2013.02.21. 10:20
Egy Daciával alapozta meg a kilencedik legfeltörekvőbb céget
A Figyelő hetilap elemzése szerint a feltörekvő cégek listáján kilencedik, a magyar tulajdonban álló társaságok között ugyanezen a „tabellán” második helyen áll a Békés Drén Kft. A békési székhelyű, közel száz embert foglalkoztató kft. megalakulása óta fordít kiemelt figyelmet az innovációra.
Barkász Sándor, a cég ügyvezetője a békéscsabai Vásárhelyi Pál Vízügyi Szakközépiskola, majd a bajai Vízügyi Főiskola elvégzése után a Körös-Berettyó Vízgazdálkodási Társulatnál helyezkedett el. Az ott eltöltött néhány év után azonban úgy döntött, hogy más területen, elsősorban a környezetvédelemre fókuszálva folytatja pályáját.
– Abban az időszakban, az induló vállalkozásoknak a bankok nem adtak hitelt, ahogy ma sem – idézte fel a Békés Drén Kft. 1993-as megalakulásának időszakát Barkász Sándor. Az akkor 29 éves szakember gyakorlatilag „Daciájával” alkotta a társaságot.
A tőkehiány miatt pedig muszáj volt tizenkilencre lapot húznia, és belemennie egy kockázatos alkuba az első megbízásért. A Tiszai Vegyi Művek területén kellett kármentesítést végeznie, ám ahhoz, hogy ezt megtegye, egy új gép kifejlesztésére volt szükség. Kezdő vállalkozóként ehhez azonban nem volt elegendő forrása, ezért a fővállalkozó egy ellentmondásos ajánlattal állt elő: 2,7 millió forint előleget kínált, azzal a feltétellel, hogy ha nem válik be az újítás, akkor az összeget náluk kell ledolgoznia Barkász Sándornak.
– A fizetésem korábban 18 ezer forintra rúgott a társulatnál. Ha nem jön össze az innováció, akkor kis túlzással évekig „rabszolgaként” dolgozhattam volna — ecsetelte Barkász Sándor. A terv azonban beváltotta a hozzáfűzött reményeket, s az így megkeresett összeg pedig megteremtette a Békés Drén anyagi hátterét.
A szakembernek ezután sem volt könnyű dolga, Daciájával járta az országot, s próbált megrendeléseket szerezni.
– Tízből kilencen fiatal korom miatt csak mosolyogtak, de ez talán még inkább ösztönzőleg hatott rám – folytatta Barkász Sándor. – S, ha olyan probléma merült fel, amit más nem tudott orvosolni, akkor mégis hozzám fordultak.
A legemlékezetesebb megbízások egyike volt, amikor Gyula-Gyulavárinál a vízszolgáltatás biztosításához a Körös medrében 2,5 méter mélyen kellett a csöveket elvezetni. A munkához két kiselejtezett, vasáron megvásárolt harckocsi vontatót, és megint egy újszerű innovációt hívott segítségül.
— Az újító kedv valószínűleg egy génhibából adódik — tette hozzá némi iróniával a cégvezető, amikor szabadalmairól kérdeztük. Persze valamikor a forradalmi módszerek sem bizonyultak elegendőnek. Egy sztrádaépítésnél például hiába ajánlott az altalajjal kapcsolatban felmerülő gondokra olcsóbb és hatékonyabb megoldást, mint egy nyugat-európai cég, a magyar fővállalkozó mégis a francia partnert választotta. Mindez stratégiai váltásra is ösztökélte a Békés Drént, amelynél a foglalkoztatottak létszáma folyamatosan bővült, s mára megközelíti a százat.
Az ügyvezető-tulajdonos a személyügyi kérdésekre is hangsúlyt fektet. Egy, a II. világháborúban az amerikai tengerészgyalogosoknál a pilóták kiválasztására kifejlesztett rendszer segítségével keresi meg, hogy az egyes munkatársaknak hol a legideálisabb helyük a hangsúlyozottan nagybetűs csapatban. Miközben pedig más a válság óta leépített, ők fejlesztettek.
Megduplázták gépállományukat, s újabb jegyzett szakembereket vettek fel.
Barkász Sándor emellett három éve elindította Dél-Alföldi Talentum Akadémiát, amelynek legfőbb célja azon stratégiai képességekkel rendelkező fiatalok felkarolása, akik a későbbieknek munkahelyeket teremthetnek. Jelenleg Békés és Csongrád megyében, illetve Erdélyben működik a DELTA.