Megalakult a Jedlik Ányos Klaszter

2014. október 15. 11:38 MTI
Az elektromos járművek elterjesztését segítő Jedlik Ányos Terv mielőbbi megvalósítása érdekében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH) felügyelete mellett megalakult a Jedlik Ányos Klaszter.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

A klaszter tagjai a GreenGo Car Europe Kft., az Evopro Holding Zrt. és az Elektromotive Hungary Kft., elnöke Tarnóy Péter. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a megalakulást bejelentő szerdai, budapesti sajtótájékoztatón kiemelte: a kormány elsősorban jogszabályi módosításokkal és indirekt ösztönzőkkel kívánja segíteni az elektromobilitás elterjedését. A Jedlik Ányos Tervhez kapcsolódóan a kormány a különféle hibrid, illetve elektromos autók megkülönböztetésére zöld alapszínű rendszámot szeretne bevezetni, illetve nulla százalékos áfa-kulcsot alkalmazna ezekhez a járműtípusokhoz és az infrastruktúra telepítéséhez - ismertette a miniszter. Varga Mihály elmondta azt is, hogy a plugin hibrid, a hatótáv növelt hibrid és a tisztán elektromos meghajtású járművekkel parkolási- és útdíjkedvezményeket lehetne majd igénybe venni, és engedélyeznék a buszsávok használatát is.

A nemzetgazdasági miniszter szólt arról is, hogy a terek szerint módosítják a villamosenergia törvényt annak érdekében, hogy a töltőberendezések üzemeltetői is értékesíthessenek villamosenergiát. Ezenkívül kialakítanak egy, a töltőberendezések telepítéséhez kapcsolódó hatósági eljárásrendet, valamint a kormányzat és a központi költségvetési szervek gépjárműállományában is szeretnék meghonosítani a különféle hibrid és elektromos autókat.

Varga Mihály hangsúlyozta: Magyarország az elektromobilitás tekintetében Közép-Európa vezető országává szeretne válni.
Kifejtette: egyelőre elenyésző számú alternatív hajtású jármű fut az utakon, de 2050-re a Nemzetközi Energia Ügynökség előrejelzése szerint az újonnan értékesített autók 70 százaléka elektromos, hibrid vagy plug-in hibrid lesz. A személygépjármű gyártás, a járműipar tehát hatalmas változások előtt áll, amihez jelentős technológiai innovációra lesz szükség. "Fontos gazdasági érdekünk is tehát, hogy Magyarország részese legyen ennek a változásnak, és be tudjon kapcsolódni a fejlődésbe" - hangsúlyozta Varga Mihály.

A miniszter szerint Magyarországnak ehhez minden adottsága megvan, tekintettel a magyarországi járműgyártásban felhalmozott szaktudásra és a kiemelkedően jó kutatás-fejlesztési háttérre. Magyarország az elsők között kíván belépni azon országok közé, amelyek kiemelten kezelik az elektromobilitás fejlesztését, legyen szó akár a járműgyártásról, akár a kiszolgáló infrastruktúra fejlesztéséről - jelezte a tárcavezető.

Varga Mihály emlékeztetett arra, hogy a kormány 2014. márciusában jelentette be a Jedlik Ányos Tervet, amellyel nemcsak az uniós célkitűzéseknek tesz eleget, hanem támogatja a magyarországi innovációs műhelyeket, a beszállítói hálózat fejlesztését és az új munkahelyet létrehozását.
"Szeretnénk elérni, hogy a Jedlik Terv széles konszenzuson és társadalmi elfogadottságon alapuljon, ezért szükségesnek tartottuk egy, az érintetteket tömörítő szervezet létrehozását" - mondta el Varga Mihály.
Hozzátette: a klaszter azért hozták létre, hogy azok a gazdasági társaságok, amelyek a gyakorlatban is tenni tudnak az elektromobilitás elterjedésért, részt vehessenek és részt vállalhassanak a terv kidolgozásában. Az alapításkor olyan vállalatokat vontak be a közös munkába, amelyek nem kötődnek multinacionális, vagy egyéb nagyvállalathoz, és amelyek megfelelő információkkal rendelkeznek ahhoz, hogy érdemben hozzájáruljanak a Jedlik Ányos Terv véglegesítéséhez és megvalósításához, illetve amelyeknek érdeke a hazai elektromobilitás fejlesztése.
Varga Mihály kifejtette: a klaszter tagjai az elektromos mobilitás területén különböző tevékenységeket végeznek, a piacon adott esetben versenytársak, ugyanakkor vállalták, hogy ebben a kérdésben együttműködnek egymással.

