztályos volt, amikor hajómodellező szakkörbe kezdett járni, hetedik osztályos korától a szarvasi MEDOSZ úszója lett. Gimnáziumi évei után sportcélú hajóvezetői igazolványt szerzett. Katonaság következett 1966-tól 69-ig a budapesti Honvéd Folyami Flottillánál. Hajógépész képesítést itt szerzett, majd e helyen töltötte a gyakorlati idejét. Ezután hajógépészként bejárta a fél világot. A víz, a hajózás az élete szerelme. A Haltenyésztési Kutató Intézetben kezdett dolgozni gépészként, a vízellátás volt a fő feladata. 1978-ban megnősült, három lánya született. 1986-tól a szarvasi Körös-holtágon kezdett vállalkozásba a 11 tonnás Katalin II. hajóval. Két lánya sportcélú, illetve motorcsónak-vezetői képesítést szerzett, így ismerkedtek meg a hivatással. Nagyobbik lánya megszerezte a hajóvezetői és üzemeltető vizsgát is. Nyugdíjasként, 69 évesen még dolgozik, 32 éve van fedélzeten a kormánynál.

Legolvasottabb

1
Csabaiak, figyelem! Több útszakaszon is változik a forgalmi rend
2
Két kilométeres ámokfutást rendezett egy ló Sarkadon
3
Mentőhelikopter szállította kórházba az összeesett férfit
4
Gripenek repkedtek Orosháza fölött, azt is tudjuk, miért
5
Sarkadi diszkóbaleset: négy évet ülhet a sofőr
fényesebb jövőt képzelt
Rendőrségi pilótát vakított lézerrel egy ápoló
A vidék megtartó ereje / 4 perce
Lázár János: A jó közlekedés javítja az életminőséget
A kormány a közlekedés ügyét a polgári berendezkedés egyik legfontosabb elemeként tartja számon – mondta a Miniszterelnökséget vezető miniszter az I. Magyar közlekedési konferencián Egerben.
Gyász
"Olyan szomorú mindig egyedül lenni, Valakit várni, hiába keresni. Valakire várni, ki nem jön többé, Valakit szeretni titokban, örökké." MEGEMLÉKEZÉS Fájó szívvel emlékezünk Bálint Lajos halálának 15. évfordulóján. Szerető családja
"Az édesanyák nem halnak meg, Csak fáradt szívük pihenni tér." GYÁSZHÍR Mély fájdalommal tudatjuk, hogy özv. Máté Mihályné szül. Erdélyi Erzsébet Békéscsaba, Nagy Sándor utcai lakos életének 92. évében csendesen megpihent. Temetése 2017. október 20-án 10 órakor lesz a békéscsabai Tompa utcai temetőben. Ezúton köszönjük mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik, fájdalmunkban osztoznak. A gyászoló család
lávacső / 48 perce
Hatalmas barlangot találtak a Holdon
rehabilitáció / 1 órája
A költési idő alatt tilos a kiképzés
Európa-liga / 1 órája
Balotelli a Lazio ellen bizonyíthatja, hogy helye van a válogatottban
mulatási / 1 órája
Labdák közé huppant Halle Berry
Meglepő / 2 órája
Nyár óta omladozik Zámbó Jimmy sírja
Adatvédelem / 2 órája
Házkutatást tartanak a szcientológiai egyház budapesti központjában