Hírek

2007.03.11. 14:34

Biztos lábakon áll az MO-s híd

A tavaly tavaszi árvíz okozta lemaradás már a múlté, mert az enyhe tél miatt a tervezettnél gyorsabb ütemben haladhatott a Megyeri híd építése. Az ország leghosszabb hídjára nem csak a főváros lehet majd büszke.

Vég Márton

Ma még csak motorcsónakos révész segítségével lehet száraz lábbal átkelni a Duna pesti partja és a Szentendrei-sziget között, azonban már nem csak makett és látványtervek segítségével lehet elképzelni, hogyan is fog kinézni Magyarország leghoszszabb hídja. Az M0-s északi híd építéséről a kelleténél talán kevesebbet hallani – leszámítva a névadás körüli cirkuszt –, pedig az Újpestet Budakalásszal összekötő 3,2 kilométeres átkelő valódi műszaki bravúr, a hídépítő- mérnöki tudomány teljes eszköztárát felvonultatja.

„A kedvező időjárásnak köszönhetően sikerült behozni két hónapot a tavaly tavaszi árvíz miatti négy hónapos lemaradásból. A munka jó ütemben halad, 2008 augusztusában megindulhat a forgalom” – mondta lapunknak Rapkay Kálmán a helyszínen. A Hídépítő Zrt. Duna-hidak Igazgatóságának vezetője hozzátette: az építés látványos része idén kezdődik el.

A csúcspont szeptember végére várható, amikorra a nagy Duna-ági mederben már javában készülő pilléreken befejeződik az A betű alakú óriás pilonok ráépítése. Rapkay szerint ha ez a művelet sikerül, akkor jövő márciusra a helyükre illesztik és összehegesztik a hídelemeket.

Elhárult a hídépítés utolsó akadálya is

Mint ismeretes, az eredeti tervekben közvetlenül a hídról vezetett volna a szigetre egy lehajtó, de ezt a Fővárosi Vízművek és a környezetvédők megakadályozták Budapest legfontosabb vízbázisának védelmében. Szigetmonostor a döntés miatt bírósághoz fordult, és az ítélet szerint lett kötelező egy másik átkelő megépítése. Az érintettek azonban csak idén februárban tudtak megegyezni ennek helyéről; Szentendrénél lesz a hídfő.

A munka dandárja azonban jelenleg a Szentendrei-szigeten, illetve a folyó jobb partján folyik. Itt a szó szoros értelmében dübörög a gazdaság, szakmunkások százai esőben és szélben igyekeznek tartani a határidőt, amelyet valószínűleg fűtött szobákban tűztek ki a számukra. A szigeten már készen sorakoznak a pillérek – az őslakos fácánok riadtan repülnek át közöttük –, amelyekre úgynevezett tolásos módszerrel csúsztatják rá a vasbeton elemeket. A heti penzum adott: egy 25 méteres szakaszt minden körülmények között el kell készíteni. Így a munkások szemlátomást nem érnek rá – legfeljebb cigiszünetben – gyönyörködni az eléjük táruló panorámában. A szentendrei Duna-ágban is már az utolsó simításokat végzik a pilléreken, ezekre azonban nem pilonok, hanem Csepelről felúsztatott acélszerkezet kerül. A budakalászi oldalról – ahová ideiglenes pontonhídon lehet átkelni – pedig már több száz méter hosszan áll a híd a Duna ártere felett.

A fő problémát jelenleg az jelenti, hová fog zúdulni a kétszer kétsávos M0-s híd forgalma. Óbuda-Békásmegyer polgármestere, Bús Balázs például attól tart, hogy az amúgy is állandó dugóktól terhelt Szentendrei útra, mert a körgyűrű 11-es és 10-es főút közötti szakasza legkorábban 2014-ig épülhet meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!