Glattfelder Béla, az NGM gazdaságszabályozásért felelős államtitkára kiemelte: várhatóan még az idén novemberben megjelenik az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bevezetéséről szóló európai uniós irányelv, amely előírja a tagállamoknak, hogy a megjelenéstől számított két éven belül dolgozzák ki az erről szóló nemzeti tervüket. A kormány reméli, hogy Magyarország lesz az első tagállam, amely rendelkezik ilyen tervvel; ez a nemzeti terv a Jedlik Ányos Terv lesz.
Az államtitkár ismertette, hogy a kormánnyal is el szeretnék fogadtatni a tervet, majd a kormányhatározat kihirdetése után kezdődhet a terv végrehajtása a jogszabály-módosításokkal, illetve a támogatási rendszerek kialakításával.



Tarnóy Péter, a klaszter elnöke kiemelte, hogy Magyarország legalább 4 évvel el van maradva az elektromobilitásban Nyugat-Európától, de ez olyan szempontból előny, hogy tanulhat mások hibáiból.
Úgy vélte: a klaszter jelenlegi tagjainak olyan szaktudása van, hogy sikerre tudják vinni az együttműködést, de szeretnék új tagokkal is kibővíteni a klasztert. A szakember szerint ahhoz is megvannak az adottságok, hogy Magyarország elektromos mobilitás nagyhatalom legyen.

Varga Mihály egy, a jövő évi költségvetéssel kapcsolatos újságírói kérdésre elmondta: a kormány indokolatlannak tart és nem is tervez semmiféle megszorítást, és nincs szó a szociális kiadások csökkentéséről sem.

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Megalakult a Jedlik Ányos Klaszter

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

Lötyög a néppárti lepel a Jobbikon

nol.hu Simicska Lajos már elfogadja, Karsai László továbbra is neonácinak tartja a Jobbikot.

Nemes Jeles kikosarazta Vajnát

nol.hu Megalakult a Magyarország hivatalos Oscar-nevezéséről döntő bizottság - Nemes Jeles László nélkül.

Futnának egy új hazába, de a magyar kerítés az útjukat állja

nol.hu Meglepő békében használja együtt Belgrád egyik központi parkját afgán menekült és szerb polgár. Ha a légüres térbe került gyerekek labdája elgurul, a rendőr dobja vissza.

Magánzsebeket gazdagítottak a drága fideszes játszóterek

nol.hu Az EU által játszóterek építésére fizetett 1,78 milliárd forintnak a fele magánzsebekbe juthatott. Fideszes játszótereknek nevezik őket.

Orvosok halálos veszélyben

nol.hu Az orvosok korábban halnak és betegebbek, mint az egyéb foglalkozást űzők. Stresszes a munkájuk, és többük önpusztító módon él.

Így ússza meg a végrehajtást Mikola István

nol.hu Mostantól Mikola válóperes ügyvédje szorongathatja a bedőlt svájci frankos hitellel az államtitkár volt feleségét és annak gyerekét.

Valami eltörött Debrecenben? Kikapott a Loki a Vasastól is

Valami eltörött Debrecenben? Kikapott a Loki a Vasastól is

Ugyan jól kezdett a tartalékos Kondás Elemér-alakulat, de fordítottak a piros-kékek, Vaskó duplázott.

NB I: az előző idényben csak hatszor történt ilyen az FTC-vel – nézőszámok

Miskolcon rendezték meg a leglátogatottabb meccset. A dél-pesti derbi csak a harmadik lett.

NB I: Bognár-bomba, Vaskó-dupla, Böde-gól – 2. forduló, videó

Oláh remek gólt szerzett az Újpest ellen • Vaskó három perc alatt dupla fejessel lepte meg a Lokit.

A Gyirmót az MTK elleni gól nélküli döntetlennel debütált otthon

A Gyirmót az MTK elleni gól nélküli döntetlennel debütált otthon

Mindkét együttes előtt több lehetőség adódott, de a kapusok remek napot fogtak ki.

Hamilton ötödször első a Magyar GP-n – és már ő vezet a vb-n!

Rosberg második lett, és már összetettben is csak 2.; Ricciardo állhatott még fel a dobogóra.

NB I: Az egész klub padlóra került a BL-búcsú után – Doll

Rossi ilyen Fradit, Horváth ilyen büntetőt nem látott még • Pintér: Az történt, amit mi akartunk.

Megyei Piactér